Fiat

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Fiat

Inläggav Stellan » 10 mar 2008, 21:44

Fiat var väl inte så vanligt märke i Sverige? I Norge såg man en hel del på -70 och -80 talet. Arvegods bil på bilden har ju trilexfälgar, men jag kan inte påminna mig att jag såg så många hade det...

Tanken med det här systemet var god, men användes lite felaktigt tyvärr. Fast bilarna var rätt så kul att köra...Svelast i Uddevalla hade Scania 82:or med automatlåda :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav arnfinn » 10 mar 2008, 21:49

Jeg har inget minne i det hele tatt av noen Fiat større enn 7,5 tonn. Har de over 7,5 vært på norske veier er det i usannsynlig lave antall. Hovedvekten var vel dessuten en modell som hadde 65 i modellbetegningen - kunde det være NC med 6,5 tonns totalvekt :?:
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Inläggav Stellan » 10 mar 2008, 22:51

De flesta lastbilar som har siffror med i beteckningen har nog med dem för att visa antingen totalvikten eller hästkrafter...eller båda delarna. Fiaten är på mer än 65 hästar och definitivt mindre än 650, så det borde vara rimligt att 65 står för just totalvikten 6, 5 ton...tror jag :P

Jag tänkte att Arnfinn skulle anmärka när jag kallade Linjegods för arvegods :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav peter fra danmark » 10 mar 2008, 23:39

Stellan der er jo grænser for hvad man vil svare på :lol: :lol: :lol: :lol:

I DK har vi haft enkelte FIAT'er, sjælden med den typpe fælge. Jeg kom som barn i Italien, der havde alt den slags fælge, ALT selv COMMER.
Fra smilets by

Peter
Användarvisningsbild
peter fra danmark
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 20 feb 2008, 12:53
Ort: Århus

Inläggav arnfinn » 10 mar 2008, 23:53

Jeg er oppdratt til å mene at Linjegods er synonymt med arvegods så den misset jeg :lol:
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Inläggav Stellan » 11 mar 2008, 00:25

Ahh...i och med att Linjegods inte var den allra snabbaste speditören/transportören, så menade många norrmän att det tog så lång tid innan godset kom fram att det nästan blev arvegods av det :lol:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav Böll » 11 mar 2008, 19:16

De gick ju en spygrön Fiat 4x2 dragbil i GBG länge,likna exact en Iveco men de stod Fiat fram...C-sam burkarna på bilderna,såna körde ja för ASG en sommar de va skoj,fullt ös på gasen,hade en Volvo-f-7 me automat,gick ruskigt bra,Volvo hade haft den som nån testrigg,sen köpte GB-framåt den,vet inte va dom gjort me motorn för den gick ruskigt bra....
Böll
 
Inlägg: 654
Blev medlem: 24 jan 2008, 19:58
Ort: Hindås

Inläggav Stellan » 11 mar 2008, 19:21

Då gick scaniorna mycket bättre...fast oavsett så var Csambilarna kul att köra :D

Skärhamns åkeri hade ett par stora Fiat, eller om det var Iveco, någon gång på -70 talet. Stora motorer, lite hästkrafter och ett våldsamt vrål i de raka rören. Jag körde förbi dem med min F10 på 300 hästar, men å andra sidan så lät ju inte min bil något :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Fiat

Inläggav michel » 28 mar 2009, 20:31

FIAT 643 EP in Italy.
Bild
michel
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 28 mar 2009, 18:56

Re: Fiat

Inläggav Stellan » 28 mar 2009, 20:38

Även om de här modellerna inte är speciellt vackra, så har de ändå en viss stil. Har det gått några Fiat av den här modellen i Sverige tro?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Fiat

Inläggav Thomas Almen » 28 mar 2009, 21:59

Stellan skrev:Även om de här modellerna inte är speciellt vackra, så har de ändå en viss stil. Har det gått några Fiat av den här modellen i Sverige tro?

/Stellan
Skärhamns åkeri var väl importör av dessa transportverktyg?. Undra om inte jag har nåt papper om det nånstans. Isåfall återkommer jag.
Thomas Almen
 

Re: Fiat

Inläggav Stellan » 28 mar 2009, 22:18

Jag har sett några av deras Fiat, men det var -70 talsmodeller. Har de haft den här gamla modellen också? Ser fram mot vidare information i ämnet :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Fiat

Inläggav Kjell T » 29 mar 2009, 10:28

P Nyholm i Vasa hade två FIATav större modell på 60-talet. Speciellt länge användes inte bilarna innan de togs ur bruk och placerades att stå bland några andra ur bruk tagna bilar.
Kjell T
 
Inlägg: 2238
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Fiat

Inläggav Muk » 29 mar 2009, 13:07

Grandiesel på Skärhamn tog väl in Fiat/Iveco lastbilar i Sverige i början av 80-talet åtminstone. Systerbolaget Senentra maskin tog in Fiats entreprenadmaskiner. Bägge bolagen ägdes av redarbröderna Johansson, som även ägde flera varv och gick i uppmärksammad konkurs.
MVH
Markus Uhrvik
Muk
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 09 aug 2008, 11:06
Ort: Umeå

Re: Fiat

Inläggav Anders Ason » 29 mar 2009, 13:19

Muk skrev:Grandiesel på Skärhamn tog väl in Fiat/Iveco lastbilar i Sverige i början av 80-talet åtminstone. Systerbolaget Senentra maskin tog in Fiats entreprenadmaskiner. Bägge bolagen ägdes av redarbröderna Johansson, som även ägde flera varv och gick i uppmärksammad konkurs.


    Samma bröder drog på stort när de även köpte Oskarshamns varv och om jag minns rätt, även resterna av varvet i Västervik. Deras lastbilsengagemang har jag inte hört talas om, kanske för att det gick under annat namn.

    I Oskarshamn blev de "gudabenådade" av den lokala befolkningen då de kom som räddare, men tyvärr....
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Nästa

Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

cron