Tja vet ikke om jeg er den rette til å gjøre rede for ditt spørsmål. Man har alltid vært fascinert av tungt utstyr, men er kanskje litt vel ung med 39 år til å prate med skikkelig pondus. Og i og for seg har jeg ikke vært oppmerksom på fenomenet at det svenske markedet nærmest var stengt for noen merker eller modeller.
Bortsett fra Bedford som man av familiære grunner var forpliktet til å like har jo Volvo og Scania alltid vært favorittene. Og begge de har jo stått fjellstøtt i det norske markedet. I Norge har vi nok tradisjon for å være mer åpne og villige til å prøve noe nytt - mest har vel det å gjøre med mangel på innenlandsk produksjon i den svingen.
Mercedes har solgt bra i alle år - vi brukte å kalle dem likbiler. Det skulle forståes som en nedvurdering av dem fordi de var så late og gungiga, men sannheten er jo at de er riktig gode på komfort. Som eksempel fra bergningstiden hadde vi en kort periode to tungbergere. Den ene var en LB 110 -68 og den andre var en MB 1932 -74. Begge var 4x2 som var bygde på samme måte med 16000 kg totalvekt og 10000 tonn egenvekt. Scaniaen var stiv som en stokk mens MB'en var smidig og derfor var MB'en bedre på vinterføre med mye bedre fremkommelighet. Men den pigge 110'an dro like godt som V10'an på 18 liter og 320 hk. Det er jo naturstridig

men så var det. Og jeg minnes at et komplett stempel til MB'en, som det altså fanns 10 av, kostet nøyaktig det samme som en komplett renoveringssats til 110'ans motor.
Magirus er også blitt endel benyttet sammen med MB til tøfft vegvedlikehold som brøyting på våre mange værharde fjelloverganger. Det henger nok sammen med allhjulsdriften og svært pålitelige motorer, men Magirus mistet grepet på det norske markedet og siden slutten av 70-tallet har MB dominert som den eneste relle konkurrent til de svenske.
DAF var det foretrukne valg hos firmaet Majortrans, men også nu snakker vi 70 og 80 tall. Du minnes sikkert de svarte og gule bilene til dette store Oslo-baserte flyttebyrået. Ellers er vel DAF's utbredelse beskjeden.
MAN har også på de senere år befestet sin posisjon som en å regne inn. Salgstall har jeg ikke - bare konstaterer at det er et vanlig syn i trafikken.
Som alltid finnes noen innovatører og entusiaster. Derfor har spesialiteter som Renault noen tro kunder. Iveco likeså. Finske Sisu har forsøkt etablere seg men det blir ikke riktig fart på det. Det er nok noe med trygghet - man vet at forhandleren av Volvo er der i morgen også.
Når vi snakker så gammelt som Büsssing og Tatra - de er det ikke mange av og det har det heller ikke vært.
Rett etter krigen når alt av materiell var nedslitt importerte vi alt mulig og markedet måtte rasjoneres helt til 1960

(Ja det er sant). Da var det mye amerikansk det gikk på, men etterhvert som 50-tallet gikk mot enden klarte engelskmannen å få et pent grep på mellomstore kjøretøy. Bedford, Thames, Commer, Leyland og etterhvert Fords egne biler. Ford hadde stor suksess med D-serien og fulgte godt opp med Cargo.
Men en sånn skapning som Henschel har jeg aldri vært borti. Men tenker meg at MB var så tungt inne på eiersiden allerede midt på 60-tallet at man ville prioritere Mercedes i Norge.
Nå - det kan vel hende man har utelatt vesentlige forhold. Rette meg den som vil bidra! Kanskje husker og tar man rede på mer etterhvert som harddisken prosesserer