Hanomag F35, eller "ska det vara en kaka till kaffet?"

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Hanomag F35, eller "ska det vara en kaka till kaffet?"

Inläggav Stellan » 25 apr 2011, 19:20

Jag vet faktiskt inte hur vanlig eller ovanlig Hanomag var i norden innan det blev Mercedes, men en av dem körde bröd på västkusten i alla fall. Arbetsmiljön i hytten var inte mycket att hurra för med nutidens mått, men det är en storlek på lastbil som säkert många har börjat sin chaufförskarriär med :P

Foto från 1970
Bild

Kommentarer, synpunkter, åsikter, funderingar och/eller frågor är mycket välkomna. Det blir inte mycket till forum utan dem... :wink: :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Hanomag F35, eller "ska det vara en kaka till kaffet?"

Inläggav Anders Ason » 25 apr 2011, 21:54

Upplevde biltypen själv som mycket vanlig och i alla dess former.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5613
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Hanomag F35, eller "ska det vara en kaka till kaffet?"

Inläggav Reid Hulting » 25 apr 2011, 22:38

Hade biluthyrning på 70 och 80-talet. I början hade vi en Hanomag men flera "Hanomag-mercor" varav ett par var mini-bussar.
Det som var speciellt med de här bilarna var att man kunde få dom med ett till ytan ganska stort flak som dessutom kunde vara riktigt lågbyggt. Det innebar att om man byggde på ett kapell med drygt 2m invändig höjd så rymde de väldigt mycket, och var eftertraktade som flyttbilar. Tyvärr blev dom ju omoderna rätt snabbt och löstes av med VW Transporter och VW LT i olika varianter. Vi hyrde även ut turnébussar nåt år, från MB508,608 och 613 till ombyggda 12m bussar, t.ex Scania-Vabis BF76 med Hägglunds-kaross eller Volvo B58 med Auto-Kori kaross.
Vi hörs, Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2412
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Hanomag F35, eller "ska det vara en kaka till kaffet?"

Inläggav Reid Hulting » 25 apr 2011, 22:49

F.ö. så undrar jag om jag minns fel när jag tror att dom hette Hanomag-Henschel innan MB tog över, eller var det bara de tunga lastbilarna som hette så?
Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2412
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Hanomag F35, eller "ska det vara en kaka till kaffet?"

Inläggav Stellan » 25 apr 2011, 22:51

Det jag tänkte på var närmast när Hanomag blev Mercedes, visserligen var det i stort samma fordon fast med ett namnbyte vid en viss tidpunkt. Men som Reid mycket riktigt påpekar så var lasthöjden väldigt bekväm när man körde styckegods.

Dock var man inte så värst lycklig när man hade fullt med styckegods som från Uddevalla skulle köras ut längs hela bohuskusten ända upp till svinesund, med en sväng uppåt Bullaren och Dalsland ibland också. Men det är klart...dagarna var längre på den tiden, och själv var man ju en del yngre :mrgreen:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Hanomag F35, eller "ska det vara en kaka till kaffet?"

Inläggav Stellan » 25 apr 2011, 22:54

Jag har för mig att även de här små hette Hanomag-Henschel, men även att de små också hette enbart Hanomag. Men det kanske man kan lock in någon forumdeltagare med det märket som sakkunnig i vårt dilema :D

:D /Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Hanomag F35, eller "ska det vara en kaka till kaffet?"

Inläggav Reid Hulting » 25 apr 2011, 23:15

Jag har för mig att Henschel försvann ur namnet när MB tog över och fortsatte ett tag till med bara Hanomag-namnet innan man övergick till bara Mercedes.
Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2412
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Hanomag F35, eller "ska det vara en kaka till kaffet?"

Inläggav Stellan » 25 apr 2011, 23:18

Det låter både rimligt och troligt att de gjorde sig av med ett namn i taget. Kan orsaken till att de behöll Hanomag ett tag vara att Mercedes redan tagit över från Hanomag?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Hanomag F35, eller "ska det vara en kaka till kaffet?"

Inläggav Lulebjörnen » 01 maj 2011, 09:41

http://www.tempo-dienst.de finns det mesta runt Hanomag ända tillbaka i tiden där ekipagen hade 3 hjul och mopedmotor :) ...

som synes hängde idén med framhjulsdrift och enkel rörram bak som gick att anpassa till det mesta med ända till slutet.
Lulebjörnen
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 22 jul 2007, 10:55
Ort: Luleå

Re: Hanomag F35, eller "ska det vara en kaka till kaffet?"

Inläggav Bo Norvinge » 01 maj 2011, 21:00

Hanomag var ett fabrikat och Henschel ett annat fram till slutet av 1960-talet.
Hanomag hade lite mindre lastbilar än Henschel.
I mitten av 1970-talet (ca 1974) gick Hanomag-Henschel in i Mercedes-Benz.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Hanomag F35, eller "ska det vara en kaka till kaffet?"

Inläggav Stellan » 01 maj 2011, 21:38

Det var tydligen en hel massa företag som var involverade med Hanomag genom åren. På den här sidan, så får man ytterligare ledtrådar om Hanomags historia: http://www2.mercedes-benz.se/content/sw ... .0003.html

Det är ganska kul att få reda på lite mer om de mindre lastbilarna också, och hur de utvecklats genom åren. Tempo Matador med folkvagnsmotor, Hanomag-Henschel med Austinmotor och Daimler-Benzmotor i de sista versionerna av de lätta lastbilarna. Man kanske inte har funderat så speciellt mycket om de här bilarna tidigare, men att de inte enbart hade egna motorer kom som en liten överraskning.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Hanomag F35, eller "ska det vara en kaka till kaffet?"

Inläggav StefanM » 21 jul 2011, 10:25

mer värdelöst vetande är att hanomags egen lilla dieselmotor heter D301E2 och går fortfarande att köpa som tex båtmotor...........Hanomag F serien tillverkades i Indien fram till 2000 nånting och var omåttligt populär. Matador heter den där och tillverkades av Force Motors som idag gör andra mercedes varianter.
StefanM
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 19 jul 2011, 15:22


Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster