Mitt innlegg nr 100 handler ikke om lastebiler, men som likevel har referanse til de siste innlegg i denne tråden. Det gjelder min fars første bil som han kjøpte og fikk i drift samme dag som han hadde fikk sitt førerkort 24.5.1963. Så stolt 18-åringen måtte være kan man vel bare tenke seg. Vit også at han kom fra et ubemidlet hjem og at tilgangen på biler var vanskelig for ungdommer på den her tiden - bare tre år etter at rasjoneringen gjorde slutt på sovjettilstandene vi hadde, der det var om å gjøre å dokumentere et offisielt behov for å kunne få tillatelse til å kjøpe bil
.
Det var en Ford Fordor 1946, 6-seter som gikk i rutebiltrafikk
i noen år, deretter var den vel drosje og mye annet. Pappa ble 9. eier om jeg minnes rett og den var reelt sliten etter x antall hundretusener av kilometer på dårlige grusveier. Han hadde en 1934 av så tilsvarende modell som det nu kunne bli - de delte i prinsipp samme drivlinje selv om effekten var i 46'n sin favør. Det her ble de to første biler jeg fikk anledning til å leke i og hvor den første mekkingen fant sted. Hvilket trivelig minne
Jeg minnes også at jeg foretrakk å mekke i 34'an fordi det var mindre og færre edderkopper i den, ja man kan
men det var ramme alvor for en 4-5-åring kan jeg love.
Nåvel på sommeren i -75 dukket det opp en mann som ville kjøpe 34'an. Kan man tenke seg den undring jeg fikk? Han valgte den eldste og dårligste bilen
Den bilen ble restaurert på en måte som på den tiden var ansett som galskap - tilgangen på flettede strømper til elanlegget var jo dårlig så han gjorde det selv
. Man kunne ikke se forskjell på originale strømper og hans arbeid
. Men det får bli en annen historie.
Min far skulle 1976 gjøre marken større og to mindre jorder var delt av en liten bekkedal. På egen og omkringliggende gårder, ute i skogene, overalt i nærområdet fantes bilvrak som fikk tippes ned der og siden dekkes over med jord. Han, og alle andre, syntes det var en tjeneste for miljøet - hvilket jo det i dag kan stilles spørsmål ved. Men i alle fall - Forden gikk med der. Året etter, 1977 våknet min gammelbilinteresse. Jeg klandret min far for det han hadde gjort. Det bladet jeg hadde fått se med bilder av gamle restaurerte biler gjorde at jeg for alltid ble forandret.
Som femtenåring kom den første traktor i hus, en -45 modell, etter at det mislyktes å få kloen i en traktor fra 1926 som var bygd på T-ford-deler. Senere fikk vel den interessen tones ned litt, men heldigvis er det tilbake siden mange år siden.