Sida 1 av 1

Elman

InläggPostat: 08 dec 2011, 22:36
av S-V L44
När jag gick igenom lite gamla trådar upptäckte jag att jag nog var skyldig en uppföljning i denna tråd viewtopic.php?f=12&t=2157 .

De ombyggda Volvo-lastbilarna hade faktiskt ett eget "bilmärke", nämligen Elman.
De allra flesta Elman-lastbilarna var emellertid baserade på Ford-chassin, men en del hade som synes unika karosser.
Här kommer några annonser och artiklar med anknytning till just Elman.

Elman LFEE-3 - 1941 - Annons Svensk Motortidning 1941 - LR.JPG
Elman LFEE-3 - 1941 - Annons Svensk Motortidning 1941 - LR.JPG (191.78 KiB) Visad 16562 gånger

Elman - E2B - Annons Svensk Motortidning 1945 - LR.JPG
Elman - E2B - Annons Svensk Motortidning 1945 - LR.JPG (129.54 KiB) Visad 16562 gånger

Elman ELO - Artikel - Svensk Motortidning 1941 - LR.JPG
Elman ELO - Artikel - Svensk Motortidning 1941 - LR.JPG (252.05 KiB) Visad 16562 gånger

Jag hoppas att texten går att läsa.
För övrigt kan man ju också nämna att det funnits fler tillverkare av eldrivna lastbilar, bl.a. Asea och några tyska.
Men de kan ju vara värda en egen tråd tycker jag.

Jag måste också tillägga att en medlem som jag kan kalla forumobservatör har bidragit med dessa annonser och artiklar.

// Kjell N

Re: Elman

InläggPostat: 10 dec 2011, 02:04
av Lars-Gunnar
Tack Kjell!

Intressant och nu tänker jag på han i Umeå som väl hette Hilding Carlsson som gjorde de tidiga rälsbussarna. Han hade en eldriven bil som han körde axlar med.Få se om jag hittar filmen från YouTube eller var det nu var upplagt. Jodå läsningen går fint. Man kan ju Zooma sidan om det behövs.

Lars-Gunnar :)

Re: Elman

InläggPostat: 23 aug 2014, 10:52
av S-V L44
Den här bilen var en Elman CLE-6 av årsmodell 1944. Bilen hade en totalvikt av 6.5 ton.
Bilen var baserad på ett Volvo-chassi och ställdes ut på Skånemässan i Malmö 1944. ( http://carlotta.malmo.se/carlotta-mmus/ ... ect/734030 )

M2062 - Elman CLE-6 - 1944 - Ch # 25330 - Malmö - AR+001811.JPG
M2062 - Elman CLE-6 - 1944 - Ch # 25330 - Malmö - AR+001811.JPG (110.53 KiB) Visad 15082 gånger

Efter Skånemässan hamnade bilen hos Albin Löfdal AB i Malmö.
Bilen byggdes om år 1951 med en Volvo EC bensinmotor och döptes då samtidigt om till en "äkta" Volvo LV84. (Detta trots att chassinumret egentligen tyder på ett LV70-chassi.)
Påföljande ägare var Formbyggnads AB i Malmö, Djurslövs Bryggeri i Staffanstorp samt Stig-Olov Jonsson i Malmö.
Bilen skrotades 1956/57.

// Kjell N