arnfinn skrev:Den typen Mercer har det vært en god del av hos oss. Veldig ofte vanvittig undermotoriserte, men visst, full av sjarme (i dag)
110, 130 og 150 hk er det som var vanlig i Norge. Den her biltypen hadde mistet sine beundrere i Norge når de etterhvert kom til å kunne leveres med 170 og 190 hk.
Når du skal anvende bilen i tøft arbeid som masseforflytning eller brøyting blir det store forluster som tapes. Eksempelvis brøyting på kuperte og svingete fjelloverganger der du må ha en viss vekt i kassen for å sikre grepet og så skal du ha kraft til å aksellerere opp etter en sving før du rammer inn i svære og lange snøskavler. Ingen i Norge i dag kjøper en bil til sånn brøyting om den har mindre enn 450 hk. Vekten på bil og plog ligger på 10-12 tonn.
Og det er nå en sak å definere hva som er undermotorisert og hva som ikke er det. Alle sjåfører har ulike preferanser på dette feltet, men jeg kan bare tenke meg hvordan det kunne være å kjøre for en åkare som fortsatt satset på den vanligste varianten, 1113, når konkurrentene valgte 1926'or, 1928'or og 1932'or - det blir raskt en upopulær arbeidsplass. Komforten var jo også litt så som så og betydelig dårligere enn på de frambygde.