Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.
Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
av Stellan » 14 feb 2008, 19:45
Ytterligare en bild från ASG-boken. En rejäl dragbil, men vad är det för märke? Det som kommer för mig är namnet Faun..kan det vara en sådan?
/Stellan
chaufför emeritus
-
Stellan
-
- Inlägg: 3078
- Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
- Ort: Göteborg
av Bo Norvinge » 14 feb 2008, 20:27
Engelsk Scammell. Troligen Contractor som kom 1964.
Scammell gick på något sätt senare in i Leylands utbud.
-
Bo Norvinge
-
- Inlägg: 2825
- Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
- Ort: Brålanda, Hedekas
-
av Stellan » 14 feb 2008, 20:33
Är lite nyfiken på hur många hästar den var på, och om den var fyra eller sexhjulsdriven. Var den vanligt förekommande i Sverige?
/Stellan
chaufför emeritus
-
Stellan
-
- Inlägg: 3078
- Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
- Ort: Göteborg
av arnfinn » 14 feb 2008, 20:33
Interessant forsterkning av broen - har aldri sett en så enkel men genial løsning før.
Blir ikke lei meg om jeg får lære mer om denne bilen
-
arnfinn
-
- Inlägg: 463
- Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
- Ort: Tromsø i Norge
av Stellan » 14 feb 2008, 20:44
Det enkla är ibland det bästa
Är det stålbalk med plank tvärsöver de har använt?
/Stellan
chaufför emeritus
-
Stellan
-
- Inlägg: 3078
- Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
- Ort: Göteborg
av arnfinn » 14 feb 2008, 20:48
Stellan skrev:Det enkla är ibland det bästa
Är det stålbalk med plank tvärsöver de har använt?
/Stellan
Ser ut som stål om jeg ser rett. Dipp/ H-bjelke
-
arnfinn
-
- Inlägg: 463
- Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
- Ort: Tromsø i Norge
av johnny013 » 15 feb 2008, 08:25
Jag har för mig att Bloms åkeri i linköping hadde en scammel tungdragare också.
-
johnny013
-
- Inlägg: 134
- Blev medlem: 13 feb 2008, 15:20
- Ort: motala linköping
av Stellan » 15 feb 2008, 19:45
Hur löste de det med reservdelar och annat på den tiden när det tydligen fanns många udda märken...
Visserligen hade de flesta verkstäderna folk som var tusenkonstnärer, men verkstadshandböcker och annat måste ju varit svårt att få tag på.
/Stellan
chaufför emeritus
-
Stellan
-
- Inlägg: 3078
- Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
- Ort: Göteborg
av Anders » 19 mar 2008, 19:57
Kanske kan tänkas att det byttes till andra motorer etc. allt eftersom det havererade?
Det finns ju en del exempel på Diamond-T som försetts med Scania-motorer efterhand.
-
Anders
-
- Inlägg: 2332
- Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
- Ort: Oxelösund
Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster