Sida 1 av 2

AEC

InläggPostat: 18 dec 2010, 16:28
av S-V L44
En AEC Mammoth Major från 1951 till salu p.g.a. en lite ovanlig orsak.
Märkligt att man inte kollade upp vilka bestämmelser som rådde innan man beställde bilen.

AEC Mammouth Major - 1951 - Kungsgården-Mariebergs AB - Sollefteå - LR.JPG
AEC Mammouth Major - 1951 - Kungsgården-Mariebergs AB - Sollefteå - LR.JPG (176.47 KiB) Visad 33382 gånger

// Kjell N

Re: AEC

InläggPostat: 20 dec 2010, 18:23
av Fredrik Klint
Intressant!
Kanske den enda fyraxlingen på sin tid i Sverige? Å den bör ju ha varit reggad också om den rullat 360 mil... Undrar vad som hände med den?

Re: AEC

InläggPostat: 20 dec 2010, 19:47
av S-V L44
Fredrik Klint skrev:
Kanske den enda fyraxlingen på sin tid i Sverige?

Det är kanske riktigt. Skulle vara intressant att få veta bilens vidare öden, men tyvärr saknas ett registreringsnummer.

Här är ytterligare en "maffig" AEC, en AEC Matador som gick hos Mo och Domsjö, troligen med regnummer Y2671 (det är lite svårt att tyda p.g.a. rastreringen i bilden).
Om man jämför med bilder på andra AEC Matador (företrädesvis då i England) så skiljer sig hytten väsentligt på Mo och Domsjös bil och vissa delar av den ser tämligen "svenskt" ut. Om man t.ex. betraktar dörren så påminner den faktiskt inte så lite om en dörr från en Nyström-hytt vid den tiden. Kan lastbilen ha fått en hytt från en svensk påbyggare, och då t.o.m. från Nyström i Umeå?

AEC Matador - 1951 - Y2671 - Mo och Domsjö - Moliden - LR.JPG
AEC Matador - 1951 - Y2671 - Mo och Domsjö - Moliden - LR.JPG (183.67 KiB) Visad 33323 gånger

// Kjell N

Re: AEC

InläggPostat: 30 dec 2010, 00:45
av S-V L44
Enligt tillförlitliga källor hade den översta bilen (AEC Mammoth Major B) registreringsnummer Y5959 och var som framgår av annonsen av 1951 års modell.
Kungsgården-Mariebergs AB lyckades uppenbarligen inte sälja den i första taget eftersom ägarbyte är noterat först 1954 (Motorkompaniet Lindholm & Co, Sollefteå). Därefter byter den ägare flera gånger och hamnar så småningom i Trollhättan men har troligen aldrig mer varit i trafik och den inregistrerades aldrig i P-län. Slutligen avregistrerades den 1958.
Via källor i England har leveranslistor för AEC visat att totalt elva stycken 8-hjuliga Mammoth Major skall ha sänts till Sverige.

// Kjell N

Re: AEC

InläggPostat: 01 feb 2011, 19:43
av Bengt Dahlberg
S-V L44 skrev:En AEC Mammoth Major från 1951 till salu p.g.a. en lite ovanlig orsak.
Märkligt att man inte kollade upp vilka bestämmelser som rådde innan man beställde bilen.

AEC Mammouth Major - 1951 - Kungsgården-Mariebergs AB - Sollefteå - LR.JPG

// Kjell N


Från sidan har hytten samma lutning som äldre DAF hade. DAF lär även rätt länge ha använt engelska motorer.
Är hytten av engelsk tillverkning? Sådana hytter såg jag aldrig i Skottland i slutet av 50-talet då jag ofta var där. Det var alltid korta hytter på fyraxlingarna och, som det verkade, utan värme.

Re: AEC

InläggPostat: 28 nov 2011, 22:44
av Fredrik Klint
Blåser liv i denna tråd, AEC är ett intressant märke som aldrig varit vanligt i Sverige.
De få som sålts verkar alla ha varit av kraftigare modell, den tvåaxliga dragbilen ser ju rätt maffig ut fast den som sagt bara är tvåaxlig. Måhända att AEC inte ens tillverkade lastbilar av mindre modell?

Statistik antal reggade AEC per år (1939-75). Årtal behöver ej innebära årsmodell, begagnade bilar hamnade här efter kriget. Å andra sidan var det nog mest under 40-talet, så dessa kan mycket väl ha varit nya allihop.

1950: 9st
1951: 12st
1952: 21st
1953: 13st
1954: 5st
1955: 6st
1956: 1st
1959: 2st
1960: 2st

Re: AEC

InläggPostat: 28 nov 2011, 22:54
av Stellan
Det verkar ha varit en hel del experimenterande med "uddamärken" under -50 talet, vad kan det bero på? Hade Scania och Volvo för liten kapacitet vid den tiden, eller var det importörerna som försökte slå sig in med nya märken i Sverige?

Per kanske skulle flytta den här tråden till "engelska lastbilar"?

/Stellan

Re: AEC

InläggPostat: 28 nov 2011, 23:20
av Lars-Gunnar
Stellan skrev:Det verkar ha varit en hel del experimenterande med "uddamärken" under -50 talet, vad kan det bero på? Hade Scania och Volvo för liten kapacitet vid den tiden, eller var det importörerna som försökte slå sig in med nya märken i Sverige?

Per kanske skulle flytta den här tråden till "engelska lastbilar"?

/Stellan


Jag tror att de engelska märkena aktivt verkade för att sälja sina lastbilar här. Det var högklassiga fordon om man bortser från hyttsidan som väl fick svensk hytt. De var tekniskt minst lika bara som Volvo och S-V och kanske några tusen billigare och de kunde fås med 11-liters motorer medan Titanen hade 9,6 liter. Var då AEC:en starkare? Svårt att veta men om de lastade 2 ton mer kanske det hade betydelse om man fick betalt per ton.

Men som alltid skall man ha ett servicenät och har man inte det blir det svårt. En åkare vill ju självklart inte bli stående i skogen 20 mil från närmaste verkstad. Mobilen fanns inte då. Tänk vad det hade underlättat. Men låt oss höra Pers åsikt.

Lars-Gunnar :)

Re: AEC

InläggPostat: 28 nov 2011, 23:53
av Anders
I boken "Alla våra lastbilar" finns det en bild på en svensk AEC Matador ifrån Kungsör(med reservation för att minnas fel, hittade inte boken nu) med en svenskbyggd hytt.

Det finns även en på Oxelösunds kommuns hemsida
Gå in på http://bild.oxelosund.se/index.php och i sökfältet skriv Grävmaskin så får man upp 2 bilder, bla den med en AEC Matador som håller på att bärga en grävmaskin under utbyggnaden av järnverket.

Anders

Re: AEC

InläggPostat: 29 nov 2011, 00:21
av Lars-Gunnar
Tack Anders för att du tipsar.
Den hade onödigt stor hytt om det inte var en s.k. manskapshytt. Annars lik sina Engelska kusiner.

Lars-Gunnar :)

Re: AEC

InläggPostat: 29 nov 2011, 10:37
av Fredrik Klint
Anders skrev:I boken "Alla våra lastbilar" finns det en bild på en svensk AEC Matador ifrån Kungsör(med reservation för att minnas fel, hittade inte boken nu) med en svenskbyggd hytt.

Det finns även en på Oxelösunds kommuns hemsida
Gå in på http://bild.oxelosund.se/index.php och i sökfältet skriv Grävmaskin så får man upp 2 bilder, bla den med en AEC Matador som håller på att bärga en grävmaskin under utbyggnaden av järnverket.

Anders


Den bilen verkar tillhöra Bloms Åkeri i Linköping av loggan på dörren att döma. Har en bild från Ekström på den tagen -68, avställd och lite "ledsen".

Re: AEC

InläggPostat: 30 nov 2011, 19:59
av Stellan
Jag hittade en bild på en AEC vagnbjörnstransport i SJ:s tidning Transportjournalen 1956, så jag "tjuvåker" på den här tråden med den :D

Lite udda last på dragbilen vid den här transporten kanske :mrgreen:
Bild

/Stellan

Re: AEC

InläggPostat: 30 nov 2011, 20:22
av Fredrik Klint
Bra initiativ, Stellan! Här kommer två AEC till:

6612 Linköping 1968.jpg
6612 Linköping 1968.jpg (164.57 KiB) Visad 32661 gånger

Bilen som tillhört Bloms i Linköping, fotad -68.

Y3132_Sollefteåvägen_Långsele-Österåsen_foto501102.jpg
Y3132_Sollefteåvägen_Långsele-Österåsen_foto501102.jpg (106.86 KiB) Visad 32661 gånger

Visst är detta en AEC? Enligt uppgift fotad på Sollefteåvägen mellan Långsele och Österåsen, 2 november 1950.

Re: AEC

InläggPostat: 30 nov 2011, 20:32
av Stellan
Om en glad amatör får gissa, så ser det ut som AEC... men brittisk är den i alla fall :P

Ibland är bakgrunden minst lika intressant som själva fotoobjektet, jag tänker på första bilden med Sellbergstrailern. Den verkar ha samma skydd för lämmlåsen som de norska flaken hade på -60 talet. Har Sverige haft liknande lagar, eller satte de på skydden enbart för att de var bra att ha?

/Stellan

Re: AEC

InläggPostat: 30 nov 2011, 20:33
av Lasse Hsand
Fanns det någon fler lastbil med liknande hytt som Blomsblå. Har för mig att jag sett en liknande bil men har för mig att det står REO på den.