F.W.D

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: F.W.D

Inläggav S-V L44 » 15 dec 2011, 23:43

Det danska försvaret hade en del FWD, som bl.a. är åskådliggjorda här http://www.historical-fire-engines.com/cat-fwd-196.htm .
Den vänstra av de tre tror jag finns att beskåda på Bornholm.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: F.W.D

Inläggav färingsösoljeätare » 16 dec 2011, 00:50

:arrow:
Senast redigerad av färingsösoljeätare 28 maj 2012, 18:12, redigerad totalt 1 gång.
färingsösoljeätare
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 31 aug 2011, 15:17

Re: F.W.D

Inläggav olle i skogen » 16 dec 2011, 01:20

En vän till mig vars far körde polly 1 och 2 på sydkraft, han kommer att bli medlem i detta forum och han har bilder på dessa rullande tungdragare som han kommer att presentera.
olle i skogen
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 feb 2009, 12:10

Re: F.W.D

Inläggav Per Thomson » 31 dec 2011, 00:03

Malte Eriksson skickade följande brev som jul-hälsning:

Lite kort och löst om lastbilen FWD, i den mån det finns anknytningar till Sverige.

Att bilmärket är amerikanskt, och att FWD står för "Four Wheel Drive , är kanhända känt för de flesta. Mindre känt är kanske startåret, 1912, alltså året efter att Scania +Vabis gick samman. En verklig skjuts framåt fick tillverkningen givetvis av första världskrigets utbrott. FWD var ju som klippt och skuren för krigsbruk. PS sätt och vis kan man kalla bilen för "frambyggd", även om de första år­gångarna saknade hytt. Men förarsätet, som var lika primitivt som en kuskbock var placerat över motorn.

De här mycket tidiga bilarna som hamnat i Europa såldes väl sannolikt i många fall ut som Surplus- materiel. Den vägen hamnade i varje fall två, kanske fler, I Sverige. Första gången jag stötte på mär­ket var nog under femtiotalet då det fanns ett reportage i tidningen Vi, från ett nedlagt kvartsitbrott i Dalsland. Reportageteamet hade tittat in i ett träskjul och därinne sett en övergiven lastbil," som på kylaren bar texten the Four Wheel Drive Auto Co Clintonville Wisconsin USA". Många år senare kom jag att besöka bilmuseet i Arvika, och sannerligen, där stod en FWD, med förarsate men utan flak. Inte nog därmed, av skylten att döma var det just den bil som funnits i kvartsitbrottet men undgått skrotdöden. En konstruktionsdetalj som jag fann säregen: motorn satt förvisso mitt i ramen,men hela kraftöverföringen satt förskjuten åt vänster,intill rambalken. Jag hade ingen kamera med mig, och hade minst av allt väntat att träffa på en så udda bil där.

Vi återvände till Arvika, tror det var 2009, denna gång MED kamera. Men nu var bilen borta I Mina förfrågningar vållade viss förvåning bland personalen, någon sådan lastbil hade de aldrig hört talas om, än mindre sett. Telefonkontakt med någon medarbetare gav inget resultat alls.Bilen hade uppenbarligen varit deponerad till museet en tidsperiod. Jag trodde definitivt att den var den enda i sitt slag i Sverige. Så var det inte alls, vid ett besök den gångna sommaren på Arsenalen utanför Strängnäs, så fanns det en likadan där. Ja, det här exemplaret hade sitt flak i behåll. Om minnet inte sviker så hade denna bil, som tillhört kronan, körts undan i något skrymsle och därefter glömts bort totalt, så hade den överlevt.

Det fanns under mellankrigstiden ett antal FWD i tjänst hos olika Vägstyrelser I Sverige, de var till öv‑
ervägande del av 1930-talsmodeller. Speciellt i regioner med svåra snöförhållanden, exempelvis i Z- län, gjorde de god nytta de gånger de behövde användas. Normalt använde man sig av Scania-Vabis, men ibland kunde snöförhållandena bli "superdjävliga", för att använda detta uttryck, snön kunde förvandlas närmast till ett istäcke. Under krigsårens bensinbrist blev detta prekärt, Scaniorna hade ju byggts om för gengasdrift, de rullade och gick ,men kostade 15000 kronor att konvertera till gen­gasdrift. Till detta kom att motorerna stets onormalt fort av gengasen och måste borras om. En FWD med 110 hk bensinmotor byggde man inte gärna om, men under krigsåren tilldelades de en ranson på 1000 liter bensin pr år vilket nog inte förslog långt.

Vid extraordinära snöförhållanden tog man därför till en onekligen udda metod: Med en gengasdriven Scania-Vabis hämtade man ut en FWD från sin uppställningsplats och bogserade densamma till den plats där FWD's insatser behövdes som bäst. Detta för att spara de sällsynta bensindropparna. Vi idag har nog lite svårt att föreställa oss...... Säkerligen så importerades det fler FWD än dessa vägbilar under trettiotalet, exempelvis ägde Nora Bergslags Järnväg en FWD av 1935 års modell. Verkar ha varit avställd under gengasåren, för att sedan slopas 1956. Kanhända det fanns mellan tio och tjugo bilar av det märket under 1940-talet?
Men fler FWD skulle komma till Sverige under 1940 talet för att snabbt nog försvinna utomlands igen. Finska vinterkriget pågick ju, och det blåstes upp en väldigt antirysk och profinsk stämmning i Sverige, "Finlands sak är vår! Det organiserades en insamling som resulterade i nyköp av ett antal personbilar, samt gissningsvis 5-10 stycken FWD med svenska spetsplogar, detta gick till Finland som en gåva. Efter krigsslutet letade sig ett antal FWD, sannolikt Surplusbilar hit. STORA ägde en, men som uppges ha varit av 1944 års modell.

Under medio-1950tal fungerade firman Traktor-import AB som svenska återförsäljare för FWD. De distribuerade en broschyr över en typ som benämndes "200", och som var en måttligt imponerande modell. Den hade flera motoralternativ, förgasarmotor på 145 eller 175 hk. Fabrikat uppges inte. Men man kan även få tvåtakt dieselmotor på antingen 100 eller 150 hk. Fabrikat uppges inte heller där, men nog är den avbildade motorn misstänkt lik en GM! Femväxlad osynkad låda med direkt femma. Hydrovac-bromsar, ekerhjul, 12 volts el. Typisk amerikansk plåthytt med fotsteg infällda i bränsletanken. Tillval, servostyrning. Två färger mot pristillägg. Utseendemässigt påminner den om en samtida Sisu.
"FWD is more than just a truck", framhåller man i en slogan.
Det kan tilläggas att under ett tjugotal år byggdes FWD i England, mer eller mindre lika det ameri­kanska originalet. Dessa tillverkningar upphörde 1936.
Malte Eriksson
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: F.W.D

Inläggav Anders Roger Larsson » 31 dec 2011, 09:18

Per Thomson skrev:Malte Eriksson skickade följande brev som jul-hälsning:

Lite kort och löst om lastbilen FWD, i den mån det finns anknytningar till Sverige.


Intressant brev - sånt gilllar jag att läsa. Och så kom Arvika in med. Jag har heller aldrig sett eller hört talas om en FWD på museet, trots medlemsskap o allt.
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: F.W.D

Inläggav S-V L44 » 31 dec 2011, 11:47

http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... k_1915.jpg
Trevliga kommentarer.
Är detta en av de bilar som Malte Eriksson refererar till?
Är det någon som känner till var bilen på bilden står idag?

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp


Re: F.W.D

Inläggav faun v12 » 30 aug 2012, 22:00

Vilka härliga bilder ! Trailern verkar vara en 60-tons Scheurle , tillverkad i Tyskland. Vet någon om bilen finns i livet ?
faun v12
 
Inlägg: 337
Blev medlem: 01 aug 2010, 17:51
Ort: Degerfors

Re: F.W.D

Inläggav Böll » 31 dec 2012, 14:35

Thomas Terräng har 2st FWD ståendes båda 4x2 en i mkt fint skick från danska cicilförsvaret...min far tog körkort i danska civilförsvaret o har kört mkt FWD,ja tog med han ner till Terräng en ag o visa han den fina FWD,direkt börja han gnida sig på armarna o sa,jösses,ratten va trög på dom. :D ..men annars gilla han o köra dom..han har kört mkt udda bilar farsan..
Böll
 
Inlägg: 654
Blev medlem: 24 jan 2008, 19:58
Ort: Hindås

Re: F.W.D

Inläggav Reid Hulting » 31 dec 2012, 17:52

En sådan som på Kjell:s bild gick tidigt 1900-tal i Visby. Var tidigare i år till salu via Gotlands veteranbilklubb, fast ägaren och bilen fanns på fastlandet.
Eftersom jag själv har en FWD -45 års modell så blev jag intresserad av den gamla FWD:n. Tråkigt nog hade jag upptäckt annonsen för sent, så bilen hade tyvärr hunnit försvinna ur landet, till Tyskland :( .
Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: F.W.D

Inläggav Reid Hulting » 31 dec 2012, 18:28

Hade inte läst hela tråden innan jag skrev mitt inlägg. Men min FWD 1945 är den som Ekebol byggde till bärgare och registrerade 1961. Alltså den som stått i Bromölla och via Borås kommit i min ägo. Till yttermera visso träffade jag i Nyköping en som varit chaufför på bärgaren när den var nybyggd. Han har senare drivit Bärgningskåren och därefter Assistancekåren i Nyköping, numera överlåtet på andra ägare. Han tillhör numera de daglediga, precis som jag själv.
Reid
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: F.W.D

Inläggav Anders Roger Larsson » 31 dec 2012, 19:45

Reid Hulting skrev:Hade inte läst hela tråden innan jag skrev mitt inlägg. Men min FWD 1945 är den som Ekebol byggde till bärgare och registrerade 1961. Alltså den som stått i Bromölla och via Borås kommit i min ägo. Till yttermera visso träffade jag i Nyköping en som varit chaufför på bärgaren när den var nybyggd. Han har senare drivit Bärgningskåren och därefter Assistancekåren i Nyköping, numera överlåtet på andra ägare. Han tillhör numera de daglediga, precis som jag själv.
Reid


Trevligt - det är alltså den här bilen vi pratar om.
http://tow.se/oldcar/s510037.htm

Finns det möjlighet att få ett foto på bilen som den ser ut idag?

Ser nu att jag fått ett foto när du hämtade bilen - det hade jag glömt :-(
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: F.W.D

Inläggav Reid Hulting » 31 dec 2012, 19:56

Det finns ett par bilder på sidorna "medlemmarnas fordon" som Göran tagit när bilen hämtades hem. Står i Nyköping. Om du vill så kan du påminna mig senare i vår, så kan jag försöka fixa några bättre bilder.
Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: F.W.D

Inläggav Anders Roger Larsson » 31 dec 2012, 20:02

Reid Hulting skrev:Det finns ett par bilder på sidorna "medlemmarnas fordon" som Göran tagit när bilen hämtades hem. Står i Nyköping. Om du vill så kan du påminna mig senare i vår, så kan jag försöka fixa några bättre bilder.
Reid.


Tackar.
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: F.W.D

Inläggav S-V L44 » 08 mar 2013, 23:52

Vägförvaltningen i Malmöhus län hade en FWD M7D årsmodell 1947 och med chassinummer 77092.
Bilen registrerades första gången den 16/12-1947 och tilldelades registreringsnumret M5132.
Det var en bil "specialbyggd för snöröjning" men försedd med tippflak.
Bilen hade en 165 hk dieselmotor (motornummer 36936) och bilen var försedd med tippflak.
Totalvikten var 15340 kg och maxlasten 6000 kg.

Bilens hemort var uppenbarligen Malmö.
Bilen fick inte framföras utan särskilt tillstånd p.g.a. sin bredd som var 263 cm.
Eftersom det krävdes särskilt tillstånd att framföra den på allmän väg och att ändamålet för lastbilens byggnation var snöröjning så nyttjades den endast under vintersäsongen. I övrigt var den avställd. Därför är det osedvanligt många registerkort, hela 14 stycken.
Bilen såldes i februari 1968 till en åkare i Tomelilla.
Om detta innebar att bilen åsattes ett L-regnummer i Kristianstads län förtäljer tyvärr inte registerkorten, men bilen blev så småningom i alla fall avregistrerad från Malmöhus läns bilregister den 1 september 1970.

Sannolikt var bilen av samma modell som den FWD som syns i denna tråd viewtopic.php?f=1&t=5220&hilit=fwd . Det skiljer inte många siffror i chassinumren heller.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

FöregåendeNästa

Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron