Sida 3 av 5

Re: F.W.D

InläggPostat: 20 aug 2008, 17:29
av flak
Stod iallafall kvar förra sommaren och jag tror knappast den har flyttat på sig.

Det där med årsmodellen ska man ta med en nypa salt på amerikanska lastbilar som varit reggade i Sverige men det står 1945 i reg papperna.

Re: F.W.D

InläggPostat: 21 aug 2008, 00:52
av Stefan Blomberg
Att huven ser annorlunda ut beror på att det är fråga om en FWD HAR 1, en rent militär modell som FWD tog fram en bit in i kriget. I original hade modellen öppen hytt med canvas-tak, den här gamla bärgaren ser ut att ha en tidig Nyström-hytt.

Stefan :D

Re: F.W.D

InläggPostat: 21 aug 2008, 09:52
av flak
Tackar för info

Här kommer lite kuriosa
Bärgaren ägdes av Bärgningskåren i Stockholm och enligt dörreklamen av Bärgningscentralen i Brömölla, det finns inga reg papper efter 1969.
Nån som känner till något om det företaget...... :?:

Re: F.W.D

InläggPostat: 21 aug 2008, 11:01
av Anders Roger Larsson
flak skrev:Tackar för info

Här kommer lite kuriosa
Bärgaren ägdes av Bärgningskåren i Stockholm och enligt dörreklamen av Bärgningscentralen i Brömölla, det finns inga reg papper efter 1969.
Nån som känner till något om det företaget...... :?:


Bärgningsaggregatet på bilen i fråga byggdes av Fred Ekebol 1960 - som numera bygger bärgningsbilar i Australien:
http://www.ekebol.com
Han fick se bilen på min hemsida och hörde av sig o berättade detta. Han blev både glad och förvånad när det visade sig att bilen fanns kvar.

Bilen gick som Du skriver först i Uppsala (troligen även efter det att bilen reg. på Bärgningskåren i Stockholm). Troligen hamnade den i Bromölla runt 1970 eller strax därefter. Sannolikt skrotades den vid samma tid då det inte finns något reg.nr. av den nya typen.

Re: F.W.D

InläggPostat: 21 aug 2008, 23:26
av flak
Tackar för bra info och spännande länk, Fred måste blivit väldigt förvånad när han fick se sitt gamla bygge, han hörde väl av sig till dig " Roger " efter att sett bilderna på Olabysidan :?: . 8)
om jag inte missminner mig.

Re: F.W.D

InläggPostat: 27 aug 2008, 20:08
av S-V L44
Det finns ett par bilder på två frambyggda FWD, den ena (men troligen båda) från Danmark, på följande länk:
http://www.historical-fire-engines.com/cat-fwd-196.htm


Samt en norsk vägverksbil som tydligen deltagit i något Jubileumsrally (vilket??).
Bilden finns i alla fall på länken
http://commons.wikimedia.org/wiki/Image ... k_1940.jpg

Jag undrar om denna finns i Sverige eftersom det är en svensk som tagit fotografiet samt att den tydligen varit reggad i Älvsborgs län en gång i tiden
http://commons.wikimedia.org/wiki/Image ... k_1915.jpg


// S-V L44

Re: F.W.D

InläggPostat: 08 okt 2008, 20:15
av herrstina-
Sydkraft hade en gul sexhjulsdriven FWD från -59 som var svenskregad, den användes för linjearbete där terängen var svår.

Det var en frambyggd historia med en kort nos och världen största motorhuv inne i hytten, den hade någon form av växlingsautomat som skötte växling och koppling via ett luftreglage vid ratten, motorn var Cummins 14 L med turbo.

Bilen hade tilltalsnamnet Polly och slutade sina dagar hos en ambitiös åkare som skulle använda ramen för att bygga upp en FORD 9000, finessen var att Polly var så gammal att vare sig krocktest eller bromsintyg erfodrades. Projektet blev av olika anledningar aldrig slutfört. Tyvärr?

Hon ersattes i början av 70-talet av Polly II som var en sexhjulsdriven hybrid där karossen var Henschel och maskineriet var Mercedes V10.

Jag har ingen aning om Sydkraft var första ägare eller om det finns ytterligare historia.

Stina.

Re: F.W.D

InläggPostat: 09 okt 2008, 11:56
av Anders Ason
herrstina- skrev:Sydkraft hade en gul sexhjulsdriven FWD från -59 som var svenskregad, den användes för linjearbete där terängen var svår.

Det var en frambyggd historia med en kort nos och världen största motorhuv inne i hytten, den hade någon form av växlingsautomat som skötte växling och koppling via ett luftreglage vid ratten, motorn var Cummins 14 L med turbo.

Bilen hade tilltalsnamnet Polly och slutade sina dagar hos en ambitiös åkare som skulle använda ramen för att bygga upp en FORD 9000, finessen var att Polly var så gammal att vare sig krocktest eller bromsintyg erfodrades. Projektet blev av olika anledningar aldrig slutfört. Tyvärr?

Hon ersattes i början av 70-talet av Polly II som var en sexhjulsdriven hybrid där karossen var Henschel och maskineriet var Mercedes V10.

Jag har ingen aning om Sydkraft var första ägare eller om det finns ytterligare historia.

Stina.

    Intressant, går Polly att spåra?

Re: F.W.D

InläggPostat: 09 okt 2008, 19:12
av herrstina-
Man kan möjligen spåra Polly via något gammalt arkiv hos Sydkraft, jag har ingen aning om regnumret så den vägen går det inte. Den mycket sympatiske åkaren gick tyvärr ur tiden förra sommaren så honom kan man inte fråga.

Huruvida Polly II fortfarande är i livet och i så fall var är okänt.

Stina.

Re: F.W.D

InläggPostat: 14 jul 2009, 21:34
av flak
2009 07 14 Efterlysning...............
FWD bärgaren i Jämjö Blekinge var vid mitt senaste besök borta, har inte fått tag på ägaren till skrotupplaget men vet någon om den köpt eller vart den tagit vägen?!

Re: F.W.D

InläggPostat: 15 dec 2011, 18:36
av olle i skogen
här är

Re: F.W.D

InläggPostat: 15 dec 2011, 18:55
av färingsösoljeätare
:arrow:

Re: F.W.D

InläggPostat: 15 dec 2011, 18:59
av Fredrik Klint
Spännande! Den verkar haft ett reg-nr också...

Enligt mina papper reggades antalet FWD mellan 1939-75 på följande sätt:

1939: 2st
1946: 2st
1947: 2st
1950: 2st
1951: 6st
1960: 1st

Bärgaren ska finnas kvar men vet ej vem som äger den idag. En gul FWD som agerat dragare och är traktorreggad finns också kvar än idag...

Re: F.W.D

InläggPostat: 15 dec 2011, 19:06
av färingsösoljeätare
:arrow:

Re: F.W.D

InläggPostat: 15 dec 2011, 20:45
av Fredrik Klint
färingsösoljeätare skrev::roll: ja chefen just den är det förresten vet du ngn mackbärgare i jönköpingsrakten o thamesen sista ägare är tyvärr dement men tanten ska knata över till en anställd.
kan man få bli 150 bast så man hinner med allt man vill vore de ju trevligt men nu får man ge järnet till nästa bes


Hehe, tidsångest? :wink: Ska inte ha för höga förväntningar om Thamesen, men man vet aldrig!
Känner bara till en Mack som varit bärgare, det var en bil i Stockholm som tidigare rullade i C-län. Men kan naturligtvis ha funnits fler, fast Mack var ju hyfsat sällsynta. Ska lägga in statistik senare under "Amerikanska lastbilar".