Sida 1 av 5

International Harvester

InläggPostat: 10 feb 2008, 23:04
av Anders Ason
IH är ett lastbilsmärke jag tidigt kom i kontakt med beroende på att min far körde långtrad med en sådan mellan Västervik och Göteborg. Det var den tidens stora bilar, d v s en tvåaxlad bil med ett enaxlat släp som tlllsammans lastade 9 ton. Tranporten bestod av styckegods och inte sällan apelsiner! från Götet när det var säsong för dessa. På den tiden var det förvånande om hela resan gick utan några bekymmer mot dagens långtrad då det är förvånande om det händer något oförutsett.

Fick ofta höra om framför allt två saker, punkteringar och bensinpumpsmembran! Båda var hela tiden en evig källa till driftsstopp under de åren, förm. beroende på den dåliga kvalitén på det gummi som användes. Vid en hemresa blev min far inblandad i en olycka som medförde att bilen välte och apelsinerna spreds ut över vägen. Har ett tidningsurklipp kvar från denna händelse.

Resan tog flera dagar och det var två förare med på hela resan, en stunds kort vila på en konstläderbrits på en mack i Huskvarna var den komfort som erbjöds. Jag var med på många sådana resor (och stopp!).

Bland det roligaste var när farsgubben vred av och på nyckeln med en rejäl avgasknall som följd! (bensinare) och allra roligast var det när det gick hästar i hagen bredvid vägen (jo, jag har mognat något sen dess)

Bilen kallades "Nalen" och kan ha varit tillverkad runt -45,-49 tror jag.
Vad känner ni till om detta märke och finns det bilar kvar?

/Anders

InläggPostat: 27 feb 2008, 03:55
av peter fra danmark
Hej Anders Ason

Nej ikke så gammel, jeg har en ven som holder på med at restaurere en årgang 70 IH.
Han må selv dreje brems cylindre m.m. da ingen dele er at få, enda Amerika er de slut.

InläggPostat: 27 feb 2008, 12:50
av Anders Ason
peter fra danmark skrev:Hej Anders Ason

Nej ikke så gammel, jeg har en ven som holder på med at restaurere en årgang 70 IH.
Han må selv dreje brems cylindre m.m. da ingen dele er at få, enda Amerika er de slut.


    Hoppas renoveringen går bra trots brist på reservdelar. Det finns en svensk hemsida för detta märke och där kanske det även går att få tips om delar. Det fanns ett antal liknande den som din vän har i vårt land inom brandförvaret och de har ju inte gått särskilt många mil.

    Här är en annons på en bil som finns i Småland, d v s inte så långt från er.
    http://www.blocket.se/vi/14569155.htm?ca=14_s
    Här är en i Göterbog.
    http://www.blocket.se/vi/14826716.htm?ca=14_s

    Som du ser är priserna hyggliga.

    /Anders.

IH

InläggPostat: 27 feb 2008, 13:22
av peter fra danmark
Hej Anders Ason

Tusin tak, jeg giver dette vidre, vi har været i kontakt med en i Skåne men navnet kan jeg ikke huske.

Hvis du vil se lidt gamle billeder fra det firma som han er medejer af så er linket her.http://www.nj-maskintransport.dk/default.asp?SideiD=startside.asp

Fotoalbum!

InläggPostat: 27 feb 2008, 13:54
av arnfinn
Se også inn her:

http://www.ihsweden.com/forum/

fokuset er nok fremst på biler, men endå. :wink:

InläggPostat: 27 feb 2008, 14:42
av peter fra danmark
Hej arnfinn

Også tak til dig, dette vil jeg også give vidrer.

InläggPostat: 27 feb 2008, 21:22
av Böll
Fanns en firma i skåne som hette Am-cani som bara höll på med Ih,har själv haft flera stycken,mkt bra bilar...

InläggPostat: 27 feb 2008, 22:38
av arnfinn
Jeg er ingen kjenner av de her svenskbygde førerhus så spørsmålet er kanskje dumt...men den som ennå er rigget som brannbil, ja kanskje begge har vel svenske førerhus?

InläggPostat: 27 feb 2008, 22:52
av Per Thomson
arnfinn skrev:Jeg er ingen kjenner av de her svenskbygde førerhus så spørsmålet er kanskje dumt...men den som ennå er rigget som brannbil, ja kanskje begge har vel svenske førerhus?


Ja, ser ut att vara "Floby" hytter.

InläggPostat: 16 mar 2008, 12:52
av Lulebjörnen
Om det nu är någon som umgås med planer på att införskaffa en IH så är det ju av yttersta vikt att man kan framföra fordonet på ett betryggande sätt. Framför allt växlingsarbetet kan vara en utfodring för förare av den moderna skolan.

Här är i alla fall en utmärkt instruktionsfilm om hur man håller fart på en 1972 IH, "gaspowered" givetvis för de rätta avgasknallarna 8) ...

http://www.youtube.com/watch?v=xAADEoJpTFQ

InläggPostat: 16 mar 2008, 13:07
av Anders Ason
Lulebjörnen skrev:Om det nu är någon som umgås med planer på att införskaffa en IH så är det ju av yttersta vikt att man kan framföra fordonet på ett betryggande sätt. Framför allt växlingsarbetet kan vara en utfodring för förare av den moderna skolan.

Här är i alla fall en utmärkt instruktionsfilm om hur man håller fart på en 1972 IH, "gaspowered" givetvis för de rätta avgasknallarna 8) ...

http://www.youtube.com/watch?v=xAADEoJpTFQ


    Förstår ju varför de är så pigga på automatlådor där borta! /Anders

InläggPostat: 16 mar 2008, 13:14
av Stellan
Det dyker helt osökt upp en inre bild av en balettdansör och en Briggs & Stratton...på amerikanska /steppens son" :lol: :lol: :lol:

/Stellan

InläggPostat: 16 mar 2008, 13:33
av Stellan
På tal om IH...jag hittade ett par kort från USA i lådan, visst har väl den här modellen gått i Sverige?

Bild

Bild

Bild

/Stellan

InläggPostat: 16 mar 2008, 23:10
av Lars-Gunnar
Anders Ason skrev:
Lulebjörnen skrev:Om det nu är någon som umgås med planer på att införskaffa en IH så är det ju av yttersta vikt att man kan framföra fordonet på ett betryggande sätt. Framför allt växlingsarbetet kan vara en utfodring för förare av den moderna skolan.

Här är i alla fall en utmärkt instruktionsfilm om hur man håller fart på en 1972 IH, "gaspowered" givetvis för de rätta avgasknallarna 8) ...

http://www.youtube.com/watch?v=xAADEoJpTFQ


    Förstår ju varför de är så pigga på automatlådor där borta! /Anders


Hur många av dagens chaufförer skulle klara av denna växlingsprocedur?
Det är ju dubbeltrampning med gasning emellan.

Tänker på min far som körde en Ford Fargo som jag alldrig åkte i då jag var för liten. Jag kan gissa att det var till att dubbeltrampa en osynkad låda men om den hade 2 växelspakar/lådor kan jag inte uttala mig om. I allafall behärskade han dubbeltrampningens konst.

Det var först med Titan som alla växlar utom 1:an var synkroniserade om jag inte har fel.

Lars-Gunnar :)

InläggPostat: 16 mar 2008, 23:14
av Lars-Gunnar
Chaufförerna i USA är ju väldigt konservativa. De föredrar fuller eller Eatons lådor och har lite till övers för Volvos I-shift som de introducerat over there.

De bilar som hade automatlådor var ju deras personbilar, vans och mindre bond truckar

Lars-Gunnar :D