Sida 2 av 5

InläggPostat: 11 mar 2008, 23:39
av arnfinn
Kan det tenkes at FWD kjøpte opp Wagner og at prosessen med å profilere om er i full gang? Det er jo en vanlig prosedyre å kjøpe opp konkurrenter for så å døpe om de gamle konkurrenter...

InläggPostat: 11 mar 2008, 23:42
av Anders Ason
Henrik K skrev:Nae traktor företaget var ett annat.
...


    Har också kollat lite på olika sök och jag är beredd att hålla med dig, ska för säkerhets skull kolla även boken /Anders

InläggPostat: 15 mar 2008, 13:28
av Bent Jensen
Är helt ny på "sajten", såg adressen på terrängbil.net. Vilken guldgruva!!. Såg ochså rubrikken med mit hjärtebarn, F.W.D. Fick erbjudat två styckar från Thisted Flygplats, men fick tacka nej, tyvärr Som dom sa i Australien: "You can't have everything... there is not enough room in the shed". :cry:
Kollade med synshallen (besiktningen) i Danmark, som sagde att dom gik inte at registrera i Danmark, da bromsarne var for klent dimensionerade. Det var ochså orsaken till at dom måste bort från flygplatsen, da alla flygplatsfordon sen 2005 måste besigtigas og registreras. Den orange gik som plog/saltspridare, den gula som plog och dragfordon för en 6 meter bred rotorsweeper (Vet inte vad det heter på svensk). Därfor har den 6 ton cementballast på flaket.
Vet inte vad som har hänt med dom, kanske står dom fortfarende på Thisted flygplats, som numera har lagts ner.
Hoppas inte sajten går ner med alla dom bilder
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bäste hälsningar
Bent

InläggPostat: 15 mar 2008, 15:58
av Stellan
Hjärligt välkommen till forumet Bent, du fick verkligen till en smakfull rivstart här :D
Ett otroligt fordon FWD, det ser nästan lite ryskt ut. Väldigt trevligt att få se en "originalbil" när vi bara har sett en där bäste föredatum utgått för länge sedan. Ser gärna mer av den i framtiden.

/Stellan

InläggPostat: 15 mar 2008, 22:35
av Anders Ason
Bent Jensen skrev:Är helt ny på "sajten"...
Bäste hälsningar
Bent


    Välkommen Bent.

    "Rotorsweper" kallas "snöslunga" hos oss och anledningen till att FWD användes för detta var väl just att de tog sig fram i den värsta snön.
    Vi har tydligen haft dessa bilar på vissa av våra flygplatesr också, men hur många är dock oklart då en oregistrerad (gick ju aldrig utanför staketet) bil blir svår att spåra. Jobbade själv i flygvapnet under ganska lång tid, för länge sedan, men kan inte påminna mig om att dessa bilar fanns på våra militära flygplatser.

    Jag har letat på diverse ställen men inte lyckats spåra några av dem som borde ha funnits här (men har inte gett upp!). Känner dock till två stycken, en i närheten där jag bor och en i Stockholm, där ägaren finns med på det här forumet.

    (Har gjort en "amatörpsykoanalys" om orsaken till varför jag är så intresserad - avgasröret genom motorhuven :wink: )

    Hälsn. Anders

InläggPostat: 15 mar 2008, 23:23
av Lars-Gunnar
Välkommen Bent!

Hoppas att du skall trivas och finna detta forum intressant.

Trevliga foton du visar.

Dessa bilar ser annorlunda ut gentemot de FWD:s som USA:s vägväsen använde. De här ser lite mjukare ut i sin framtoning medan de som finns i usa är riktiga hårdingar.

Se dessa länkar:

http://www.hankstruckpictures.com/fwd.htm

http://www.hankstruckpictures.com/bullnose_fwd.htm

http://www.hankstruckpictures.com/mark_simiele02.htm

http://www.hankstruckpictures.com/bill_bedell.htm

http://www.hankstruckpictures.com/mark_ ... da_dot.htm

http://www.hankstruckpictures.com/mark_redman2.htm

Scrolla på sidan och titta efter FWD. Du kan klicka på bilderna och förstora upp bilden. Den gula bilen med snöslunga har avgasröret uppstickande genom motorhuven. Det är böjt bakåt och kopplat till en ljuddämpare.

Lars-Gunnar :D

InläggPostat: 16 mar 2008, 10:03
av Bent Jensen
Tjenare
Att dom är lite mjukare i formarne än bilarne på Hanks beror troligens på at dom är från -54 och -55. Om man tittar på bildet med snöslungan, är det en -53'ar. Jag tycker, dens syns mycket lik dom från Thisted. Saltspridaren är iövrigt avsättbar, med egen motor, en tre-cylindrig Hatz diesel
Bäste hälsningar
Bent

InläggPostat: 16 mar 2008, 10:16
av Anders Ason
Bent Jensen skrev:Tjenare
Att dom är lite mjukare i formarne än bilarne på Hanks beror troligens på at dom är från -54 och -55. Om man tittar på bildet med snöslungan, är det en -53'ar. Jag tycker, dens syns mycket lik dom från Thisted. Saltspridaren är iövrigt avsättbar, med egen motor, en tre-cylindrig Hatz diesel
Bäste hälsningar
Bent

    Är tveksam om så "nya" bilar hittade till vårt land då försvaret bl a beställde egenutvecklade snöslungor i en mycket märklig kombination, Scania i ena änden och Volvo i den andra, d v s en motor som drev slungan och en för framdrivningen. Den enda lyckade föreningen mellan dessa bilmärken? :wink:

    /Anders

    ps tacksam för dina goda språkkunskaper då jag så "långt norrut" är ovan med den genuina danskan - men jag tränar på det.

Re: F.W.D

InläggPostat: 19 mar 2008, 19:54
av Anders
En av försvarets först inköpta bilar var faktiskt en FWD av årgång sent 10/tidigt 20-tal. Inköptes lätt begagnad, vet dock ej vad den gjort innan. Dock finns den fortarande bevarad och kommer att visas upp i det nya fordons muséet i strängnäs.
En bild på en liknande(kanske samma!) finns i boken "Från larmklocka till blåljus". Det står om den att den såldes till en brandkår, men att den efter utprovning gick tillbaka eftersom den ej höll måttet.

Anders

Re:

InläggPostat: 29 mar 2008, 20:34
av arnfinn
Anders Ason skrev:"Rotorsweper" kallas "snöslunga" hos oss...


Når vi snakker om sweeper er det en roterende børste. Tviler litt på at man hadde 6 meter brede snøslunger. Det er bare plogskjær og borstene som bruker ha en sånn bredde.

Re: F.W.D

InläggPostat: 30 mar 2008, 21:28
av Bent Jensen
Arnfin, det är som du skrivar, en roterande börste eller "kost" på dansk. Den blir driven af sin ägen motor, som igen är fjärrstyrat från dragfordonet. Thisted Flygplats var ochså tidligare reserv- flygfält för luftvapnet i Danmark. Ett par gångar om året förflyttade man från FSN Aalborg til Thisted, innan landningtillstand kunne erhållas, måste flygfältet städas, så inte jetplanen störades av främmdlegmer.

Re: Re:

InläggPostat: 31 mar 2008, 08:22
av Anders Ason
arnfinn skrev:
Anders Ason skrev:"Rotorsweper" kallas "snöslunga" hos oss...


Når vi snakker om sweeper er det en roterende børste. Tviler litt på at man hadde 6 meter brede snøslunger. Det er bare plogskjær og borstene som bruker ha en sånn bredde.


    Tack, jo jag missuppfattade det. Har enbart sett dessa bilar med snöslunga och inte borste men förmodligen användes de även till annat också. /Anders

Re: F.W.D

InläggPostat: 19 aug 2008, 22:45
av flak
Denna FWD är av årsmodell 1945 och gick som bärgare i Uppsala från 1960
står på skrot i Blekinge.

FWD picture.jpg
FWD picture.jpg (60.81 KiB) Visad 34048 gånger

Re: F.W.D

InläggPostat: 19 aug 2008, 23:16
av Stefan Blomberg
Vet du om den står kvar idag?

Stefan

Re: F.W.D

InläggPostat: 20 aug 2008, 11:47
av Anders Ason
flak skrev:Denna FWD är av årsmodell 1945 och gick som bärgare i Uppsala från 1960
står på skrot i Blekinge.

FWD picture.jpg


    Kul! Så det har funnits (finns?) reggade ex. i alla fall. Inte orginalhytt verkar det (svensk?) och om jag minns rätt från min bok om F.W.D. så ser det ut som om något med huven inte stämmer med årsmodellen? Ska titta bättre.