American loggers

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

American loggers

Inläggav Stellan » 23 nov 2011, 20:04

Det går ju två serier om timmerkörning på Discovery, och då kom jag att tänka på den här broschyren från 1933. Så de är inte ensamma om att köra helstam med trailer...och visst är det en ovanligt lastbil? :mrgreen:

Men den här "tvåhandsfattningen"...hur vanlig var den egentligen, det man har sett när de lastar helstam i Sverige är ju med en enkel grip där de måste finna balansen när de lyfter. Någon som vet mer?

Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: American loggers

Inläggav Reid Hulting » 23 nov 2011, 20:21

Bilen ser ut att vara en LT71. Och då blir jag ju nyfiken på om sådana hade samma typ av tandemboggie som senare LT75:or och LT76:or hade?
Och är broschyren verkligen från 1933, tidig LT71 i så fall :shock: :) .
Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2412
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: American loggers

Inläggav Stellan » 23 nov 2011, 20:24

Aj tusan...det ska ju vara 1966, det står ju klart och tydligt på baksidan, jag slant nog lite med fingret :oops:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: American loggers

Inläggav Lars-Gunnar » 23 nov 2011, 23:09

Fanken också, vi har varken Discorevy eller Animal Planet vilka är ett minne blott. Vi hade dem för ett antal år sedan men nu måste man köpa dem. Men I USA tycker jag allting verkar överdrivet åtminstone truckarna från förr som lastade något kolossalt med grovt timmer (Cedar) Idag vet jag att Volvo VNL finns med i timmersvängen. har sett på You Tube grönmålade sådana. Visst är det väl kul att timmeråkarna gett Volvo förtroendet i skogen. Det har ju annats handlat om Peterbilt, Kennworth och andra specialtillverkade hårdingar.

Här är länken: http://trashcars.net/videos/1454/big-tr ... -west.html

Låt filmen gå så kommer du fram till en förhistorisk Hayes timmerbil som står på trailer med säkert 10 Volvo VHD:s i timmerkörning som ju är Volvolastbilarnas körning även här. Men brobestämmelserna i USA gör att den tunga lasten måste gå på många axlar. Hayes var en gång i tiden stora tillverkare av timmertruckar. Här en länk till historiens vingslag!

http://www.hankstruckpictures.com/hayes.htm

Bilen var Kanadensisk och hade en sådan kontroversiell lösning att instrumentpanelen var monterad ovanför framrutan. Nu heter istället företaget HAYEs och är inriktad på transporter av timmer.

Lars-Gunnar :)
Senast redigerad av Lars-Gunnar 05 apr 2012, 23:03, redigerad totalt 1 gång.
Lars-Gunnar
 

Re: American loggers

Inläggav Lulebjörnen » 24 nov 2011, 20:36

http://www.vannattabros.com har mycket intressant att kika på runt skogsbruk i det stora landet.
Dom är väl visserligen baserade i Canada,men det är liknande (våldsamma) tillställningar när virket ska ut ur skogen...
Lulebjörnen
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 22 jul 2007, 10:55
Ort: Luleå

Re: American loggers

Inläggav Fredrik Klint » 24 nov 2011, 22:34

Reid Hulting skrev:Bilen ser ut att vara en LT71. Och då blir jag ju nyfiken på om sådana hade samma typ av tandemboggie som senare LT75:or och LT76:or hade?
Och är broschyren verkligen från 1933, tidig LT71 i så fall :shock: :) .
Reid.


Vad är alternativet, Hendrickson axlar? Har det funnits Regent prototyper med tandemdrift? Ungefär hur många i så fall?

Det kan inte vara någon märklig "customisering"? Då bilden är från -66 att det är en LT75/76 som av någon anledning fått huv och skärmar från en Regent. Det strider väl mot allt förnuft att göra en bil äldre än vad den är men man undrar ju...
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 22 dec 2007, 21:06

Re: American loggers

Inläggav Kjell T » 24 nov 2011, 22:49

Enligt min syn är bilen en helt vanlig LS71:a eftersom det är olika nav på drivhjulen, "strut som sticker ut", och den saknas på på boggiehjulen. Det var/är inte så ovanligt att man gör påbyggnader på några år gamla bilar.
Kjell T
 
Inlägg: 2238
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: American loggers

Inläggav Lars-Gunnar » 24 nov 2011, 23:00

Ingen som tror att denna LS71 har följt med in på 60-talet? Man måste ju tänka på att det där inte är en långmilare utan den har stått uppställd för lastning och åkt mellan olika platser. Någon som tror att den både lastade och drog den 5-axlade vagnen full med timmer?

Kunde 150 hk dra iväg med detta lass? Eller finns en starkare motor under huven?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: American loggers

Inläggav Kjell T » 24 nov 2011, 23:19

Vad en 150hk motor orkar dra iväg med är helt beroende av vilken totalutväxling den har. Det är säkert inga problem i lägre hastigheter, men jag tror INTE att vagnen kopplades till bilen som användes för lastningen. Min uppfattning är att det är en separatlastare och någon annan drog bort vagnen.

Orken för att dra tunga saker är inte enbart beroende av antalet hästkrafter. En överraskande erfarenhet har jag från början av åttiotalet när min far en sommarsöndag var hemma och vilade några timmar under den längre paus han hade från busskörandet dessa dagar. Efter att inte fått den fullt stora bussen startad (VOLVO) kom han och sökte upp mig och sade: " Nu måste du komma och bogsera igång bussen". "Med vad"? frågade jag. "Med traktorn" sade han. "Int orkar den" svarade jag. " Joo nog orkar den" sade han. Jag gjorde som han sade, startade Volvo T230n (BM Victor) och tog med en kraftig kedja och körde ut till vägen där bussen stod parkerad, kopplade i kedjan och lät de 33SAE hästkrafterna arbeta. Inga problem, märkte knappt av att det var något efter traktorn. Bussen startade och han kunde åka iväg utan att tidtabellen rubbades. Orsaken till startsvårigheterna visade sig senare var en slarvig kabelsko.
Kjell T
 
Inlägg: 2238
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: American loggers

Inläggav Stellan » 24 nov 2011, 23:38

Jag förstorade en del av bilden, och då ser man tydligare att det inte är två drivaxlar... och att det är en hytt mellan bommen och kolven på lastaren, plus att man ser en varningskylt på lastaren. När kom de skyltarna i bruk?

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: American loggers

Inläggav Reid Hulting » 25 nov 2011, 01:35

Jag får skylla på åldern och dålig syn :mrgreen: , och inte vara så snabb att dra slutsatser. Men det hade ju varit intressant.
Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2412
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: American loggers

Inläggav Stellan » 05 dec 2011, 22:56

Ikväll när jag satt och skannade in lite nyare foto så kom det med en trailer som lastade helstam utan "klykan" som Hy-mac:en" har, och det ser lite knöligt ut. Så jag tittade regenten igen för att jämföra, och då slog det mig att den har blinkers på framskärmen. Vilken årsmodell kom det på, jag kan inte påminna mig att jag sett det förut... eller rättare sagt, jag har aldrig tänkt på det

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: American loggers

Inläggav Bo Abrahamsson » 05 dec 2011, 23:10

Det var väl i samband med L75, jag tycker det liknar dom men men är inte säker.
Hälsningar Bosse.
Bo Abrahamsson
 
Inlägg: 544
Blev medlem: 06 dec 2008, 18:49

Re: American loggers

Inläggav Anders » 05 dec 2011, 23:11

Fredrik Klint skrev:Vad är alternativet, Hendrickson axlar? Har det funnits Regent prototyper med tandemdrift? Ungefär hur många i så fall?

Det kan inte vara någon märklig "customisering"? Då bilden är från -66 att det är en LT75/76 som av någon anledning fått huv och skärmar från en Regent. Det strider väl mot allt förnuft att göra en bil äldre än vad den är men man undrar ju...


Det var ju något avsnitt av Klassiska Lastbilar som det handlade om Bergslagets Scanior, tror det var LS64;or som försetts med en tandemdriven Leyland-boggie.
(nu var det ju inte riktigt det som det frågades efter, men så nära jag kom)

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: American loggers

Inläggav Per Thomson » 04 apr 2012, 18:24

Misstänker att det inte var i Klassiska lastbilar du läste om tandemdrift utan här http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=2335&p=15709&hilit=tandemdrift#p15709

För övrigt så handlar ett nummer av Tunga Magasinet om tandemdrift, tror att jag nämnt om det tidigare. Kanske var det Malte Eriksson som var författaren, minns inte säkert.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster