F.W.D

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Inläggav arnfinn » 11 mar 2008, 23:39

Kan det tenkes at FWD kjøpte opp Wagner og at prosessen med å profilere om er i full gang? Det er jo en vanlig prosedyre å kjøpe opp konkurrenter for så å døpe om de gamle konkurrenter...
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Inläggav Anders Ason » 11 mar 2008, 23:42

Henrik K skrev:Nae traktor företaget var ett annat.
...


    Har också kollat lite på olika sök och jag är beredd att hålla med dig, ska för säkerhets skull kolla även boken /Anders
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Inläggav Bent Jensen » 15 mar 2008, 13:28

Är helt ny på "sajten", såg adressen på terrängbil.net. Vilken guldgruva!!. Såg ochså rubrikken med mit hjärtebarn, F.W.D. Fick erbjudat två styckar från Thisted Flygplats, men fick tacka nej, tyvärr Som dom sa i Australien: "You can't have everything... there is not enough room in the shed". :cry:
Kollade med synshallen (besiktningen) i Danmark, som sagde att dom gik inte at registrera i Danmark, da bromsarne var for klent dimensionerade. Det var ochså orsaken till at dom måste bort från flygplatsen, da alla flygplatsfordon sen 2005 måste besigtigas og registreras. Den orange gik som plog/saltspridare, den gula som plog och dragfordon för en 6 meter bred rotorsweeper (Vet inte vad det heter på svensk). Därfor har den 6 ton cementballast på flaket.
Vet inte vad som har hänt med dom, kanske står dom fortfarende på Thisted flygplats, som numera har lagts ner.
Hoppas inte sajten går ner med alla dom bilder
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bäste hälsningar
Bent
Bent Jensen
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 14 mar 2008, 18:23
Ort: Slangerup, Danmark

Inläggav Stellan » 15 mar 2008, 15:58

Hjärligt välkommen till forumet Bent, du fick verkligen till en smakfull rivstart här :D
Ett otroligt fordon FWD, det ser nästan lite ryskt ut. Väldigt trevligt att få se en "originalbil" när vi bara har sett en där bäste föredatum utgått för länge sedan. Ser gärna mer av den i framtiden.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav Anders Ason » 15 mar 2008, 22:35

Bent Jensen skrev:Är helt ny på "sajten"...
Bäste hälsningar
Bent


    Välkommen Bent.

    "Rotorsweper" kallas "snöslunga" hos oss och anledningen till att FWD användes för detta var väl just att de tog sig fram i den värsta snön.
    Vi har tydligen haft dessa bilar på vissa av våra flygplatesr också, men hur många är dock oklart då en oregistrerad (gick ju aldrig utanför staketet) bil blir svår att spåra. Jobbade själv i flygvapnet under ganska lång tid, för länge sedan, men kan inte påminna mig om att dessa bilar fanns på våra militära flygplatser.

    Jag har letat på diverse ställen men inte lyckats spåra några av dem som borde ha funnits här (men har inte gett upp!). Känner dock till två stycken, en i närheten där jag bor och en i Stockholm, där ägaren finns med på det här forumet.

    (Har gjort en "amatörpsykoanalys" om orsaken till varför jag är så intresserad - avgasröret genom motorhuven :wink: )

    Hälsn. Anders
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Inläggav Lars-Gunnar » 15 mar 2008, 23:23

Välkommen Bent!

Hoppas att du skall trivas och finna detta forum intressant.

Trevliga foton du visar.

Dessa bilar ser annorlunda ut gentemot de FWD:s som USA:s vägväsen använde. De här ser lite mjukare ut i sin framtoning medan de som finns i usa är riktiga hårdingar.

Se dessa länkar:

http://www.hankstruckpictures.com/fwd.htm

http://www.hankstruckpictures.com/bullnose_fwd.htm

http://www.hankstruckpictures.com/mark_simiele02.htm

http://www.hankstruckpictures.com/bill_bedell.htm

http://www.hankstruckpictures.com/mark_ ... da_dot.htm

http://www.hankstruckpictures.com/mark_redman2.htm

Scrolla på sidan och titta efter FWD. Du kan klicka på bilderna och förstora upp bilden. Den gula bilen med snöslunga har avgasröret uppstickande genom motorhuven. Det är böjt bakåt och kopplat till en ljuddämpare.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Inläggav Bent Jensen » 16 mar 2008, 10:03

Tjenare
Att dom är lite mjukare i formarne än bilarne på Hanks beror troligens på at dom är från -54 och -55. Om man tittar på bildet med snöslungan, är det en -53'ar. Jag tycker, dens syns mycket lik dom från Thisted. Saltspridaren är iövrigt avsättbar, med egen motor, en tre-cylindrig Hatz diesel
Bäste hälsningar
Bent
Bent Jensen
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 14 mar 2008, 18:23
Ort: Slangerup, Danmark

Inläggav Anders Ason » 16 mar 2008, 10:16

Bent Jensen skrev:Tjenare
Att dom är lite mjukare i formarne än bilarne på Hanks beror troligens på at dom är från -54 och -55. Om man tittar på bildet med snöslungan, är det en -53'ar. Jag tycker, dens syns mycket lik dom från Thisted. Saltspridaren är iövrigt avsättbar, med egen motor, en tre-cylindrig Hatz diesel
Bäste hälsningar
Bent

    Är tveksam om så "nya" bilar hittade till vårt land då försvaret bl a beställde egenutvecklade snöslungor i en mycket märklig kombination, Scania i ena änden och Volvo i den andra, d v s en motor som drev slungan och en för framdrivningen. Den enda lyckade föreningen mellan dessa bilmärken? :wink:

    /Anders

    ps tacksam för dina goda språkkunskaper då jag så "långt norrut" är ovan med den genuina danskan - men jag tränar på det.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: F.W.D

Inläggav Anders » 19 mar 2008, 19:54

En av försvarets först inköpta bilar var faktiskt en FWD av årgång sent 10/tidigt 20-tal. Inköptes lätt begagnad, vet dock ej vad den gjort innan. Dock finns den fortarande bevarad och kommer att visas upp i det nya fordons muséet i strängnäs.
En bild på en liknande(kanske samma!) finns i boken "Från larmklocka till blåljus". Det står om den att den såldes till en brandkår, men att den efter utprovning gick tillbaka eftersom den ej höll måttet.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re:

Inläggav arnfinn » 29 mar 2008, 20:34

Anders Ason skrev:"Rotorsweper" kallas "snöslunga" hos oss...


Når vi snakker om sweeper er det en roterende børste. Tviler litt på at man hadde 6 meter brede snøslunger. Det er bare plogskjær og borstene som bruker ha en sånn bredde.
Det er aldri for sent å gi opp!
Intet er umulig for den som ikke skal gjøre det selv!
Det finnes ikke noe enkelt som ikke kan gjøres vanskelig!
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Re: F.W.D

Inläggav Bent Jensen » 30 mar 2008, 21:28

Arnfin, det är som du skrivar, en roterande börste eller "kost" på dansk. Den blir driven af sin ägen motor, som igen är fjärrstyrat från dragfordonet. Thisted Flygplats var ochså tidligare reserv- flygfält för luftvapnet i Danmark. Ett par gångar om året förflyttade man från FSN Aalborg til Thisted, innan landningtillstand kunne erhållas, måste flygfältet städas, så inte jetplanen störades av främmdlegmer.
Bent Jensen
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 14 mar 2008, 18:23
Ort: Slangerup, Danmark

Re: Re:

Inläggav Anders Ason » 31 mar 2008, 08:22

arnfinn skrev:
Anders Ason skrev:"Rotorsweper" kallas "snöslunga" hos oss...


Når vi snakker om sweeper er det en roterende børste. Tviler litt på at man hadde 6 meter brede snøslunger. Det er bare plogskjær og borstene som bruker ha en sånn bredde.


    Tack, jo jag missuppfattade det. Har enbart sett dessa bilar med snöslunga och inte borste men förmodligen användes de även till annat också. /Anders
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: F.W.D

Inläggav flak » 19 aug 2008, 22:45

Denna FWD är av årsmodell 1945 och gick som bärgare i Uppsala från 1960
står på skrot i Blekinge.

FWD picture.jpg
FWD picture.jpg (60.81 KiB) Visad 33659 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: F.W.D

Inläggav Stefan Blomberg » 19 aug 2008, 23:16

Vet du om den står kvar idag?

Stefan
Stefan Blomberg
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 27 okt 2007, 15:04
Ort: Stockholm

Re: F.W.D

Inläggav Anders Ason » 20 aug 2008, 11:47

flak skrev:Denna FWD är av årsmodell 1945 och gick som bärgare i Uppsala från 1960
står på skrot i Blekinge.

FWD picture.jpg


    Kul! Så det har funnits (finns?) reggade ex. i alla fall. Inte orginalhytt verkar det (svensk?) och om jag minns rätt från min bok om F.W.D. så ser det ut som om något med huven inte stämmer med årsmodellen? Ska titta bättre.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

FöregåendeNästa

Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst