Sydkraft hade en gul sexhjulsdriven FWD från -59 som var svenskregad, den användes för linjearbete där terängen var svår.
Det var en frambyggd historia med en kort nos och världen största motorhuv inne i hytten, den hade någon form av växlingsautomat som skötte växling och koppling via ett luftreglage vid ratten, motorn var Cummins 14 L med turbo.
Bilen hade tilltalsnamnet Polly och slutade sina dagar hos en ambitiös åkare som skulle använda ramen för att bygga upp en FORD 9000, finessen var att Polly var så gammal att vare sig krocktest eller bromsintyg erfodrades. Projektet blev av olika anledningar aldrig slutfört. Tyvärr?
Hon ersattes i början av 70-talet av Polly II som var en sexhjulsdriven hybrid där karossen var Henschel och maskineriet var Mercedes V10.
Jag har ingen aning om Sydkraft var första ägare eller om det finns ytterligare historia.
Stina.
Jag kan komplettera Stinas uppgifter med följande:
Polly hade registreringsnumret M4265, som också syns på bilderna införda av "Olle i Skogen" den 30/8-2012. Bilder som tyvärr är bortplockade från forumet numera.
Sydkraft var uppenbarligen första ägare till bilen.
Den allhjulsdrivna bilens modellbeteckning var FWD L6-459 COE och årsmodellen var 1959. Motorstyrkan var 220 hk, och totalvikten 20430 kg.
Bilen blev registreringsbesiktigad i Stockholm den 14/1-1960 och togs i drift av Sydkraft i Burlöv den 1/2-1960.
Bilen erhöll senare ett nytt registreringsnummer CJJ295 och det finns anteckningar på registreringsbevisets baksida om att bilen skulle ha placerats i Karlskrona. (För att få reda på bilens fortsatta öden måste man kontakta Transportstyrelsen och hänvisa till registreringsnumret CJJ295.)
F.ö. kan man notera att bilen hade tredelad framruta med en vindrutetorkare på varje rutdel. Tredelade framrutor bör vara ganska unikt.
// Kjell N