en FEMTE Loadstar med Original Hytt...

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: en FEMTE Loadstar med Original Hytt...

Inläggav Anders Ason » 17 sep 2013, 17:55

P1000189.JPG
Foto: Ason

(kicka på bilden för full storlek)
P1000189.JPG (190.05 KiB) Visad 20621 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: en FEMTE Loadstar med Original Hytt...

Inläggav Anders Willgård » 17 sep 2013, 22:57

S-V L44 skrev:Jag såg att chassinumret på den "femte" börjar med FD.
Om jag tittar på de cirka hundra Loadstar-bilar som jag hittills identifierat (utan att kontakta Transportstyrelsen för att få en fullständig lista) så ser man att de chassin som är sammansatta i Sverige t.o.m. 1966 oftast börjar med "SB". (Det gäller i o.f.s. även andra IH-modeller.)
Därefter blir det oftast "H", men någon enstaka börjar med "B".
Vad betecknar dessa första bokstäver i chassinumret egentligen? Kan man t.ex. uttyda sammansättningsort, Norrköping eller Malmö?

Det finns åtminstone en annan bil i Sverige som börjar med "FD" med årsmodell 1966, så Yngves lastbil bör ha varit årsmodell 1964 eller 1965.

// Kjell N

Jag har lite kunskap i mindre IH under 60-talet var de bilar som hade SB i chassinumret lite "lyxigare" typ solskydd och armstöd på framdörren även på högersidan och innertak inte bara en matta limmad på insidan av taket.
Första siffran i chassinumret efter bokstäver är årsmodell typ SB478100A är en 64:a brandbilar och ambulanser regades ofta med fel årsmodell då jag tror att det tog en tid att utrusta.
Anders Willgård
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 23 sep 2012, 10:55

Re: en FEMTE Loadstar med Original Hytt...

Inläggav S-V L44 » 19 sep 2013, 23:47

Anders Willgård skrev :
Jag har lite kunskap i mindre IH under 60-talet var de bilar som hade SB i chassinumret lite "lyxigare" typ solskydd och armstöd på framdörren även på högersidan och innertak inte bara en matta limmad på insidan av taket.
Första siffran i chassinumret efter bokstäver är årsmodell typ SB478100A är en 64:a brandbilar och ambulanser regades ofta med fel årsmodell då jag tror att det tog en tid att utrusta.

Första gången beteckningen SB i chassinumret dyker upp i International-fordon (andra än Loadstar naturligtvis) i mina listor är år 1959. Dessförinnan har jag något fordon med beteckningen SA.
Att första siffran efter SB systematiskt skulle betyda årsmodell tycker jag är lite svårt att finna något belägg i. Det verkar mer vara ett löpande nummer, men det kan ju förhålla sig så ändå.
Av reghandlingar framgår naturligtvis inte fordonens utrustningsnivå, så det kan jag inte kommentera.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: en FEMTE Loadstar med Original Hytt...

Inläggav S-V L44 » 09 dec 2015, 16:17

Corvinius skrev
......på vad jag tror kan ha varit den enda Loadis med originalhytt som registrerats som lastbil.!!!???

Man skall kanske göra vissa förtydliganden avseende uttrycket "originalhytt" eftersom International Loadstar verkar vara okänd för de flesta här i forumet (eller kanske t.o.m. ointressanta eftersom man inte sett någon Loadstar på riktigt ?).
Med "originalhytt" avses den hytt som bilen utrustades med i USA och f.ö. på de flesta andra exportmarknaderna. "Originalhytter" som f.ö. också syns på de bilder som Corvinius (och Anders Ason) lagt in i den här tråden.
De svensksålda bilarna (bilar sammansatta antingen i Norrköping eller i Malmö) försågs antingen med Be-Ge-hytt eller Flobyhytt, och för att inte tala om de olika brandbilarnas karossbyggare.

Den International Loadstar 1890 som är beskriven i pappret alldeles i starten av denna tråd har chassinummer FD91752 och registrerades på åkeriägare Yngve Karlsson i Malmö den 5 maj 1966 (som årsmodell 1966, men observera att L.S.T är daterad redan den 8:e februari 1965).
Lastbilen var tämligen lång med en hjulbas av hela 519 cm och bl.a. utrustad med plåtklätt tippflak, anordning för långgodstransport samt en HIAB kran typ 173.
Bilen erhöll registreringsnumret M12513.

Bilen avyttrades via Verdexa (Volvoåterförsäljaren i Malmö) till en ny ägare i Svedala och den skrotades så småningom i Arrie i maj 1972.
Yngve Karlsson ägde f.ö. flera lastbilar av märket International.

Apropå "originalhytter" och långgodsbilar så vill jag visa den här ovanligt smala hytten på en Loadstar 1890 i USA. Det är inte vidare "axelbrett" i förarutrymmet, åtminstone inte om man är en storvuxen amerikan.

IH Loadstar 1890 - Mark & Son - 01 - USA.JPG
IH Loadstar 1890 - Mark & Son - 01 - USA.JPG (45.31 KiB) Visad 19024 gånger

IH Loadstar 1890 - Mark & Son - 02 - USA.JPG
IH Loadstar 1890 - Mark & Son - 02 - USA.JPG (47.53 KiB) Visad 19024 gånger

IH Loadstar 1890 - Mark & Son - 03 - USA.JPG
IH Loadstar 1890 - Mark & Son - 03 - USA.JPG (60.93 KiB) Visad 19024 gånger

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: en FEMTE Loadstar med Original Hytt...

Inläggav S-V L44 » 07 jan 2016, 00:53

Jag har funnit registreringshandlingar på en International Loadstar 1850 tippbil av 1967-års modell.
Bilen ägdes av en åkare i Malmö.
Det "märkliga" med bilen, förutom storleken, 16 tons totalvikt, och en 156-hästars dieselmotor är att dess chassinummer börjar med ett "G".
Detta borde ju innebära att chassit inte satts samman i Sverige utan importerats komplett från USA.
Kan även denna bil då ha varit försedd med en amerikansk originalhytt?

Jag letar fortfarande efter den ljusgröna/turkos bilen som jag skrivit om tidigare, men det kan inte vara denna eftersom det chassit var betydligt kortare.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Föregående

Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster