International Harvester

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: International Harvester

Inläggav alfscout » 03 mar 2009, 22:34

Enligt vår senaste koll i Svenska IH-klubben finns det nu ca 180 st Loadstar 1600-1700 i bilregistret. Av dem har bara 4 st dieselmotorer, troligen Perkins. Helt klart var Loadstar en populär bil inom brandförsvaret, men antalet fyrhjulsdrivna Loadstar var inte så stort (däremot var fyrhjuldrift vanlig på exempelvis rökdykarpiketer och "slangjeepar"). Samtliga Loadstar som importerades hit levererades som chassin från USA till Göteborg, varifrån de skickades per järnväg till antingen Norrköping eller Malmö där ju International hade en betydande filial. Chassina anlände i trälårar och i varje sådan rymdes två kompletta chassin, medan en annan lår innehöll motorer och växellådor. Alla hål för fästena var förborrade, och på ramarna fanns det markeringar för olika axelavstånd. Hytterna byggdes i huvudsak av BeGe och Floby. Även i Danmark skedde montering av International lastbilar från 1953 fram till 1966. Exakt hur många bilar som monterades där vet man inte, men 1962 var produktionen 180 fordon. Amerikanska originalhytter var inte godkända i Sverige, men det kom ändå in ett litet antal specialmodeller med sådana. Ett exempel är Kockums kranbil 1850 som kördes som motorredskap i torrdockan fram till 1987. Den har boggi med drivning på båda bakaxlarna och är idag under renovering hos en IH-samlare (den stora kranen är dock skrotad). Det kan tilläggas att det också finns några frambyggda Cargostar med originalhytter i landet, bl.a. en bil som användes för transport av gastuber vid Karolinska sjukhuset i Solna och som nu ägs av Tommy Lindberg. Samtliga USA-importerade Loadstar/Cargostar var utrustade med bensinmotorer. Bilarna med Perkins dieslar kan ha importerats från Danmark eller från England, där man också monterade Loadstar under en period.
alfscout
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 03 mar 2009, 11:04

Re: International Harvester

Inläggav S-V L44 » 04 mar 2009, 00:48

Ursakta att det inte kommer att finnas unika "svenska" bokstaver i detta inlagg, men jag ar nu i Frankrike och jag skriver inlagget pa min laptop som tillhor foretaget vilket ar baserat i Australien. Darfor finns det inga svenska tecken pa denna dator.

Nar farsan hade det svarlokaliserade jordfelet pa sin Loadstar sa togs den till IH i Malmo och jag minns att han fick lana en annan Loadstar med ett valdigt kort chassi och dumpersflak med endast baktipp. Formodligen var detta en 1800-serie. Denna bil hade ocksa Amerikansk hytt och den var vasentligt hogre an farsans bil sa den gick inte in i garaget. Farsan korde med 9.00 dack och jag tror lanebilen hade 11.00 dack. Jag formodar att denna lanebil var ganska ny vid den tidpunkten och detta borde ha varit cirka 1965. Fargen pa bilen var ljusgron eller turkos, sa man kunde inte undga att lagga marke till den. Man kan ju undra om det finns nagon kand historik kring denna bil som torde vara ganska unik? Finns den kvar i livet? Som sagt den maste ha rullat i Malmo-trakten eller atminstone i Skane.
Jag har haft for mig att denna ocksa var en dieselbil, men kanske anda inte. Vi hade en BP bensinmack ocksa vid den tiden men inga dieselpumpar. Farsan hade en farmartank till dieseln till lastbilen. Kanske var det sa att han korde upp till bensinpumparna for att tanka denna IH Loadstar lanebil? Jag far forsoka minnas lite battre inatt. :roll:
Eftersom bilen var sa kort fick det bli extra-rundor med mjolkhamtningen eftersom alla mjolkkannor inte fick plats pa flaket pa en och samma runda.

Det var mycket intressant att se att det var sa fa dieselbilar som saldes i Loadstar-serien. Da skulle man ju haft bevarat farsans bil. Jag har givetvis inte sa mycket underlag kring veteranlastbilar nar man befinner sig pa tjansteresa, men farsans bil var utrustad med en Perkinsmotor och jag ar tamligen 100 %-igt overtygad att bilen var sammansatt i Malmo. Jag minns att han var i Malmo nagra ganger under byggtiden, men detta kan ju ocksa ha varit nar chissits utrustades med Eiker-tipp och Be-Ge-hytt. Bilen var ocksa forlangd i Sverige, darav jordfelet.
Jag har historiken pa denna bil hemma men efter vad jag horde av akaren som kopte farsan akeri 1968 sa skar motorn omkring 1969-70 (efter att den nya akaren i sin tur hade gjort av med bilen och kopt en Volvo Viking) och bilen lar tyvarr tyvarr ha slutat sina dagar som en traktorvagn. Men jag kan forsoka kolla med sista agaren i Svedala vad som egentligen hande med bilen.
Jag ar egentligen en Scania-Vabis-fan men nar mina bilar ar fardigrenoverade sa sneglar jag pa att fixa till en Loadstar ocksa, helst diesel, men det verkar ju valdigt vanskligt att hitta ett sadant objekt. Att bygga om ett bensinchassi lar kanske inte heller bli sarkskilt latt med tanke pa utvaxlingar, etc.. Motor-massigt kan man kanske ta en Volvo Starke-motor som val i grunden ocksa ar en Perkins-motor, eller hur? Och da kan ju vaxelladan folja med fran Volvon, eller? Men man lar ju ocksa behova byta bakaxel, sa det blir ju inte sa mycket "original" IH kvar. Nej det blir nog lite for mycket jobb, tyvarr.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: International Harvester

Inläggav Per Thomson » 04 mar 2009, 15:47

Inttressant "spånande" :)
De missade punkterna och ringarna över vissa a och o har vi överseende med, de som protesterar kan själv klistra på dom på skärmen :mrgreen:

Tredje bilden uppifrån på sidan http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=765 visar också en IH av lite större dimension. Den användes av Boliden och tågvikten var 80 ton. Vad hade den för beteckning?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: International Harvester

Inläggav alfscout » 04 mar 2009, 23:07

Boliden-trucken är den största International som levererats till Sverige. Modellen har beteckningen RDFC-405. Den tillverkades från 1950 vid Internationals fabrik i Emeryville i Kalifornien och var utvecklad för att kunna dra 35 fot trailers i alla USA:s delstater, därav den trubbiga nosen. Modellen fanns f.ö. också med sovhytt. Bland motoralternativen fanns tre olika storlekar på Cummins-dieslar. I tidskriften Grävaren har Lars von Rosen publicerat en intervju med en av dem som körde en sådan här jätte. Det fanns faktiskt tre stycken. Den första levererades 1955 och hade en motor med effekten 188 hk, medan de båda andra hade motorer på 300 hk. Bilarna fick inte köras på allmän väg eftersom de vara 2,50 m breda, vilket Boliden kringgick genom att dra egna skogsvägar. Efter fyra års "olaglig" trafik satte polisen stopp och IH-lastbilarna pensionerades. Två av dem såldes till Örnsköldsvik där köparen monterade mastkranar på förlängda chassin. Den tredje hamnade hos Anderssons Trailertransporter i Älvsbyn och användes för att dra en 40 tons trailer för tunga transporter. Åkeriet körde med den traktorregistrerade dragbilen från 1963 fram till 1970. Den bilen begravdes i en ravin av en skrothandlare i Älvsbyn, men vart de andra två bjässarna tog vägen är okänt. Tillverkningen av RD-serien upphörde i stort sett 1956-57.
alfscout
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 03 mar 2009, 11:04

Re: International Harvester

Inläggav S-V L44 » 04 mar 2009, 23:10

Per Thomson skrev :
Tredje bilden uppifrån på sidan http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=765 visar också en IH av lite större dimension. Den användes av Boliden och tågvikten var 80 ton. Vad hade den för beteckning?


Jag har som sagt inte "arkivet" med mig nar jag ar ute och reser, sa jag aterkommer med lite info om denna bil nar jag kommit hem, om ingen annan hinner fore med informationen vill saga. Det ser jag nu att jag var lite sen pa det.

I ovrigt lag jag och tankte pa den IH som farsan lanade av IH i Malmo cirka 1965.
Bilen var dessutom utrustad med Trilex-falgar och eftersom hytten och flaket inte var av "svensk" typ sa maste naturligtvis hela bilen ha importerats till Sverige som en komplett bil, formodligen ifran just hemlandet, USA.
Dessutom borjar jag bli lite osaker om det verkligen var en Loadstar. Det var kanske en Fleetstar?
Det ar ju 45 ar sedan och jag var bara 14-15 ar gammal da, sa minnet kan svikta.

Man retar sig att man inte plockade fram kameran och tog nagra foton eller noterade registreringsnumret. Da hade man kunnat kolla upp bilens historik.

Om det nu var en Fleetstar sa kan man ju borja undra under vilken period denna modell importerades till Sverige?
Och just det, hur manga Fleetstar blev importerade hit? Det kan val knappast ha varit manga fler an nagot tio-tal?
Jag tror att jag bara har sett ett enda exemplar pa senare tid i Sverige och knappast sa manga tidigare heller om man skall vara riktigt arlig.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: International Harvester

Inläggav Lars-Gunnar » 05 mar 2009, 00:32

International Harvester lanserade 1956 en serie nya lastbilar under rubriken "International RD-400 series Diesel Models" med frontbyggda lastbilar serie RD, RDT och RDF-405.
Även en nosbyggd bil som såg ut som en bullnose introduserades med beteckningen DCO och RDC-405.

Jag skulle tro att bilen som Bolidenverket använde är av 1957-års modell och har beteckningen DCOF-405 där F:et talar om att det är är en bil med drivande boggie. Motorn var säkerligen av annat fabrikat än IH´s.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: International Harvester

Inläggav alfscout » 05 mar 2009, 11:32

Boliden-truckarna är definitivt av typ RDFC och det är helt klart att den första av dem levererades 1955 innan den "nya" DCO-serien introducerades. Strunt i det, mäktiga var de i alla fall. En annan IH-fråga som jag länge sökt svaret på: Enligt uppgift ska den sista lastbil som rullade från Petsamo ha varit en International. Det påstås till och med att den blivit beskjuten vid gränsövergången. Är det någon vet något mer om Internationals roll i det här sammanhanget?
alfscout
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 03 mar 2009, 11:04

Re: International Harvester

Inläggav herrstina- » 06 mar 2009, 22:02

Under en period på 60-talet fanns det en åkare i Vallåkra vid namn Ebbe Nilsson, han hade två st International tippbilar med boggie. Jag var i tioårsåldern då så jag har inga detaljer men jag minns bilarna väl, jag skulle gissa på att de var av 50-talsmodell. De var normalbyggda med lång fyrkantig nos, det var tandemdrift och kan även ha varit allhjulsdrift.

Storleksmässigt var dom som en Titan eller LS75-76.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: International Harvester

Inläggav Thomas Almen » 07 mar 2009, 10:50

herrstina- skrev:Under en period på 60-talet fanns det en åkare i Vallåkra vid namn Ebbe Nilsson, han hade två st International tippbilar med boggie. Jag var i tioårsåldern då så jag har inga detaljer men jag minns bilarna väl, jag skulle gissa på att de var av 50-talsmodell. De var normalbyggda med lång fyrkantig nos, det var tandemdrift och kan även ha varit allhjulsdrift.

Storleksmässigt var dom som en Titan eller LS75-76.

Stina.
Kan dom ha varit blåvita, eller liknande?. Vet att det funnits nåt liknande på Blocket för ett bra tag sen. Tror det var 2 chassier, varav den ena skulle funka som donator. Har för mig att annonsören var från Skåne.
Thomas Almen
 

Re: International Harvester

Inläggav Bo Norvinge » 07 mar 2009, 16:48

alfscout skrev:...En annan IH-fråga som jag länge sökt svaret på: Enligt uppgift ska den sista lastbil som rullade från Petsamo ha varit en International. Det påstås till och med att den blivit beskjuten vid gränsövergången. Är det någon vet något mer om Internationals roll i det här sammanhanget?


Ett tips är att ta kontakt med Erik Björklund på ÅHS som nog är den som vet mest om Petsamotrafiken.
E-post: erik.bjorklund@infobank.se
Mer uppgifter om hur man kommer i kontakt med Erik finns på ÅHS hemsida.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: International Harvester

Inläggav herrstina- » 07 mar 2009, 21:33

Thomas Almèn skrev:
herrstina- skrev:Under en period på 60-talet fanns det en åkare i Vallåkra vid namn Ebbe Nilsson, han hade två st International tippbilar med boggie. Jag var i tioårsåldern då så jag har inga detaljer men jag minns bilarna väl, jag skulle gissa på att de var av 50-talsmodell. De var normalbyggda med lång fyrkantig nos, det var tandemdrift och kan även ha varit allhjulsdrift.

Storleksmässigt var dom som en Titan eller LS75-76.

Stina.
Kan dom ha varit blåvita, eller liknande?. Vet att det funnits nåt liknande på Blocket för ett bra tag sen. Tror det var 2 chassier, varav den ena skulle funka som donator. Har för mig att annonsören var från Skåne.


Den ena var grön och den andra grå.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: International Harvester

Inläggav Per Thomson » 08 mar 2009, 00:15

Hittade 2 bilder, förmodligen från Sven Bengtson

InternationalRydh500.jpg
Förmodad Källa: Rydhs Boggiaxel 1948
InternationalRydh500.jpg (27.26 KiB) Visad 34601 gånger


BolidInternational500.jpg
Källa: STF Årsbok 1957 Kristineberg Boliden
BolidInternational500.jpg (37.93 KiB) Visad 34600 gånger


BolidenInterData600.jpg
Förm. källa: Försäljningsmtrl.
BolidenInterData600.jpg (28.78 KiB) Visad 34598 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: International Harvester

Inläggav S-V L44 » 14 mar 2009, 16:58

Herrstina skrev:
Under en period på 60-talet fanns det en åkare i Vallåkra vid namn Ebbe Nilsson, han hade två st International tippbilar med boggie. Jag var i tioårsåldern då så jag har inga detaljer men jag minns bilarna väl, jag skulle gissa på att de var av 50-talsmodell. De var normalbyggda med lång fyrkantig nos, det var tandemdrift och kan även ha varit allhjulsdrift.

Storleksmässigt var dom som en Titan eller LS75-76.


Jag har inte kunnat sluta tänka på detta sedan du gjorde inlägget men tänk dessa bilar minns jag inte alls. Inte ens ett fragment av minne har jag av dessa bilar. Detta retar mig nästan till vansinne.
Jag tycker att jag skulle kommit ihåg dessa två IH-lastbilar, och om de dessutom var boggiebilar så tycker jag att det skulle varit än lättare att komma ihåg eftersom det ju inte finns eller fanns så väldigt många i trafik inom ett begränsat geografiskt område.
Om inte annat borde farsan ha nämnt bilarna eftersom han vurmade mycket för amerikanska lastbilar.
Jag är själv född 1950 så tidsangivelsen gör ju att man borde kommit ihåg något om detta, men sen tappade jag mycket kontakt med åkeribranschen när farsan avyttrade åkeriet 1969 och jag flyttade i princip ifrån trakten runt 1972. Kan det ha varit senare än det du anger?

Kan du ragga fram några fler uppgifter eller än hellre en bild hade det varit väldigt skojigt.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: International Harvester

Inläggav herrstina- » 14 mar 2009, 20:06

S-V L44 skrev:Herrstina skrev:
Under en period på 60-talet fanns det en åkare i Vallåkra vid namn Ebbe Nilsson, han hade två st International tippbilar med boggie. Jag var i tioårsåldern då så jag har inga detaljer men jag minns bilarna väl, jag skulle gissa på att de var av 50-talsmodell. De var normalbyggda med lång fyrkantig nos, det var tandemdrift och kan även ha varit allhjulsdrift.

Storleksmässigt var dom som en Titan eller LS75-76.


Jag har inte kunnat sluta tänka på detta sedan du gjorde inlägget men tänk dessa bilar minns jag inte alls. Inte ens ett fragment av minne har jag av dessa bilar. Detta retar mig nästan till vansinne.
Jag tycker att jag skulle kommit ihåg dessa två IH-lastbilar, och om de dessutom var boggiebilar så tycker jag att det skulle varit än lättare att komma ihåg eftersom det ju inte finns eller fanns så väldigt många i trafik inom ett begränsat geografiskt område.
Om inte annat borde farsan ha nämnt bilarna eftersom han vurmade mycket för amerikanska lastbilar.
Jag är själv född 1950 så tidsangivelsen gör ju att man borde kommit ihåg något om detta, men sen tappade jag mycket kontakt med åkeribranschen när farsan avyttrade åkeriet 1969 och jag flyttade i princip ifrån trakten runt 1972. Kan det ha varit senare än det du anger?

Kan du ragga fram några fler uppgifter eller än hellre en bild hade det varit väldigt skojigt.

// S-V L44


I helgen som gick körde jag till Vallåkra för att besöka Bertil Olsson, men si, han hade sålt huset och flyttat minsann! Min tanke var att kolla hans minne just i frågan om Ebbes bilar. Nu har jag skaffat Bertils nuvarande adress och ska så fort jag hinner åka och hälsa på honom. Just nu är jag våldsamt snuvig och vill inte riskera att förkyla honom, han bör vara i 80-årsåldern nu.

Jag har letat Internationalbilder på nätet men inte hittat några som stämmer med mina minnesbilder, en tanke jag fått är att bilarna kanske var äldre och blivit konverterade med dieselmotorer.

Har du specifika frågor om centralen i Landskrona kan du höra av dig så framför jag dom.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: International Harvester

Inläggav alfscout » 03 apr 2009, 20:26

Nu har jag fått fram några uppgifter om Ebbe Nilssons International lastbilar. De kommer från en man som i unga år arbetade på Bil & Traktor i Påarp. Han minns dock bara en av dem, den gröna. En boggi var det, men knappast med tandemdrift. International hade ju försäljning i Helsingborg och många av de åkare som körde märket lät just Bil & Traktor i Påarp serva dem. Om min sagesman minns rätt var orsaken att verkmästaren "tagit med sig" kunderna dit. Det skulle vara kul om någon kunde forska vidare i saken.
alfscout
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 03 mar 2009, 11:04

FöregåendeNästa

Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster