En "Zugmaschine"

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer


Re: En "Zugmaschine"

Inläggav S-V L44 » 15 feb 2011, 23:33

Intressant lösning att ha en egen motor/hydraulpump till tippen på släpet.
Det måste väl också vara mycket ovanligt?

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: En "Zugmaschine"

Inläggav Anders Ason » 16 feb 2011, 12:46

Varför?

Gick motorn hela tiden vid korta transporter eller fick den startas varje gång? Eller ställdes släpet av så jobbarna på platsen kunde tippa lite då och då? Hur som helst ett intressant bygge.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5614
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: En "Zugmaschine"

Inläggav Stellan » 16 feb 2011, 15:58

I en tysk broschyr från 1970 så har de en kort dragbil med ett släp efter som också har en egen motor. Ekipaget påminner starkt om Bengts ekipage, men detta har ett externt hydraulsystem för att lyfta containern på bilderna. Uppenbarligen så tar de med sig "lyftstolparna" på bilens lilla flak, och använder släpets motor för hydrauliken när de är ute hos kund och ska sätta av en container.

Bild

Bild

Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: En "Zugmaschine"

Inläggav Bengt Dahlberg » 16 feb 2011, 20:50

Bild

Verkar att vara en för vek och osäker konstruktion. Risk finns att så småningom kommer antagligen ett ben att knäckas eller en av fixpunkterna att ku-a ur.
En "riktig" skrivbords- eller direktörskonstruktion.


Bodde ett tag i Bremerhaven i mitten av 1960-talet och såg då inga Zugmaschinen men väl ca fem år tidigare så jag har haft uppfattning att företeelsen försvunnit i början av 60-talet men det var tydligen fel.
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: En "Zugmaschine"

Inläggav Stellan » 16 feb 2011, 21:34

Jag har sett liknande konstruktioner av containerlyft som på bilderna, men den här typen av ekipage tror jag nog försvann tidigt -70 tal. Det var många udda konstruktioner som såg dagens ljus i lutet av -60 talet och början av -70 talet då containerhanteringen var helt ny.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: En "Zugmaschine"

Inläggav Lars-Gunnar » 25 feb 2011, 02:08

S-V L44 skrev:Intressant lösning att ha en egen motor/hydraulpump till tippen på släpet.
Det måste väl också vara mycket ovanligt?

// Kjell N


Sulfitluten är på väg tillbaka. Via Ånge har det kommit 160 ton i säckar att använda på grusvägarna här. Alltså 50-talets sätt att via vägförvaltningen sköta vägarna. detta salt är inte ofarligt så tvättning av karossen måste ske omedelbart vid hemkomsten.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 


Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster