FORD Trancontinental

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Inläggav arnfinn » 12 feb 2008, 20:19

Stellan skrev:Fattigmansboggie för mig är när de bara har singelhjul på stödaxeln... men det är klart, vi ungdomar har ju ett annat språk :P :D

/Stellan


Ja det er beviset på at jeg er ungdom for så har jeg forstått det med. :lol:
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Inläggav Pickos » 13 feb 2008, 01:50

ellmanracing skrev:Var det inte en transcontinental i filmen strul med Björn skifs där handbromsen lossade å bilen rullade iväg?.....


Jo, det vill jag också minnas att det var. Och chaffisen var väl Rolf Björk? Han gjorde ju lite stuntjobb, har jag för mig.
Pickos
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 16 jan 2008, 00:58
Ort: Kalmar/Sverige

Inläggav Per Thomson » 13 feb 2008, 09:58

arnfinn skrev:
Stellan skrev:Fattigmansboggie för mig är när de bara har singelhjul på stödaxeln... men det är klart, vi ungdomar har ju ett annat språk :P :D

/Stellan


Ja det er beviset på at jeg er ungdom for så har jeg forstått det med. :lol:

Jodå, ni har rätt båda två, det är nog den etablerade definitionen för de flesta men jag har min egen uppfattning: Tandemdrift är det enda "rätta" om det skall vara boggie :!: 8)
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Inläggav arnfinn » 13 feb 2008, 12:58

Lite off-topic blir det vel, men i mine hjemtrakter fanns en enbilsåkare som kjørte ut meieriprodukter (med en skapbil). Da han startet for seg selv overtok han en tandemforsedd Mercedes fra meieriet og han hadde selv hatt vesentlig innflytelse på valget av boggi når den bilen var ny. Etter noen år ble det ny bil og den ble med tandem også - bare litt mer krefter i motoren. Han trivdes åpenbart veldig godt med tandem, men dekkslitasjen ble han nok trett av til slutt.
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Inläggav Per Thomson » 13 feb 2008, 13:51

arnfinn skrev:Lite off-topic blir det vel, . . . Etter noen år ble det ny bil og den ble med tandem også - bare litt mer krefter i motoren. Han trivdes åpenbart veldig godt med tandem, men dekkslitasjen ble han nok trett av til slutt.

Fortsätter med lite mer off-topic :wink:
Just däckslitaget blir betydligt mindre med tandem, det är den viktigaste fördelen vid körning på vanlig väg med stora tågvikter - så fördelar med tandem handlar inte bara om körning på dåliga vägar.

Förklaringen är att drivhjul har ett konstant "spinn" vilket medför att drivdäcken slits ut fortare än de övriga. Vid tågvikter på över 50 ton vill jag påstå att "spinnet" blir oproportionellt stort. Vinsten i minskat däckslitage för tandem under fordonets livslängd kan betala merkostnaden i investeringen.

Kalkylen stämmer inte för tankbilar och transporter där man kör tom i ena riktningen. Vid skogstransporter kör man ju oftast tom i ena riktningen men för dessa transporter "räknar" man även in framkomlighet.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Inläggav johnny013 » 13 feb 2008, 16:11

Hej Första serien med transcontinental tillverkades i Amsterdam Holland det fanns en gammal Fordfabrik där satte tex ihop AFord och Ford V8 .
johnny013
 
Inlägg: 134
Blev medlem: 13 feb 2008, 15:20
Ort: motala linköping

Inläggav arnfinn » 13 feb 2008, 16:39

Per Thomson skrev:Fortsätter med lite mer off-topic :wink:
Just däckslitaget blir betydligt mindre med tandem, det är den viktigaste fördelen vid körning på vanlig väg med stora tågvikter - så fördelar med tandem handlar inte bara om körning på dåliga vägar.

Förklaringen är att drivhjul har ett konstant "spinn" vilket medför att drivdäcken slits ut fortare än de övriga. Vid tågvikter på över 50 ton vill jag påstå att "spinnet" blir oproportionellt stort. Vinsten i minskat däckslitage för tandem under fordonets livslängd kan betala merkostnaden i investeringen.

Kalkylen stämmer inte för tankbilar och transporter där man kör tom i ena riktningen. Vid skogstransporter kör man ju oftast tom i ena riktningen men för dessa transporter "räknar" man även in framkomlighet.


Jasså - spinn, ja det låter trolig. For min del har jeg bare fokusert på den økonomiske biten med dyrere innkjøp og forhøyet dekkslitasje når bilen er tom fordi det løper en aksling man ikke behøver. En lang bil som dette tilfellet er vel ikke så ettertraktet som bruktbil heller så man får regne inn lavere verdi i sluttenden også - men det skal vel bemerkes at denne åkaren hadde sin bolig oppfor en veldig vanskelig bakke. Jeg vet heller ikke om det kanskje var komfortkrav som til slutt gjorde at det ble overgang til konvensjonell boggi, for i dette tilfellet var det jo mye tomkjøring.

Mercedes hadde så vidt jeg vet bare luftoperert høyning og senking av løpeaksel på denne tiden, iallfall på begynnelsen av 80-tallet når den første bilen ble innkjøpt. Har selv vært sjåfør på et par dyretransporter med tilsvarende bil, men som altså hadde luft til høyning og det gikk trøgt - veldig trøgt. Men det kan jo også skyldes en feil jeg ikke visste om. Det var viktig å begynne lette på trykket på boggien i god tid om man skulle unngå hjulspinn i bakkene når man kom med lass.
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Ford transcontinental historia

Inläggav johnny013 » 19 feb 2008, 12:54

intressant länk tror jag men man måste kunna lite utrikiska *L* :P
johnny013
 
Inlägg: 134
Blev medlem: 13 feb 2008, 15:20
Ort: motala linköping

Föregående

Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster