Vagntåg

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Vagntåg

Inläggav Stellan » 14 feb 2008, 19:30

I ASG-boken, kapitlet om 1940 fanns den här anonnsen. Jag har aldrig varken hört talas om eller sett något liknande någon annanstans. Eftersom det gjordes reklam för dem, så borde väl några ekipage kommit i trafik :?

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav arnfinn » 14 feb 2008, 20:31

Trivelig.

Legg for øvrig merke til hvordan man i den her tidens reklamer tegnet objektet til å virke større og kraftigere/kraftfullere.
Fra mange traktor - og bilreklamer jeg har sett er sjåføren og eventuelle passasjerer tegnet så man skal få inntrykk av nettopp denne bilen er så stor og rommelig. Verste tilfellet er vel hvor man fikk se en folkevogn boble så stor som en katedral rundt 4 voksne personer. :lol:

I dette tilfellet kan man se hjulene tegnet inn som relativt kraftige lastebilhjul og så er sannheten at vognene benytter bilhjul :?
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Inläggav Stellan » 14 feb 2008, 20:37

Förr var det bara de som var väldigt duktiga i att teckna som kunde "ljuga" med bilden, idag kan nästan alla få till samma känsla på en digital bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav Böll » 16 feb 2008, 13:22

Äger en Buick-58 ,titta på deras försäljnings broshyrer från den tiden..man tror bilarna är 8m långa,ser hur stora ut som helst...
Böll
 
Inlägg: 654
Blev medlem: 24 jan 2008, 19:58
Ort: Hindås

Inläggav Stellan » 16 feb 2008, 16:33

Man börjar ju fundera lite...tre kärror á två ton blir sex ton, plus två ton på bilen. Jag får det till åtta ton, och är ju vad man lastar på en mindre lastbil idag utan släp. De hade väl knappast några bromsar på kärrorna, och motorerna låg väl på runt 40 - 50hästar. Men å andraa sidn...fick de inte upp någon större fart, så blev det ju inte så mycket att få stopp på :lol:

Trafiksäkerhetsverket och Svensk Bilprovning fanns väl inte på den tiden? :P 8)

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav Lars-Gunnar » 16 feb 2008, 18:43

Det vete sjutton om någon åkare har använt sig av detta arrangemang? Observera att släpen skulle ha personvagnsdäck. Det måste ha sett komiskt ut.

Jag tror att hela teckningen är överdriven. Max ett släp använde de säkert. Man kan tänka sig vilka problem som skulle uppstå vid backning. Ett släp gick till vänster och ett till höger. Att ställa av 2 släp och backa med det första och sedan ta de andra i tur och ordning.

Inte världens mest praktiska arrangemang. Nej Bilprovningen var nog inte ens påtänkt vid denna tid.

Man må se teckningen ur ett Amerikanskt perspektiv. GM var ju inte svenskt. Inte ens på Hanks pictures har jag sett en bil med 2 enkelaxlade släp + dragbil. Det vanligaste där var semitrailers, lastbilar med 3-axligt släp eller med 2-axlig semi + 2-axligt släp.

Nej, detta var nog bara ett försök att slå blå duster i ögonen på ev. spekulanter.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Inläggav Stellan » 16 feb 2008, 19:06

Att proportionerna inte stämmer, det kan jag köpa...men att lasta två ton på en kärra med personbilshjul av krigskvalitet...hmm :?

Då är det nog, som Lars-Gunnar säger, bättre med en semitrailer eller en "riktig" tvåaxlig vagn.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg


Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster