white 1920

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

white 1920

Inläggav Stellan » 01 dec 2011, 23:02

Detta torde väl ha varit en av de mer ovanliga lastbilarna i början av 1920-talet? Annonsen hittade jag i Chaufförsboken från 1920

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: white 1920

Inläggav Anders » 01 dec 2011, 23:29

Skulle kunna tänka mig både ja och nej. det bör väl ha dykt upp rätt mycket amerikanska surplusbilar efter första världskriget?
En himla fin annons var det i alla all! :)

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: white 1920

Inläggav gunnilse » 01 dec 2011, 23:33

Nord Amerika de sluta bygga personbilar å satsade på buss å lastbilar fanns en skåp variant med dock dragig hytt som de flesta andra
gunnilse
 

Re: white 1920

Inläggav Stellan » 01 dec 2011, 23:35

Det kanske var tur att inte Sverker Olofsson fanns på den tiden, för de påståendena de gör i annonsen kanske inte riktigt är med sanningen överensstämmande :lol:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: white 1920

Inläggav Lars-Gunnar » 01 dec 2011, 23:43

Ja, du Stellan jag uppskattar verkligen dina inlägg och publiceringar. White som ligger mig så varmt om hjärtat. Det var skamligt att Volvo lade ner märket för den var uramerikanskt och låg amerikanska truckers nära. Om de hade utvecklat den till heavy duty truck för annat än långdistanskörningar. Att bara förlita sig på Mack och Renualt tycker jag är dåligt tänkt. Hade det funnits en White hade Volvo utan vidare fått sälja.

jag är ute efter någon bok om White för dess historia är säkert intressant. Denna bil på reklambladet blev nog såld här för varken Scania-Vabis eller Volvo hade en så stor och kraftig lastbil vid denna tid..

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Se vilken skönhet White Super Power. Bilden kommer från Australien och fotografens namn står ingenstans så jag lägger upp bilden med reservation. Kan häda jag tar bort den så småningom. De som söker på White kan hitta vårt forum.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: white 1920

Inläggav Stellan » 01 dec 2011, 23:49

Det där med att namn försvinner och ersätts får vi nog leva med. Titta bara på Bolinder Munktell och Livab, idag ingår de i Volvo CE (construction equipment). Men en sak som jag aldrig har fattat med de amerikanska lastbilarna är att de alltid haft så smala hytter... kan det verkligen vara möjligt att det finns någon lag som reglerar det? :?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: white 1920

Inläggav Anders » 02 dec 2011, 00:05

Stellan skrev:Det där med att namn försvinner och ersätts får vi nog leva med. Titta bara på Bolinder Munktell och Livab, idag ingår de i Volvo CE (construction equipment). Men en sak som jag aldrig har fattat med de amerikanska lastbilarna är att de alltid haft så smala hytter... kan det verkligen vara möjligt att det finns någon lag som reglerar det? :?

/Stellan


Du har ju lagen som heter (om jag minns rätt) BBC Bumper to Back of Cab som reglerat det hela. Men sen hur det funkar minns jag inte :mrgreen:

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: white 1920

Inläggav gunnilse » 02 dec 2011, 00:07

Hytterna kommer nog oftast från mindre pickisar..
Sen har det nog levt vidare då man helst skall sitta nära spettet till växelspak.
Ser bara i min Loadstar med Flobyhytten det är en halv meter till dörren när man sitter normalt..
gunnilse
 

Re: white 1920

Inläggav Stellan » 02 dec 2011, 00:12

BBC är väl i längdled? Bredden har jag inte hittat något om... eller så är de kanske bara rädda för att chauffören ska ha möjlighet att ta en liten tupplur, måste de sitta och sova så blir det inte så länge :lol:

Thomas teori om att ha nära till växelspaken är nog inte helt omöjlig, men om man ser på Mack så har de ju tagit bort halva hytten på högersidan :?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: white 1920

Inläggav Lars-Gunnar » 02 dec 2011, 00:24

Stellan skrev:BBC är väl i längdled? Bredden har jag inte hittat något om... eller så är de kanske bara rädda för att chauffören ska ha möjlighet att ta en liten tupplur, måste de sitta och sova så blir det inte så länge :lol:

Thomas teori om att ha nära till växelspaken är nog inte helt omöjlig, men om man ser på Mack så har de ju tagit bort halva hytten på högersidan :?

/Stellan


Ja. det är mätt från torpeden till hyttens bakvägg. Det finns ju lastbilar som har ett hus fristående utrymme att bo i som de måste köpa separat bakom att bo i men det räknas inte. Det är just den här regeln om hus bakom hytten som gjort frambyggda lastbilar överflödiga precis som de nosbyggda hos oss blev utfasade på grund av våra bestämmelser. En annan sak var ju att USA truckers körde ensamma och levde ensamma och det gör de fortfarande men nu har de rymligare hytter och Volvo VN680 satte trenden. De andra tillverkarna kunde inte gärna stå och se på Volvos moderna truck så de gjorde efterapningar. Och jag vet att chaffisarna där inte är glada åt det men de som kör Volvo säger att det är som att åka i en Cadillac.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: white 1920

Inläggav Vågert » 03 dec 2011, 22:41

Hej!
För snart 3 år sedan var jag i Bergen på en veteranbussträff med många härliga bussar.
Jag fångade en White på bild om det kan vara intresant.
IMG_0745.JPG
IMG_0745.JPG (157.61 KiB) Visad 18181 gånger
IMG_0743.JPG
IMG_0743.JPG (144.01 KiB) Visad 18181 gånger
Veteranåkare
Användarvisningsbild
Vågert
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 01 jan 2008, 21:38
Ort: Habo

Re: white 1920

Inläggav Stellan » 03 dec 2011, 22:44

Klart att det är intressant, fattas bara annat :D

Den typen av dörrstängningsanordning hade väl jänkarna kvar i många år?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: white 1920

Inläggav Anders » 03 dec 2011, 22:52

Det var en tjusig White!
Sånt är alltid intressant! Tycker mig känna igen den här bussen?

Undrar hur många White som sålts i sverige genom åren? kan inte vara så många? Vet att det gick ett knippe dragbilar i kalkbrottet i Julita på 40-talet, men det är de enda jag känner till.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: white 1920

Inläggav Lars-Gunnar » 04 dec 2011, 00:56

Ja, instämmer. Norrmännen var inte så enögda när det gällde olika märken därför ser vi idag de mest udda och otroliga bilmärken och vad som Norrmännen gjort som vi gjorde mindre av var att spara bilarna och renovera upp dem. Även finnarna köpte amerikanska bilar och det har de inte avlidit av.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 


Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster