Sida 1 av 1

En "Zugmaschine"

InläggPostat: 15 feb 2011, 22:45
av Bengt Dahlberg

Re: En "Zugmaschine"

InläggPostat: 15 feb 2011, 23:33
av S-V L44
Intressant lösning att ha en egen motor/hydraulpump till tippen på släpet.
Det måste väl också vara mycket ovanligt?

// Kjell N

Re: En "Zugmaschine"

InläggPostat: 16 feb 2011, 12:46
av Anders Ason
Varför?

Gick motorn hela tiden vid korta transporter eller fick den startas varje gång? Eller ställdes släpet av så jobbarna på platsen kunde tippa lite då och då? Hur som helst ett intressant bygge.

Re: En "Zugmaschine"

InläggPostat: 16 feb 2011, 15:58
av Stellan
I en tysk broschyr från 1970 så har de en kort dragbil med ett släp efter som också har en egen motor. Ekipaget påminner starkt om Bengts ekipage, men detta har ett externt hydraulsystem för att lyfta containern på bilderna. Uppenbarligen så tar de med sig "lyftstolparna" på bilens lilla flak, och använder släpets motor för hydrauliken när de är ute hos kund och ska sätta av en container.

Bild

Bild

Bild

Bild

/Stellan

Re: En "Zugmaschine"

InläggPostat: 16 feb 2011, 20:50
av Bengt Dahlberg
Bild

Verkar att vara en för vek och osäker konstruktion. Risk finns att så småningom kommer antagligen ett ben att knäckas eller en av fixpunkterna att ku-a ur.
En "riktig" skrivbords- eller direktörskonstruktion.


Bodde ett tag i Bremerhaven i mitten av 1960-talet och såg då inga Zugmaschinen men väl ca fem år tidigare så jag har haft uppfattning att företeelsen försvunnit i början av 60-talet men det var tydligen fel.

Re: En "Zugmaschine"

InläggPostat: 16 feb 2011, 21:34
av Stellan
Jag har sett liknande konstruktioner av containerlyft som på bilderna, men den här typen av ekipage tror jag nog försvann tidigt -70 tal. Det var många udda konstruktioner som såg dagens ljus i lutet av -60 talet och början av -70 talet då containerhanteringen var helt ny.

/Stellan

Re: En "Zugmaschine"

InläggPostat: 25 feb 2011, 02:08
av Lars-Gunnar
S-V L44 skrev:Intressant lösning att ha en egen motor/hydraulpump till tippen på släpet.
Det måste väl också vara mycket ovanligt?

// Kjell N


Sulfitluten är på väg tillbaka. Via Ånge har det kommit 160 ton i säckar att använda på grusvägarna här. Alltså 50-talets sätt att via vägförvaltningen sköta vägarna. detta salt är inte ofarligt så tvättning av karossen måste ske omedelbart vid hemkomsten.

Lars-Gunnar :)