Bedford

Postat:
15 mar 2008, 23:09
av Stellan

Postat:
15 mar 2008, 23:29
av Lars-Gunnar
Ja britternas konservatism är ju berömd. Detta blev väl deras lastbilsindustris fall då de inte förnyade sig så mycket. Sedan kom Volvo och Scania och de brittiska förarna fick skåda riktigt moderna bilar med den tidens mått mätt.
När man ser de engelska lastbilarna och deras hytter som blev stekheta på sommaren och kalla på vintern (kallras) så förstår man att de importerade märkena rönte framgång.
Lars-Gunnar


Postat:
16 mar 2008, 23:24
av Lars-Gunnar
Ja, ni var väl yngre och odödliga?

Re: Bedford

Postat:
16 mar 2008, 23:33
av Stellan
Anders Ason skrev:Har sedan funderat många gånger på att vi överhuvudtaget gav oss iväg på en sådan resa med en trehundrakronorsmotor!
/Anders
Kan detta vara orsaken till att vi håller på med gamla bilar även i fysiskt vuxen ålder?
Jag får väl krypa till korset och också erkänna att jag framfört ett dylikt fordon
Åkarn ropade upp mig på radion och sade till mig att åka till Mobils smörjoljefabrik. Ahh tänkte jag...en usa-resa

Men nejdå, de hade ju självklart en fabrik i Uddevalla också. Där fick jag två fat olja med adress Helsingfors, så det blev en utlandsresa ändå. Men det blev bara några hundra meter i Finland, för där stod en annan bil som vi lastade över faten till...förmodligen så skulle de väl en bra bit till.
Bilen höll och jag kom hem igen, sedan fick vi en mercedes istället
/Stellan

Postat:
17 mar 2008, 01:02
av Lars-Gunnar
Jovisst är den fräck och att kunna bo i den var ju inte dumt. Vad är det på taket längst bak? Är det en synvilla eller är det något i bakgrunden som kom med?
Lars-Gunnar

Re: Bedford

Postat:
29 mar 2008, 19:24
av arnfinn
Stellan skrev:Man kan inte undgå att förundras över britternas konservatism och tro på "the british craftmanship", men kanske det är övriga världen som rusar iväg istället. Hittade en brittisk lastbilstidning från 1980 som jag scannade den här annonsen ur
Med en speciell hälsning till vår nabo i norr
/Stellan
Takker og bukker!
Dette var et trivelig gjensyn for den annonsen har jeg i norsk brosjyreutgave et sted. Snakker om paradoks; The future of brittish road transport. Sannheten var jo at TL var en oppgradert TK og ingenting annet. TL kom 10 år for sent kan man si og dette ledet til undergangen dessverre.
Re: Bedford

Postat:
31 mar 2008, 19:46
av Thomas Almen
När detta eminenta märke dök upp som tråd här, måste jag bidra med en sann historia. Ett av de större, och äldsta, åkerierna i Östersund hade på sent -60tal en Bedford tippbil i sin flotta. Modellen har jag ingen koll på, men det var ingen atlet direkt. När grunden grävdes för Östersunds nya polishus, var Bedforden med och körde. Stigningen upp ur schakten var rätt brant, och en dag misslyckades chauffören med att komma upp på första försöket. Ena åkarbrodern formligen slet killen ur hytten, här skulle det j...ar visas hur man körde lastbil. Han började med att backa tillbaka för att ta fart, varpå Rune Wärn i NCK:n lägger på ytterligare en skopa. Inte av dumhet, snarare utstuderad hämnd. Följden blev att man riktigt såg hur Bedforden tog i, för att bara sucka och lägga av. Ur hytten for en vansinnig åkare, som fick springa åtskilliga varv, medan Wärn lugnt snurrade maskinhuset på grävarn. Han hade gjort sig förtjänt av en minnesbeta, han behandlade drängarna som löss, kombinerat med ett hemskt humör. Nåväl, huset byggdes klart, och erhöll efter nåt år den hedervärda titeln "Sveriges fulaste byggnad". Man klädde in fasaden med plåt, som enligt expertisen skulle anta en grön färg, men luften var för ren!, så plåtarna blev endast rostfärgade.
Re: Bedford

Postat:
31 mar 2008, 21:11
av Lars-Gunnar
Tack Thomas för denna berättelse som är så levande att man kan se varenda minut av "skådespelet". Bra berättat Thomas. Fler sådana historier eller andra tas tacksamt emot. Ja, ibland är otack världens lön.
Lars-Gunnar

Re: Bedford

Postat:
31 mar 2008, 21:33
av Stellan
Det är verkligen härligt med folk som kan göra en berättelse levande så att man kan leva sig in i den, och riktigt känna atmosfären. Man känner igen lite av den åkartypen som Thomas berätta om...och oftast så går hut hem även hos dem
Den här byggnatíonen kanske inte har gått hos oss i den kalla nord, men visst är det ett intressant bygge med lösflak och överbyggnad över hytten...och så är det ju en Bedford

/Stellan
Re: Bedford

Postat:
31 mar 2008, 22:32
av Bo Norvinge
Hade inte Stora Åkeriet i Göteborg en Bedford med liknande skåp?
Troligen inget växelflak men ändå.
Re: Bedford

Postat:
31 mar 2008, 22:34
av Stellan
Det låter väldigt bekant faktiskt...en rätt så stor flyttbil som gick en bra bit in på -70 talet?
/Stellan
Re: Bedford

Postat:
31 mar 2008, 22:42
av Bo Norvinge
Jag har för mig att en av dessa stod på åkeriet vid Åvägen bakom Ullevi så sent som mitten av 80-talet. Jag tror de kursade omkring 84-85.