Ovanliga gamlingar...

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Ovanliga gamlingar...

Inläggav Fredrik Klint » 06 aug 2010, 10:13

Jag har rotat igenom tusentals reg-papper hos Länsstyrelsen i Stockholm då jag jagat bärgningsfordon. Naturligtvis har man stött på en del andra saker som förevigades (jag fotar av reg-papperet, snabbare än att skriva av och kostar inget jämfört med kopior.)

Jänketruckar av större modell och äldre boggiebilar var inte vanligt, i alla fall inte i A- och B-län. Några har dock funnits, vore otroligt kul ifall man kunde hitta bilder på dessa!

A1500: International RDF-191-15 från -59. Denna har jag faktiskt sett på bild, treaxlig sak men ingen uppgift om tandemdrift. 6x2 enligt reg-beviset och detta är ju ovanligt för jänketruckar som mer eller mindre alltid har tandemdrift. Kaross: Flak med kran, spel och med 30cm lämmar. Dieselmotor på 175hk, axelavstånd 340+122cm, totalvikt 15.500kg. Avställd redan -63 och skrotad året därpå(!), sista ägare var Bil & Metall i Storängsbotten.

A1713: Mack EHT-115 från -48. Registrerad först 1952, tvåaxlig dragbil som ägdes av Svenska BP. Bensinmotor på 121hk, axelavstånd 371cm, totalvikt 11.500kg. 1955 fick den reg-nr U1732.

A4451: Diamond T 981 6x4 från -42. Reggad 1948 så man kan förmoda att detta är ett s.k. surplus-fordon. Sellbergs ägde denna fram till skrot 1956.
Dieselmotorn gav 201hk, axelavstånd 388+134cm, totalvikt 20.000kg. Flak med lämmar + vinsch var karossen.

A5256: Federal 29 MB-B2 från -47. Boggietankbil som tillhörde Oljekonsumenterna. Bensinare på 100hk, axelavstånd 424+115cm, totalvikt 12.500kg. Redan samma år som den reggades flyttade den och fick nytt nummer: Y5805.

A9397: Reo 20 CHS från -46. Ombyggd till boggie, "L-boggi". Också detta en tankbil hos Oljekonsumenterna. Bensinare på 94hk, axelavstånd 419+108cm, totalvikt 11.310kg. Avställd -54 och avreggad -58.

A12163: GMC 6x6 US Army från -44. Dragbil som också detta var en OK-ägd sak. Reggad -47 och avställd samma år! Sedan avregistrerad 1952.
Bensin 110hk, axelavstånd 356+112cm, totalvikt 12.250kg.

Hittade även ett gäng exotiska europeér men det tar jag en annan gång :wink:
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 22 dec 2007, 21:06

Re: Ovanliga gamlingar...

Inläggav Anders Ason » 06 aug 2010, 14:04

... A1500: International RDF-191-15 från -59. Denna har jag faktiskt sett på bild, treaxlig sak men ingen uppgift om tandemdrift. 6x2 enligt reg-beviset och detta är ju ovanligt för jänketruckar som mer eller mindre alltid har tandemdrift. Kaross: Flak med kran, spel och med 30cm lämmar. Dieselmotor på 175hk, axelavstånd 340+122cm, totalvikt 15.500kg. Avställd redan -63 och skrotad året därpå(!), sista ägare var Bil & Metall i Storängsbotten. ...

    Jag måst ha sett den bilen för det var när jag sprang på den firman som mest. Men ... minnet är ju inte som på en dator :(
    En förklaring till den korta livslängen kan väl vara att bilen blev förstörd på något sätt, krockad eller vad de nu kan vara. Den kan ju rimligen inte ha varit utsliten och dessutom går väl inte sådana bilar så många mil per år?
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5614
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Ovanliga gamlingar...

Inläggav Fredrik Klint » 06 aug 2010, 17:04

Nä exakt! Det var en slags tungdragare som säkert rullade rätt få mil, kanske fick en för stor utmaning och pajade på ett eller annat sätt. Förr eller senare hittar jag väl bilden, det var i ett nummer av Tunga Magasinet (tidskrift som ej finns mer, det var en underavdelning till MHS som gav ut den, således inget som fanns i kiosker att köpa...).
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 22 dec 2007, 21:06

Re: Ovanliga gamlingar...

Inläggav Lasse Hsand » 06 aug 2010, 20:36

Tjena Y5805 finns inte kvar i bilkalendern från -62. Hälsn Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Ovanliga gamlingar...

Inläggav Fredrik Klint » 13 aug 2010, 11:41

Nu har jag hittat bilden på A1500 men går det inte att bifoga? Måste man ha en hemsida att ladda upp på?
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 22 dec 2007, 21:06

Re: Ovanliga gamlingar...

Inläggav Anders Ason » 13 aug 2010, 18:05

Nej du kan bifoga en bild direkt i ditt inlägg. "Ladda upp bilaga"
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5614
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Ovanliga gamlingar...

Inläggav Fredrik Klint » 13 aug 2010, 19:09

Maxstorlek 256kb var inte mycket att hurra för... Nu ska vi se...
International_A1500_b.jpg
International_A1500_b.jpg (224.93 KiB) Visad 14713 gånger
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 22 dec 2007, 21:06

Re: Ovanliga gamlingar...

Inläggav Lasse Hsand » 13 aug 2010, 19:42

Tjena bilen bakom IHn . Vad är det för något såg en sån i veckan som hade en grotesk kran som man lastade skrot med. Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Ovanliga gamlingar...

Inläggav Kjell T » 13 aug 2010, 21:24

IH:n och Göteborgsprodukten ser ut att ha HIAB 170 kranar. Kranen avviker från de senare 172 och 173 bla vad beträffar reglagespakarnas utseende.
Kjell T
 
Inlägg: 2241
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Ovanliga gamlingar...

Inläggav Fredrik Klint » 13 aug 2010, 22:52

Frambygget ser ut att vara en Mammoth Major, var väl AEC som tillverkade? Spårvägen i Stockholm hade en treaxlig sådan som drog en vagnbjörn, ett släp att transportera spårvagnar på alltså.
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 22 dec 2007, 21:06


Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst