Fiat

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Fiat

Inläggav Anders » 29 mar 2009, 14:03

Anders Ason skrev:
Muk skrev:Grandiesel på Skärhamn tog väl in Fiat/Iveco lastbilar i Sverige i början av 80-talet åtminstone. Systerbolaget Senentra maskin tog in Fiats entreprenadmaskiner. Bägge bolagen ägdes av redarbröderna Johansson, som även ägde flera varv och gick i uppmärksammad konkurs.


    Samma bröder drog på stort när de även köpte Oskarshamns varv och om jag minns rätt, även resterna av varvet i Västervik. Deras lastbilsengagemang har jag inte hört talas om, kanske för att det gick under annat namn.

    I Oskarshamn blev de "gudabenådade" av den lokala befolkningen då de kom som räddare, men tyvärr....


Är väl lite halvt OT(haha OT-gruppen :mrgreen: ) men bröderna Johansson byggde båtar åt sig själva mer eller mindre gratis mha varvsstödet. När det begav sig så ädge de Oskarshamns varv samt Lödöse varv.

Vet inte hur mycket pengar de lyckades snuva staten på. Men har för mig att för några år sedan nämndes en summa i storleksordningen 180 miljoner.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Fiat

Inläggav Lars-Gunnar » 02 apr 2009, 00:08

När jag var barn på 50-talet fanns det en stor Fiat lastbil som Mo och Domsjö eller om det var Domänverket som var ägare till. Chauffören bodde i byn men jag minns inte var han parkerade denna bjässe till bil. Den hade dubbla framaxlar och boggie och drog något släp. Vad var lasten? Gran och tallmassaved och björkmassaved. Eventuellt timmer också. Mo och Domsjö samt Domänverket ägde/äger stora arealer skog.

Bilen var förstås den största i Västerbotten där de flesta körde S-V och rundnosVolor och sedermera de största Volvo såsom Titan och S-V LS 71, men jag kan inte tänka mig att den hade 200 hk. Effekten var nog rätt moderat. Efter några år byttes denna udda bil in mot en Volvo Titan Turbo och blev målad i grönt och gult vilket tyder på Mo och Domsjö. Det var ju ovanligt att skogsbolagen höll sig med egna bilar eller kanske det var vanligare än man tror. Någon som vet något om detta?

Jag kan i ärlighetens namn erkänna att när man mötte denna koloss var det extra spännande. Emellertid var det mycket sällan detta hände. Med 4-axlar måste den ju ha kunnat ta lite mer än 3-axliga lastbilar.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Fiat

Inläggav JohanW » 08 okt 2011, 21:25

Kjell T skrev:P Nyholm i Vasa hade två FIATav större modell på 60-talet. Speciellt länge användes inte bilarna innan de togs ur bruk och placerades att stå bland några andra ur bruk tagna bilar.

Hade det något att göra med om man ville köra för Hankkija (finska motsvarigheten till Lantmännen).
Hankkija sålde Fiat och i något skede tillämpade de principen att skulle man köra deras gods skulle man köpa bilar från dem, åtminstone ibland.
JohanW
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 09 apr 2010, 22:44

Föregående

Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster