FORD Trancontinental

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

FORD Trancontinental

Inläggav Anders Ason » 10 feb 2008, 23:18

Har nyligen sett en sådan från mitten av 80-talet, vilken bjässe!
Hur vanliga var de och vad användes de till, hur var kvalitén?


/Anders
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: FORD Trancontinental

Inläggav Böll » 11 feb 2008, 00:12

Kenta körde ju me Ford transcontinental,han gillade tydligen dom skarpt..en polares far körde på Saudi med en likadan,han tyckte de va en bra bil,körde många år med den...
Böll
 
Inlägg: 654
Blev medlem: 24 jan 2008, 19:58
Ort: Hindås

Inläggav Stellan » 11 feb 2008, 00:50

Brodern till min åkare fick låna en Transcontinental, och vi fick testa den lite också. Är lite osäker, men jag har för mig att det var runt -78.

Hytten var bland marknadens rymligaste vid den tiden tror jag, volvos Globetrotter kom ju inte förrän -79. Ford delade hytt med Berliet och Renault även innan Transcontinentalen också. De hade en sorts Globetrotter också, men jag är osäker på när den kom. Motorn och drivlinan var väl rätt så bra också, men att ha tolv-voltssystem på en lastbil var kanske inte så lyckat. Att instrumentbrädan hade amerikanskt stuk kunde man leva med, men det som gjorde att den inte slog i Sverige tror jag var bristen på serviceställen.

Hittade den här bilden på nätet, kommer dessvärre inte ihåg var.
Bild
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav Anders Ason » 11 feb 2008, 09:14

Stellan skrev:Brodern till min åkare fick låna en Transcontinental, och vi fick testa den lite också. Är lite osäker, men jag har för mig att det var runt -78.

...att ha tolv-voltssystem på en lastbil var kanske inte så lyckat. Att instrumentbrädan hade amerikanskt stuk kunde man leva med, men det som gjorde att den inte slog i Sverige tror jag var bristen på serviceställen.


    USA tillverkade lastbilar har väl fortfarande 12 v, kan det då betyda att Transcontinentalare i Europa hade amerikanskt påbrå? (även med tanke på det du skriver om instrumenten)

    Stora FORD-bilar har väl försvunnit från våra vägar?

    /Anders
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Inläggav Böll » 11 feb 2008, 10:52

Tycker dom e rätt häftiga,som Stefan skriver så hade dom rymliga hytter,Berliet hade ju skithus stol under passagerar stolen,å kunde fås med dusch i hytten!!!tokiga fransmänn,haha
Böll
 
Inlägg: 654
Blev medlem: 24 jan 2008, 19:58
Ort: Hindås

Inläggav Pickos » 11 feb 2008, 13:56

Kolla in den här länken, innehåller en del matnyttigt om modellen i fråga.
http://www.fordtranscontinental.nl/
Pickos
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 16 jan 2008, 00:58
Ort: Kalmar/Sverige

Inläggav Stellan » 11 feb 2008, 20:11

Det är möjligt att de hade något samarbete med Ford i USA, men de tillverkades i England. Att de fortfarande har 12-volt i USA beror på att allt som är starkare räknas som livsfarlig el :!: :shock: :o

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav ellmanracing » 11 feb 2008, 23:18

Har en här i Blekinge som har 3 stycken på sin tomt varav en e lastväxlare......blivande veteran på väg.......
Delar till Volvo G89 sökes
ellmanracing
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 23 jan 2008, 23:47
Ort: Mörrum

Inläggav Stellan » 11 feb 2008, 23:22

ellmanracing skrev:Har en här i Blekinge som har 3 stycken på sin tomt varav en e lastväxlare......blivande veteran på väg.......


Har du vägarna förbi, och har kameran med dig så måste du ta några kort...det trodde jag inte det skulle finnas några fordar kvar, helt fantastiskt. Men de kan väl inte ha mer än något år kvar till veteranstatus?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav arnfinn » 12 feb 2008, 00:07

ellmanracing skrev:Har en här i Blekinge som har 3 stycken på sin tomt varav en e lastväxlare......blivande veteran på väg.......


Har for meg at det skulle være osynkede kasser, muligens Fuller, på disse. Noen som vet?
Om det stemmer er det vel ikke så rart at den aldri ble en suksess...
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Inläggav Stellan » 12 feb 2008, 00:29

Cummins motorer, Fuller växellåda och Eaton bakaxel. Elsystemet har jag för mig var Lucas, det fungerade sällan i alla fall :P

En liten udda detalj, som kanske hänger ihop med den amerikanska inspirationen, är att om du ville ha boggie så kunde du bara få det med tandemdrift. Annars så fick du bygga på en vanlig boggie själv om du ville ha det.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav arnfinn » 12 feb 2008, 02:02

Bedforden har også Eaton bak. Mine traktorvenner som syssler med Fordson hevder bestemt at Lucas var mannen som oppfant mørket :lol:
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Inläggav Per Thomson » 12 feb 2008, 09:49

Stellan skrev: . . . är att om du ville ha boggie så kunde du bara få det med tandemdrift. Annars så fick du bygga på en vanlig boggie själv om du ville ha det.
/Stellan

"vanlig boggie", du menar en svensk boggie, det jag kallar fattigmansboggie :x
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Inläggav Stellan » 12 feb 2008, 18:07

Fattigmansboggie för mig är när de bara har singelhjul på stödaxeln... men det är klart, vi ungdomar har ju ett annat språk :P :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav ellmanracing » 12 feb 2008, 19:15

Var det inte en transcontinental i filmen strul med Björn skifs där handbromsen lossade å bilen rullade iväg?.....
Delar till Volvo G89 sökes
ellmanracing
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 23 jan 2008, 23:47
Ort: Mörrum

Nästa

Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster