Jag har rotat igenom tusentals reg-papper hos Länsstyrelsen i Stockholm då jag jagat bärgningsfordon. Naturligtvis har man stött på en del andra saker som förevigades (jag fotar av reg-papperet, snabbare än att skriva av och kostar inget jämfört med kopior.)
Jänketruckar av större modell och äldre boggiebilar var inte vanligt, i alla fall inte i A- och B-län. Några har dock funnits, vore otroligt kul ifall man kunde hitta bilder på dessa!
A1500: International RDF-191-15 från -59. Denna har jag faktiskt sett på bild, treaxlig sak men ingen uppgift om tandemdrift. 6x2 enligt reg-beviset och detta är ju ovanligt för jänketruckar som mer eller mindre alltid har tandemdrift. Kaross: Flak med kran, spel och med 30cm lämmar. Dieselmotor på 175hk, axelavstånd 340+122cm, totalvikt 15.500kg. Avställd redan -63 och skrotad året därpå(!), sista ägare var Bil & Metall i Storängsbotten.
A1713: Mack EHT-115 från -48. Registrerad först 1952, tvåaxlig dragbil som ägdes av Svenska BP. Bensinmotor på 121hk, axelavstånd 371cm, totalvikt 11.500kg. 1955 fick den reg-nr U1732.
A4451: Diamond T 981 6x4 från -42. Reggad 1948 så man kan förmoda att detta är ett s.k. surplus-fordon. Sellbergs ägde denna fram till skrot 1956.
Dieselmotorn gav 201hk, axelavstånd 388+134cm, totalvikt 20.000kg. Flak med lämmar + vinsch var karossen.
A5256: Federal 29 MB-B2 från -47. Boggietankbil som tillhörde Oljekonsumenterna. Bensinare på 100hk, axelavstånd 424+115cm, totalvikt 12.500kg. Redan samma år som den reggades flyttade den och fick nytt nummer: Y5805.
A9397: Reo 20 CHS från -46. Ombyggd till boggie, "L-boggi". Också detta en tankbil hos Oljekonsumenterna. Bensinare på 94hk, axelavstånd 419+108cm, totalvikt 11.310kg. Avställd -54 och avreggad -58.
A12163: GMC 6x6 US Army från -44. Dragbil som också detta var en OK-ägd sak. Reggad -47 och avställd samma år! Sedan avregistrerad 1952.
Bensin 110hk, axelavstånd 356+112cm, totalvikt 12.250kg.
Hittade även ett gäng exotiska europeér men det tar jag en annan gång