Sida 1 av 2

FORD Trancontinental

InläggPostat: 10 feb 2008, 23:18
av Anders Ason
Har nyligen sett en sådan från mitten av 80-talet, vilken bjässe!
Hur vanliga var de och vad användes de till, hur var kvalitén?


/Anders

Re: FORD Trancontinental

InläggPostat: 11 feb 2008, 00:12
av Böll
Kenta körde ju me Ford transcontinental,han gillade tydligen dom skarpt..en polares far körde på Saudi med en likadan,han tyckte de va en bra bil,körde många år med den...

InläggPostat: 11 feb 2008, 00:50
av Stellan
Brodern till min åkare fick låna en Transcontinental, och vi fick testa den lite också. Är lite osäker, men jag har för mig att det var runt -78.

Hytten var bland marknadens rymligaste vid den tiden tror jag, volvos Globetrotter kom ju inte förrän -79. Ford delade hytt med Berliet och Renault även innan Transcontinentalen också. De hade en sorts Globetrotter också, men jag är osäker på när den kom. Motorn och drivlinan var väl rätt så bra också, men att ha tolv-voltssystem på en lastbil var kanske inte så lyckat. Att instrumentbrädan hade amerikanskt stuk kunde man leva med, men det som gjorde att den inte slog i Sverige tror jag var bristen på serviceställen.

Hittade den här bilden på nätet, kommer dessvärre inte ihåg var.
Bild

InläggPostat: 11 feb 2008, 09:14
av Anders Ason
Stellan skrev:Brodern till min åkare fick låna en Transcontinental, och vi fick testa den lite också. Är lite osäker, men jag har för mig att det var runt -78.

...att ha tolv-voltssystem på en lastbil var kanske inte så lyckat. Att instrumentbrädan hade amerikanskt stuk kunde man leva med, men det som gjorde att den inte slog i Sverige tror jag var bristen på serviceställen.


    USA tillverkade lastbilar har väl fortfarande 12 v, kan det då betyda att Transcontinentalare i Europa hade amerikanskt påbrå? (även med tanke på det du skriver om instrumenten)

    Stora FORD-bilar har väl försvunnit från våra vägar?

    /Anders

InläggPostat: 11 feb 2008, 10:52
av Böll
Tycker dom e rätt häftiga,som Stefan skriver så hade dom rymliga hytter,Berliet hade ju skithus stol under passagerar stolen,å kunde fås med dusch i hytten!!!tokiga fransmänn,haha

InläggPostat: 11 feb 2008, 13:56
av Pickos
Kolla in den här länken, innehåller en del matnyttigt om modellen i fråga.
http://www.fordtranscontinental.nl/

InläggPostat: 11 feb 2008, 20:11
av Stellan
Det är möjligt att de hade något samarbete med Ford i USA, men de tillverkades i England. Att de fortfarande har 12-volt i USA beror på att allt som är starkare räknas som livsfarlig el :!: :shock: :o

/Stellan

InläggPostat: 11 feb 2008, 23:18
av ellmanracing
Har en här i Blekinge som har 3 stycken på sin tomt varav en e lastväxlare......blivande veteran på väg.......

InläggPostat: 11 feb 2008, 23:22
av Stellan
ellmanracing skrev:Har en här i Blekinge som har 3 stycken på sin tomt varav en e lastväxlare......blivande veteran på väg.......


Har du vägarna förbi, och har kameran med dig så måste du ta några kort...det trodde jag inte det skulle finnas några fordar kvar, helt fantastiskt. Men de kan väl inte ha mer än något år kvar till veteranstatus?

/Stellan

InläggPostat: 12 feb 2008, 00:07
av arnfinn
ellmanracing skrev:Har en här i Blekinge som har 3 stycken på sin tomt varav en e lastväxlare......blivande veteran på väg.......


Har for meg at det skulle være osynkede kasser, muligens Fuller, på disse. Noen som vet?
Om det stemmer er det vel ikke så rart at den aldri ble en suksess...

InläggPostat: 12 feb 2008, 00:29
av Stellan
Cummins motorer, Fuller växellåda och Eaton bakaxel. Elsystemet har jag för mig var Lucas, det fungerade sällan i alla fall :P

En liten udda detalj, som kanske hänger ihop med den amerikanska inspirationen, är att om du ville ha boggie så kunde du bara få det med tandemdrift. Annars så fick du bygga på en vanlig boggie själv om du ville ha det.

/Stellan

InläggPostat: 12 feb 2008, 02:02
av arnfinn
Bedforden har også Eaton bak. Mine traktorvenner som syssler med Fordson hevder bestemt at Lucas var mannen som oppfant mørket :lol:

InläggPostat: 12 feb 2008, 09:49
av Per Thomson
Stellan skrev: . . . är att om du ville ha boggie så kunde du bara få det med tandemdrift. Annars så fick du bygga på en vanlig boggie själv om du ville ha det.
/Stellan

"vanlig boggie", du menar en svensk boggie, det jag kallar fattigmansboggie :x

InläggPostat: 12 feb 2008, 18:07
av Stellan
Fattigmansboggie för mig är när de bara har singelhjul på stödaxeln... men det är klart, vi ungdomar har ju ett annat språk :P :D

/Stellan

InläggPostat: 12 feb 2008, 19:15
av ellmanracing
Var det inte en transcontinental i filmen strul med Björn skifs där handbromsen lossade å bilen rullade iväg?.....