International Harvester

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: International Harvester

Inläggav alfscout » 04 apr 2009, 18:59

Här är en bild på en modell i R-serien från slutet av 1950-talet. Den känns igen på den långa kylaren (med plats för en rak sexa), de kantiga framskärmarna och en eller två "luftburkar" vid dörrarna. Troligen var det en sån här lastbil som Ebbe Nilsson hade, men med svensk BeGe-hytt.
Bilagor
R diesel57_edited.jpg
R diesel57_edited.jpg (16.63 KiB) Visad 33672 gånger
alfscout
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 03 mar 2009, 11:04

Re: International Harvester

Inläggav S-V L44 » 04 apr 2009, 23:38

Vad är det för R-modell på bilden som du lagt in Alfscout? Är det en R190, eller? Jag känner inte riktigt igen modellen.

Hade Ebbe Nilsson dessa bilar när Åkericentralen bildades 1963 eller var det före den tiden?

Jag minns inte om farsan servade sina bilar i Påarp. Jag tror han mest servade dem själv om kvällarna eller körde till IH i Malmö när det var mer omfattande service.
Farsan hade sin bil igång sju dar i veckan året om och i princip aldrig semester eftersom han körde mjölkskjuts till Landskrona mejeri. Mjölken fick ju hämtas varje morgon.
De få gånger farsan blev sjuk hyrde han in Sven Persson i Asmundtorp som egentligen var slaktare/charkuterist men också hade varubil och därmed lastbilskörkort. Farsan fick ändå följa med och visa Sven hur mjölkturen gick för att plocka upp alla mjölkkannorna hos lantbrukarna.

Jag kan inte få mer gråa hår än vad jag redan har, och det är väl redan 99 % (de andra är vita), men det retar mig att det skulle rullat en eller t.o.m. två IH boggiebilar i mina hemtrakter utan att jag har en susning om dem !!
Eftersom farsan hade två IH, först en R174 bensin från 1956 på bilden nedan och sedan en Loadstar 1700-169 diesel från 1964 (även om Bror Engkvists 1700S-175 med två chassinummer före fars var reggad som 1963-års modell), så borde jag ha känt till Ebbes bilar. Min fars Loadstar finns ju redan på bild i denna tråd, så den lägger jag inte in igen, och jag har tyvärr inte så många bilder av bilarna.

IH R174 - 1956 - M14470 - Asmundtorps Åkeri - 03.JPG
IH R174 - 1956 - M14470 - Asmundtorps Åkeri - 03.JPG (64.78 KiB) Visad 33656 gånger



// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: International Harvester

Inläggav alfscout » 05 apr 2009, 17:49

Modellen är en 1957 års R-230 diesel. Återkommer om eller när jag får veta mer.
alfscout
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 03 mar 2009, 11:04

Re: International Harvester

Inläggav herrstina- » 06 apr 2009, 00:13

Det är ju rätt länge sen, jag kan inte säga vilka år Ebbe hade bilarna. Jag är född -57 så det borde vara efter -63, jag borde inte minnas dom annars, väl? Jag tror att han hade den gröna först och köpte den gråa senare, jag tror också att den gråa var äldst.
Mitt minne av bilarna är mer fyrkantigt än på bilderna och jag är inte säker på om det var BeGe hytt, däremot minns jag luftrenarna. Jag tror också att det var tandemdrift, men återigen det är ju ett tag sen.
Jag minns diskussioner om bilarnas förträfflighet i leriga åkrar pga. tendemdriften, kanske bara den ena var tandem?
Jag försöker få tag i mer uppgifter i fallet.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: International Harvester

Inläggav herrstina- » 06 apr 2009, 21:06

Idag besökte jag Bertil Olsson och hans hustru för att kolla hans minne angående Internationaler i Vallåkra. Tyvärr sviktar Bertils minne högst betänkligt och inget nytt ljus tilfördes vid besöket. Bertil jobbade åt Ebbe N. i några år innan han själv blev åkare 1951 och då körde han bla. en International. Exakt vad det var för bil kunde vi inte lista ut, sannolikt var det ytterligare en IH. Skulle det vara samma bil borde den ju vara riktigt gammal i början på 60-talet.
Det finns en chaufför som jobbade för Ebbe i början på 60-talet, enligt uppgift ska han bo i Ängelholmstrakten, vi får se om jag kan få tag i hans nummer och kolla minnet hos honom.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: International Harvester

Inläggav Lars-Gunnar » 11 apr 2009, 21:07

Hej!

Fann denna IH som väl är samma modell som gick för Boliden. Bilen är 3 axlad. Bredvid står en troligen en samtida IH långnos. Det verkar vara ett museum för IH naturligtvis i USA. Om man har nog fantasi kan man ju se vilken bjässe det är. Höjden fråmark till topp torde vara minst 2,5 meter kanske mer. Trubbnosen har med de Amerikanska längdbestämmelserna att göra. Mer last med kortare nos kort sagt. Notera de många taklamborna och dubbla tyfoner. Sågs de ej så hördes de säkert när de signalerade.

Lars-Gunnar :mrgreen:

Bild
Lars-Gunnar
 

Re: International Harvester

Inläggav Kjell T » 11 apr 2009, 21:39

Är utrustningen på den IH:n verkligen tidsmässigt överensstämmande med bilens tillverknings och användningstidpunkt?
Kjell T
 
Inlägg: 2230
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: International Harvester

Inläggav alfscout » 13 apr 2009, 12:20

Kjell T har alldeles rätt - bilen på bilden är "moderniserad" och brukar glänsa på utställningar. En "Space Saver" i originalversion ses på bilden som är från 1953. Ett "horn" räckte. Det plana hyttgolvet låga ca 3 meter upp från mark, och under det dundrade vanligen en Cummins diesel. Hytten var inte fällbar, utan vid service fällde man upp flyglarna eller gick ner genom golvet. Tack vare den korta hytten sparade man ca 130 cm lastlängd och kunde dra en 35 fot trailer också i stater där max-längden var 45 fot. Modellen var mycket populär och kallades "Cherry Picker". Den ersattes mot slutet av 1950-talet med andra COE-modeller.
Space-Saver.jpg
En RDC-405 anno 1953.
Space-Saver.jpg (50.53 KiB) Visad 33409 gånger
alfscout
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 03 mar 2009, 11:04

Re: International Harvester

Inläggav Anders » 13 apr 2009, 13:49

alfscout skrev:Det plana hyttgolvet låga ca 3 meter upp från mark, och under det dundrade vanligen en Cummins diesel. Hytten var inte fällbar, utan vid service fällde man upp flyglarna eller gick ner genom golvet.


Det här var ju rätt intressant! :D
Renault hävdade ju att Magnummodellen var den första frambyggda bilen med helt plant golv!

Undrar hur körkomforten var i dessa femtiotalsbyggen?
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: International Harvester

Inläggav Lars-Gunnar » 19 apr 2009, 22:03

Den bild som jag postat gör inget anspråk på att vara exakt överensstämmande. Och visst är de renoverade men "upputsad" eller "förfinad" får stå för andra. Jag hävdar att fordonet som är på bilden har samma utseende som det som gick för Boliden.
Man kan inte vara så nitisk och racka ner på ett foto och kräva exakt överensstämmelse. Det går ju bara inte. Denna bil har säkerligen ingen 300 hästare, annorlunda bakaxlar då den gått i vanlig trailertrafik i USA.
Och i USA renoverar de upp bilarna till nyskick. Vad gäller lampor och signalhorn var det ju olika regler för fordon i USA resp. Sverige Här var det ofta 2 taklampor som gällde.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: International Harvester

Inläggav alfscout » 23 apr 2009, 10:15

Lars-Gunnar: Det verkar som om du missuppfattat min kommentar om "utställningsbilen". Visst är det samma modell, inte tu tal om den saken. Och du har alldeles rätt i att amerikanerna ofta renoverar till nyskick (och i en del fall till "bättre än nyskick"). Jag tyckte bara att den svartvita bilden bättre motsvarade verkligheten på 1950/60-talet.
Anders: Det var nog inget vidare med komforten i en sån här bjässe. Jag kan bara hänvisa till intervjun med Lennart Andersson, som drog en 40-tons trailer med en (traktorregistrerad) RDCF-405. "Den raka 18 liters-sexan med turbo var ett riktigt monster. Vreds pumpen så att motorn fick mer bränsle lyfte framhjulen, så stark var den." Hytten var otroligt bullrig och föraren satt mitt över motorn. Skulle han råka slumra till väcktes han kvickt av skakningarna och oljudet från "maskinrummet".
alfscout
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 03 mar 2009, 11:04

Re: International Harvester

Inläggav S-V L44 » 15 dec 2010, 22:35

Jag fortsätter att lägga in lite annonser, artiklar, etc. från gamla tidskrifter.
Här är en annons som dateras 1956.
I annonsen ser man en i Sverige mycket ovanlig IH från den tyngre klassen.
Jag skulle tippa att det är en R190 och transporterna handlade om margarin.
Hytten är nog en Floby-hytt, men den ser lite "skum" ut i bakkanten.
Även släpet ser lite ovanligt ut, vem kan ha tillverkat detta?

IH Lastbilar - Annons 1956 - LR.JPG
IH Lastbilar - Annons 1956 - LR.JPG (187.31 KiB) Visad 33076 gånger


// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: International Harvester

Inläggav Lars-Gunnar » 15 dec 2010, 23:18

Kan det vara en tidig Flobyhytt eller annat fabrikat. verkar som om den har delad framruta som var kutym i USA och hytten med så att man bara har tillrättalagt hytten och förlängt baktill och satt in små rutor i det annars rundade upper parti på hytten. En svensk BeGe eller Floby-hytt skulle väl ha gett ett brett utseende då motorhuven nog inte var jättebred. Jag tänker på när vi ser gamla USA-truckar så har hytten inte varit bredare än motorhuven.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: International Harvester

Inläggav Lars-Gunnar » 15 dec 2010, 23:24

alfscout skrev:Här är en bild på en modell i R-serien från slutet av 1950-talet. Den känns igen på den långa kylaren (med plats för en rak sexa), de kantiga framskärmarna och en eller två "luftburkar" vid dörrarna. Troligen var det en sån här lastbil som Ebbe Nilsson hade, men med svensk BeGe-hytt.


Denna lastbil är avsedd för hårdare tag än de som har rundade skärmar. Kanske en dåtidens tungdragare eller avsedd för timmerkörning.

Peterbilt hade enn liknande modell som var avsedd för annat än att gå som långtradare liksom Kenworth och Mack. Karaktäriskt var deras kraftiga konstruktion och hårdhet.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: International Harvester

Inläggav S-V L44 » 12 aug 2011, 22:08

herrstina skrev :
Under en period på 60-talet fanns det en åkare i Vallåkra vid namn Ebbe Nilsson, han hade två st International tippbilar med boggie. Jag var i tioårsåldern då så jag har inga detaljer men jag minns bilarna väl, jag skulle gissa på att de var av 50-talsmodell. De var normalbyggda med lång fyrkantig nos, det var tandemdrift och kan även ha varit allhjulsdrift.

Något senare skrev herrstina följande :
Jag har letat Internationalbilder på nätet men inte hittat några som stämmer med mina minnesbilder, en tanke jag fått är att bilarna kanske var äldre och blivit konverterade med dieselmotorer.
samt
Det är ju rätt länge sen, jag kan inte säga vilka år Ebbe hade bilarna. Jag är född -57 så det borde vara efter -63, jag borde inte minnas dom annars, väl? Jag tror att han hade den gröna först och köpte den gråa senare, jag tror också att den gråa var äldst.
Mitt minne av bilarna är mer fyrkantigt än på bilderna och jag är inte säker på om det var BeGe hytt, däremot minns jag luftrenarna. Jag tror också att det var tandemdrift, men återigen det är ju ett tag sen.
Jag minns diskussioner om bilarnas förträfflighet i leriga åkrar pga. tendemdriften, kanske bara den ena var tandem?


alfscout skrev i samma ärende följande :
Nu har jag fått fram några uppgifter om Ebbe Nilssons International lastbilar. De kommer från en man som i unga år arbetade på Bil & Traktor i Påarp. Han minns dock bara en av dem, den gröna. En boggi var det, men knappast med tandemdrift. International hade ju försäljning i Helsingborg och många av de åkare som körde märket lät just Bil & Traktor i Påarp serva dem. Om min sagesman minns rätt var orsaken att verkmästaren "tagit med sig" kunderna dit. Det skulle vara kul om någon kunde forska vidare i saken.
samt något senare
Här är en bild på en modell i R-serien från slutet av 1950-talet. Den känns igen på den långa kylaren (med plats för en rak sexa), de kantiga framskärmarna och en eller två "luftburkar" vid dörrarna. Troligen var det en sån här lastbil som Ebbe Nilsson hade, men med svensk BeGe-hytt.


Under en sådan här ovanligt våt sommar (i våra trakter) som snart passerat så har det medgetts lite tid för diverse efterforskningar, och då har jag bl.a. funnit uppgifter kring en av Ebbe Nilssons för mig faktiskt totalt okända IH-lastbilar. Tyvärr nämner inte de gamla reghandlingarna något om färgen, så jag vet inte om det berör den grå eller den gröna bilen. Inte ens när färgerna nämns klingar det till något i min skalle.
Om Ebbe hade två IH-lastbilar så gäller detta endast för den ena, och det är nog så att herrstina har rätt i mycket. Alfscouts spekulationer stämmer kanske inte helt på denna bil i alla fall, så det gäller kanske mer för den andra bilen.

Den bil jag funnit registreringshandlingarna på är en riktigt ovanlig IH modell som hette RF174-150 C 172 av årsmodell 1955. Registreringsnumret var M2895.
Innan bilen kom till Skåne hösten 1958 hade den ett registreringsnummer i Jämtlands län, Z4885.
Bilen var redan då försedd med boggi och eftersom drivningen står som ”Drivaxlar 2+0 Symmetrisk boggie” så antar jag med hänsyn till detta samt modellbeteckningen RF att chassit var fyrhjulsdrivet men inte tandemdrivet, vilket rimligtvis bör betyda att boggin eftermonterats. Eller var det 6x4 som vi kallar det idag? Fyrhjulsdrivna bilar ur R170-serien är annars ytterst ovanliga och jag tvivlar på att någon sålts ny i Sverige. Kan bilen en gång ha importerats ifrån Norge eftersom det levt sitt tidiga liv i Jämtlands län?
Den första ägaren i Skåne var Philipsons Bil i Malmö som efter en månad sålde bilen till Wihlborgs Byggnads AB i Malmö. Ebbe Nilsson köpte bilen i oktober 1962. Samtidigt byttes bensinmotorn till en Volvo diesel D67C. Hiab-kranen togs också bort och tippflaket förlängdes. Det ser ut som om bilen skrotades i september 1969, men stämpeln är lite otydlig.
Jag har endast funnit en bild på internet som visar modell RF170-seriens chassi. Webplatsen är finsk http://www.vetku.fi/galleria/displayima ... play_media men om bilden också är genuint finsk vågar jag inte säga. Om länken inte fungerar så visar bilden i alla fall 10 stycken RF174 chassin och ett RDF192 chassi framför dessa. Nu vet jag inte årsmodellerna på dessa bilar, men karossen på RF174-orna är densamma som på min fars R174 från 1956 förutom kraftig modifiering av framskärmarna, förmodligen p.g.a. fyrhjulsdriften.

Jag skall se om jag kan gräva fram ytterligare information framöver, och jag lär återkomma.

// Kjell N
Senast redigerad av S-V L44 15 aug 2011, 17:37, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

FöregåendeNästa

Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster