herrstina skrev :
Under en period på 60-talet fanns det en åkare i Vallåkra vid namn Ebbe Nilsson, han hade två st International tippbilar med boggie. Jag var i tioårsåldern då så jag har inga detaljer men jag minns bilarna väl, jag skulle gissa på att de var av 50-talsmodell. De var normalbyggda med lång fyrkantig nos, det var tandemdrift och kan även ha varit allhjulsdrift.
Något senare skrev herrstina följande :
Jag har letat Internationalbilder på nätet men inte hittat några som stämmer med mina minnesbilder, en tanke jag fått är att bilarna kanske var äldre och blivit konverterade med dieselmotorer.
samt
Det är ju rätt länge sen, jag kan inte säga vilka år Ebbe hade bilarna. Jag är född -57 så det borde vara efter -63, jag borde inte minnas dom annars, väl? Jag tror att han hade den gröna först och köpte den gråa senare, jag tror också att den gråa var äldst.
Mitt minne av bilarna är mer fyrkantigt än på bilderna och jag är inte säker på om det var BeGe hytt, däremot minns jag luftrenarna. Jag tror också att det var tandemdrift, men återigen det är ju ett tag sen.
Jag minns diskussioner om bilarnas förträfflighet i leriga åkrar pga. tendemdriften, kanske bara den ena var tandem?
alfscout skrev i samma ärende följande :
Nu har jag fått fram några uppgifter om Ebbe Nilssons International lastbilar. De kommer från en man som i unga år arbetade på Bil & Traktor i Påarp. Han minns dock bara en av dem, den gröna. En boggi var det, men knappast med tandemdrift. International hade ju försäljning i Helsingborg och många av de åkare som körde märket lät just Bil & Traktor i Påarp serva dem. Om min sagesman minns rätt var orsaken att verkmästaren "tagit med sig" kunderna dit. Det skulle vara kul om någon kunde forska vidare i saken.
samt något senare
Här är en bild på en modell i R-serien från slutet av 1950-talet. Den känns igen på den långa kylaren (med plats för en rak sexa), de kantiga framskärmarna och en eller två "luftburkar" vid dörrarna. Troligen var det en sån här lastbil som Ebbe Nilsson hade, men med svensk BeGe-hytt.
Under en sådan här ovanligt våt sommar (i våra trakter) som snart passerat så har det medgetts lite tid för diverse efterforskningar, och då har jag bl.a. funnit uppgifter kring en av Ebbe Nilssons för mig faktiskt totalt okända IH-lastbilar. Tyvärr nämner inte de gamla reghandlingarna något om färgen, så jag vet inte om det berör den grå eller den gröna bilen. Inte ens när färgerna nämns klingar det till något i min skalle.
Om Ebbe hade två IH-lastbilar så gäller detta endast för den ena, och det är nog så att herrstina har rätt i mycket. Alfscouts spekulationer stämmer kanske inte helt på denna bil i alla fall, så det gäller kanske mer för den andra bilen.
Den bil jag funnit registreringshandlingarna på är en riktigt ovanlig IH modell som hette RF174-150 C 172 av årsmodell 1955. Registreringsnumret var M2895.
Innan bilen kom till Skåne hösten 1958 hade den ett registreringsnummer i Jämtlands län, Z4885.
Bilen var redan då försedd med boggi och eftersom drivningen står som ”Drivaxlar 2+0 Symmetrisk boggie” så antar jag med hänsyn till detta samt modellbeteckningen RF att chassit var fyrhjulsdrivet men inte tandemdrivet, vilket rimligtvis bör betyda att boggin eftermonterats. Eller var det 6x4 som vi kallar det idag? Fyrhjulsdrivna bilar ur R170-serien är annars ytterst ovanliga och jag tvivlar på att någon sålts ny i Sverige. Kan bilen en gång ha importerats ifrån Norge eftersom det levt sitt tidiga liv i Jämtlands län?
Den första ägaren i Skåne var Philipsons Bil i Malmö som efter en månad sålde bilen till Wihlborgs Byggnads AB i Malmö. Ebbe Nilsson köpte bilen i oktober 1962. Samtidigt byttes bensinmotorn till en Volvo diesel D67C. Hiab-kranen togs också bort och tippflaket förlängdes. Det ser ut som om bilen skrotades i september 1969, men stämpeln är lite otydlig.
Jag har endast funnit en bild på internet som visar modell RF170-seriens chassi. Webplatsen är finsk
http://www.vetku.fi/galleria/displayima ... play_media men om bilden också är genuint finsk vågar jag inte säga. Om länken inte fungerar så visar bilden i alla fall 10 stycken RF174 chassin och ett RDF192 chassi framför dessa. Nu vet jag inte årsmodellerna på dessa bilar, men karossen på RF174-orna är densamma som på min fars R174 från 1956 förutom kraftig modifiering av framskärmarna, förmodligen p.g.a. fyrhjulsdriften.
Jag skall se om jag kan gräva fram ytterligare information framöver, och jag lär återkomma.
// Kjell N