Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
alfscout skrev:Det plana hyttgolvet låga ca 3 meter upp från mark, och under det dundrade vanligen en Cummins diesel. Hytten var inte fällbar, utan vid service fällde man upp flyglarna eller gick ner genom golvet.
alfscout skrev:Här är en bild på en modell i R-serien från slutet av 1950-talet. Den känns igen på den långa kylaren (med plats för en rak sexa), de kantiga framskärmarna och en eller två "luftburkar" vid dörrarna. Troligen var det en sån här lastbil som Ebbe Nilsson hade, men med svensk BeGe-hytt.
Under en period på 60-talet fanns det en åkare i Vallåkra vid namn Ebbe Nilsson, han hade två st International tippbilar med boggie. Jag var i tioårsåldern då så jag har inga detaljer men jag minns bilarna väl, jag skulle gissa på att de var av 50-talsmodell. De var normalbyggda med lång fyrkantig nos, det var tandemdrift och kan även ha varit allhjulsdrift.
samtJag har letat Internationalbilder på nätet men inte hittat några som stämmer med mina minnesbilder, en tanke jag fått är att bilarna kanske var äldre och blivit konverterade med dieselmotorer.
Det är ju rätt länge sen, jag kan inte säga vilka år Ebbe hade bilarna. Jag är född -57 så det borde vara efter -63, jag borde inte minnas dom annars, väl? Jag tror att han hade den gröna först och köpte den gråa senare, jag tror också att den gråa var äldst.
Mitt minne av bilarna är mer fyrkantigt än på bilderna och jag är inte säker på om det var BeGe hytt, däremot minns jag luftrenarna. Jag tror också att det var tandemdrift, men återigen det är ju ett tag sen.
Jag minns diskussioner om bilarnas förträfflighet i leriga åkrar pga. tendemdriften, kanske bara den ena var tandem?
samt något senareNu har jag fått fram några uppgifter om Ebbe Nilssons International lastbilar. De kommer från en man som i unga år arbetade på Bil & Traktor i Påarp. Han minns dock bara en av dem, den gröna. En boggi var det, men knappast med tandemdrift. International hade ju försäljning i Helsingborg och många av de åkare som körde märket lät just Bil & Traktor i Påarp serva dem. Om min sagesman minns rätt var orsaken att verkmästaren "tagit med sig" kunderna dit. Det skulle vara kul om någon kunde forska vidare i saken.
Här är en bild på en modell i R-serien från slutet av 1950-talet. Den känns igen på den långa kylaren (med plats för en rak sexa), de kantiga framskärmarna och en eller två "luftburkar" vid dörrarna. Troligen var det en sån här lastbil som Ebbe Nilsson hade, men med svensk BeGe-hytt.
Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster