Chaseside - Ingen lastbil, men ....

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Chaseside - Ingen lastbil, men ....

Inläggav S-V L44 » 24 nov 2011, 23:51

Denna tråd handlar inte om någon lastbil, men väl om lasthjälpmedel. Men jag hoppas att det ursäktas.
Kjell T skrev i en annan tråd följande:
Jag har gjort bakruta till min Chaseside LM800TC av Polykarbonat.

Det gjorde mig nyfiken på hur Kjells Chaseside ser ut och när den tillverkats. Jag vet att du har svårt att lägga in bilder i forumet, Kjell, men du kan kanske göra någon liknelse till någon mera välkänd maskin. Jag misstänker att din är något modernare än de som visas i annonserna nedan.
Vad var det för drivlina i dessa Chaseside?
Chaseside som i början av 1950-talet marknadsfördes av AB Industridiesel var och förblev väl en ganska udda fågel här i Sverige. Jag tror faktiskt att jag inte sett någon "live".
Det blev ju sedan diverse baklastare t.ex. Ford-baserade Gigantic och Volvo-BM produkter som snabbt kom att dominera marknaden helt under senare delen av 1950-talet.

Lastmaskin - Chaseside - Annons Lastbilen Nr 2-1952 - LR.JPG
Lastmaskin - Chaseside - Annons Lastbilen Nr 2-1952 - LR.JPG (152.4 KiB) Visad 21115 gånger

Lastmaskin - Chaseside - Annons Lastbilen Nr11-1952 - LR.JPG
Lastmaskin - Chaseside - Annons Lastbilen Nr11-1952 - LR.JPG (122.23 KiB) Visad 21115 gånger

Ett tidigt svenskt försök till lastmaskin gjordes också av Lecab (med Volvos drivlina), men den är väl än mera sällsynt? Dessutom kunde hela lastapparaten svängas 180 grader, vilket måste ha varit helt unikt för den tiden.
Är det någon som sett en sådan i verkligheten? Den bör väl ha tillverkats några år före de första Gigantic-maskinerna? Farsan hade en Fordson Major-baserad Gigantic som jag tror var tillverkad 1954 (kanske 1955), och jag har kvar den stora plåtskylten som satt på dörren.

Lastmaskin - Lecab All Round - Annons Lastbilen Nr 5-1952 - LR.JPG
Lastmaskin - Lecab All Round - Annons Lastbilen Nr 5-1952 - LR.JPG (111.81 KiB) Visad 21115 gånger

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2349
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Chaseside - Ingen lastbil, men ....

Inläggav Stellan » 25 nov 2011, 00:06

Man ler lite när man ser de här gamla lastarna idag, men då de kom måste det nästan ha varit en slags revolution. Tänk att slippa lasta med spade och skyffel, det måste ha varit stort :D

Kan namnet Chaseside stamma ur traktormärket Chase tro? :?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Chaseside - Ingen lastbil, men ....

Inläggav Bo Abrahamsson » 25 nov 2011, 00:22

S-V L44 skrev:Denna tråd handlar inte om någon lastbil, men väl om lasthjälpmedel. Men jag hoppas att det ursäktas.
Kjell T skrev i en annan tråd följande:
Jag har gjort bakruta till min Chaseside LM800TC av Polykarbonat.

Det gjorde mig nyfiken på hur Kjells Chaseside ser ut och när den tillverkats. Jag vet att du har svårt att lägga in bilder i forumet, Kjell, men du kan kanske göra någon liknelse till någon mera välkänd maskin. Jag misstänker att din är något modernare än de som visas i annonserna nedan.
Vad var det för drivlina i dessa Chaseside?
Chaseside som i början av 1950-talet marknadsfördes av AB Industridiesel var och förblev väl en ganska udda fågel här i Sverige. Jag tror faktiskt att jag inte sett någon "live".
Det blev ju sedan diverse baklastare t.ex. Ford-baserade Gigantic och Volvo-BM produkter som snabbt kom att dominera marknaden helt under senare delen av 1950-talet.

Lastmaskin - Chaseside - Annons Lastbilen Nr 2-1952 - LR.JPG

Lastmaskin - Chaseside - Annons Lastbilen Nr11-1952 - LR.JPG

Ett tidigt svenskt försök till lastmaskin gjordes också av Lecab (med Volvos drivlina), men den är väl än mera sällsynt? Dessutom kunde hela lastapparaten svängas 180 grader, vilket måste ha varit helt unikt för den tiden.
Är det någon som sett en sådan i verkligheten? Den bör väl ha tillverkats några år före de första Gigantic-maskinerna? Farsan hade en Fordson Major-baserad Gigantic som jag tror var tillverkad 1954 (kanske 1955), och jag har kvar den stora plåtskylten som satt på dörren.

Lastmaskin - Lecab All Round - Annons Lastbilen Nr 5-1952 - LR.JPG

// Kjell N

Maskinen i annonsen är byggd på en engelsktillverkad traktor, Fordson Major, allmänt kallad Höglund tillverkad 1945-1951. De flesta eller nästan alla hade en fotogenmotor på ca. 28 hk men den fanns även med en perkins 6:a på ca. 40 hk,som vanligt på gamla engelska fordon koppling till vä. och broms till hö. men när man väl lärt sig så sitter det även efter 30 år. Köpte på 90 talet en sådan traktor och när jag satt där i sätet var det rätt fotpå rätt pedal, nu kör jag omkring 50 tim per år med den
Hälsningar Bosse.
Bo Abrahamsson
 
Inlägg: 544
Blev medlem: 06 dec 2008, 18:49

Re: Chaseside - Ingen lastbil, men ....

Inläggav Kjell T » 25 nov 2011, 08:11

Min Chaseside är från 1961 och har motor, växellåda och drivaxlar från Fordson Super Major. Men den saknar diffspärr trots att den har samma typ av bromsar som Super Major. Dessutom har den momentomvandlare (turbin) mellan motor och växellåda. Storleksmässigt är den något kortare än BM LM218. Ingången sker via taket som lyfts upp. Taket är gjort i glasfiberarmerad polyesterplast. Chaseside köptes upp av JCB, som var intresserade av deras lastare, i april 1968. Skall vid något tillfälle se om jag lyckas få in bilder en Chaseside av den typen.
Kjell T
 
Inlägg: 2241
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Chaseside - Ingen lastbil, men ....

Inläggav S-V L44 » 25 nov 2011, 21:50

Intressanta uppgifter om Chaseside.

Här är en annan ovanlig lastmaskin från tidigt 1950-tal. Den blev säkert ingen större succé i jämförelse med frontlastarna och senare baklastarna.

Lastmaskin - Merton Overhead Loader - Annons Lastbilen Nr 9-1951 - LR.JPG
Lastmaskin - Merton Overhead Loader - Annons Lastbilen Nr 9-1951 - LR.JPG (145.94 KiB) Visad 21050 gånger

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2349
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Chaseside - Ingen lastbil, men ....

Inläggav Thomas Almen » 25 nov 2011, 22:26

Kan det vara samma Merton som hade en hjullastare med beteckningen 130 B, tro?. Dök upp några såna i Jämtland i slutet på 60-talet. Ingen kan väl med gott samvete hävda att dom rosade marknaden direkt.
Thomas Almen
 

Re: Chaseside - Ingen lastbil, men ....

Inläggav Vågert » 25 nov 2011, 23:31

Hej!
På Baskarpsand hade man enligt bildbevis Chaseside 800TC i slutet av 50tal början 60tal.
Jag kommer inte själv ihåg detta. :|
10.jpg
10.jpg (209.24 KiB) Visad 21031 gånger
Veteranåkare
Användarvisningsbild
Vågert
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 01 jan 2008, 21:38
Ort: Habo

Re: Chaseside - Ingen lastbil, men ....

Inläggav Lars-Gunnar » 26 nov 2011, 00:32

Kjell T skrev:Min Chaseside är från 1961 och har motor, växellåda och drivaxlar från Fordson Super Major. Men den saknar diffspärr trots att den har samma typ av bromsar som Super Major. Dessutom har den momentomvandlare (turbin) mellan motor och växellåda. Storleksmässigt är den något kortare än BM LM218. Ingången sker via taket som lyfts upp. Taket är gjort i glasfiberarmerad polyesterplast. Chaseside köptes upp av JCB, som var intresserade av deras lastare, i april 1968. Skall vid något tillfälle se om jag lyckas få in bilder en Chaseside av den typen.


Kjell om du vill kan du skicka dina foton via e-mail om du klarar det så lägger jag upp dem åt dig. Känn ingen press. Har du digitalkamera?

Om så får du min adress via PM. Bara säg till.

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar
 

Re: Chaseside - Ingen lastbil, men ....

Inläggav Lars-Gunnar » 26 nov 2011, 01:20

Ja, mycket hände till arbetarnas fromma som typ dessa maskiner. I min hemby fanns en åkare som under senare delen av 50-talet införskaffade en av BM:s största traktorer då kanske en BM35 eller Volvo T22 med dubbelmontage och en lastanordning som var av en mycket nättare konstruktion än de på bilderna ovan men med lyftstänger och kolvar i en som det såg ut som komplicerad mekanism men var enklare än man kunde tro. Vet inte var det var gjort om det var den lokala verkstaden eller någon annan. De hade en grusgrop och där körde han med skopan ner och den var som spetsig i botten. Den bearbetade sig uppåt och hade skopan full. När skopan skulle tömmas fanns det ett handtag som föraren måste dra i varför det var ett hål i sidan för armen. På nedvägen sänkte han skopan till marken för att den skulle gå i lås. Den lastade en 2-axlig Scania-Vabis Regent och jag åkte med på en väg som på många ställen hade grova tallrötter som den fick köra över så färden blev lite vickande men spännande.

Nyss såg jag ett annat redskap ett transportband med metall rakar fästade som användes förr. 2-3 man behövdes men istället för att anstränga ryggarna med att kasta sanden över flaket lastade de från botten på transportbandet som då förde sanden till flaket. Det var bara att flytta bilen då det blev fullt. Annars har jag sett 3 man fylla ett flak på säkert mindre
än 1 timme med bara spadar och inga transportband. Minns när min far skulle hämta grus till sågverket. 3 man handskottade minst 10 ton och det tog sin tid. Det var ansträngande och de måste vila på spadarna då och då.

jag vet nog när jag som 18-åring handlastade koskit ensam hos min morbror som var ofärdig. Det var ju med grep och dubbelt så tungt som med en spade och man stod där och var arbetsarg så skiten hade ingen chans.

Men alla är väl rörande överens om att då "baklastaren" gjorde sin entré var de hårda dagarna över. Timmer, virke, sand och jord arbete var BM10:ans uppgift. Men då kanske förfallet av människokroppen började sin degenerering och vi fick sjukare och fetare människor och mer allergi?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Chaseside - Ingen lastbil, men ....

Inläggav Lasse Hsand » 26 nov 2011, 09:21

Thomas Almen skrev:Kan det vara samma Merton som hade en hjullastare med beteckningen 130 B, tro?. Dök upp några såna i Jämtland i slutet på 60-talet. Ingen kan väl med gott samvete hävda att dom rosade marknaden direkt.

Har varit och tittat på en flertal merton i Jämtland. Har tittat på Blocket en par stycken till salu i Jämtland. Var det någon återförsäljare som startade där på 60talet?
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Chaseside - Ingen lastbil, men ....

Inläggav Thomas Almen » 26 nov 2011, 10:22

Lasse Hsand skrev:
Thomas Almen skrev:Kan det vara samma Merton som hade en hjullastare med beteckningen 130 B, tro?. Dök upp några såna i Jämtland i slutet på 60-talet. Ingen kan väl med gott samvete hävda att dom rosade marknaden direkt.

Har varit och tittat på en flertal merton i Jämtland. Har tittat på Blocket en par stycken till salu i Jämtland. Var det någon återförsäljare som startade där på 60talet?

Är ganska säker på att Maskin & Motor sålde Merton. Dom sålde även Bröyt å Hemek bl.a. Företaget ingick i Perssonkoncernen, som även är Volvoåterförsäljare, (Sveriges äldsta, om jag inte är ute på hoj nu). Dom såg väldigt moderna å solida ut, men kvalitén var väl så där, efter vad jag minns. Undra om man inte kunde välja motor, antingen Volvo eller Scania. Om det fanns fler alternativ minns jag inte. Även Scaniasäljarn i Östersund, Berners, sålde maskiner en period. En udda engelsk skapelse vid namn Muir Hill.
Thomas Almen
 

Re: Chaseside - Ingen lastbil, men ....

Inläggav Lasse Hsand » 26 nov 2011, 10:28

Maskinen som jag var nära och köpa hade en Volvo d70 motor . Den hade som du säger ett modernt utseende bra sikt men ett underligt fäste för redskapen. Men som vanligt med dom maskinerna total avsaknad av bromsar vacumm eller tryckluft i kombinaton med hydralik. Oftast mer pengar i att reparera än maskinen är värd. Ska se om jag har någon bild.
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Chaseside - Ingen lastbil, men ....

Inläggav Thomas Almen » 26 nov 2011, 10:33

Sista Merton jag såg som såg hyfsad ut stod på skolan i Halåsen, var det den?.
Thomas Almen
 

Re: Chaseside - Ingen lastbil, men ....

Inläggav Kjell T » 26 nov 2011, 12:34

Den Chaseside som Baskarpsand använde är lika som min, möjligen ar den på bilden något äldre eftersom texten på huven har något avvikande form på bokstäverna. Det finns en lite äldre här i trakterna också, den har trumbromsar som Major och Power Major.
Kjell T
 
Inlägg: 2241
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten


Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst