International Harvester

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Inläggav Anders Ason » 16 mar 2008, 23:45

Lars-Gunnar skrev:
Anders Ason skrev:
Lulebjörnen skrev:Om det nu är någon som umgås med planer på att införskaffa en IH så är det ju av yttersta vikt att man kan framföra fordonet på ett betryggande sätt. Framför allt växlingsarbetet kan vara en utfodring för förare av den moderna skolan.

Här är i alla fall en utmärkt instruktionsfilm om hur man håller fart på en 1972 IH, "gaspowered" givetvis för de rätta avgasknallarna 8) ...

http://www.youtube.com/watch?v=xAADEoJpTFQ


    Förstår ju varför de är så pigga på automatlådor där borta! /Anders


Hur många av dagens chaufförer skulle klara av denna växlingsprocedur?
Det är ju dubbeltrampning med gasning emellan.

Tänker på min far som körde en Ford Fargo som jag alldrig åkte i då jag var för liten. Jag kan gissa att det var till att dubbeltrampa en osynkad låda men om den hade 2 växelspakar/lådor kan jag inte uttala mig om. I allafall behärskade han dubbeltrampningens konst.

Det var först med Titan som alla växlar utom 1:an var synkroniserade om jag inte har fel.

Lars-Gunnar :)


    Jag kan! Körde en VOLVO -43 under en period i min ungdom. Bilen H1716 med helt osynkad låda var en reservbil på LBC. Jag klarade dock inte av att backa in en tvåaxlad släpvagn med spindelbultsstyrning, en sk ostvagn på Gotlandsfärjan vid ett tillfälle. Jag bjöd på underhållningen, kaptenen på färjan för raseriet och passagerarna fick ta förseningen. Jag fick aldrig den körningen mer.

    Sedan 1983 har jag en MF35 traktor -59:a som också saknar synkning helt, både på vanliga lådan och på hög/lågen. Har suttit åtskilliga timmar och rivit bland kuggarna med dessa två spakar. I mer än 13 år var jag månskensbonde och traktorn går fortfarande då och då!

    Farsans Viking -55 hade synkad låda förutom ettans växel. Å andra sidan hade den unika växellägen för tvåan och fyran = båda nedåt! Denna låda har ett otal värnpliktiga svurit över under sin "lump" och frågan är väl om de kommit över det än? Det var nämnligen Vikingens drivlina i en mycket vanlig IKV. Fick provköra den (för länge sedan) i samband med ett samverkansarbete på mitt nuvarande jobb. Befälen och bassarna förberedde sig på en lustiger dans, men... växlelådan var det minsta bekymret, satt liksom i blodet. Vad de ojade sig över var de snabba manövrarna och den höga farten. Fick applåder! och fick sedan avslöja hur det hängde i hop. Erbjöds omgående fronttjänst men som tur var fanns det inget krig i närheten. På den tiden letade man inte upp krigen som idag!

    /Anders
Senast redigerad av Anders Ason 17 mar 2008, 08:03, redigerad totalt 1 gång.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5610
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Inläggav Lars-Gunnar » 17 mar 2008, 01:08

Anders tror jag visst att du kan men kan du förklara närmare?

Vad var spindelbultsstyrning och hängde det ihop med den osynkade lådan?

Var det en påhängsvagn som inte ville gå dit du önskade?

Lars-Gunnar :?
Lars-Gunnar
 

Inläggav Anders Ason » 17 mar 2008, 08:13

Lars-Gunnar skrev:Anders tror jag visst att du kan men kan du förklara närmare?

Vad var spindelbultsstyrning och hängde det ihop med den osynkade lådan?

Var det en påhängsvagn som inte ville gå dit du önskade?

Lars-Gunnar :?


    Flä´t kåserade lite utanför ämnet! (Osynkat o släpet hörde inte ihop utan var en historia kopplad till den osynkade bilen. Poängen var att jag kört osynkat en hel del och att den inledande "sturskheten i inlägget sedan övergår till ödmjukhet :D ).
    De släp (ett antal) som jag drog med den gamle osynkade bilen hade en framvagn som en lastbil, d v s stel axel utan vändskiva och styrning med spindelbultar. Kan garantera att de var betydligt svårare att backa med än vanliga vagnar.
    /Anders
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5610
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Inläggav Lars-Gunnar » 18 mar 2008, 00:16

Förlåt en dumbom men jag frågade vad spindelbultstyrning var.

Du hade ingen vändskiva och axlarna var av lastbilskaraktär så långt förstår jag. Men sedan?

Var det 2-axlat släp som var kopplat till bilens drag eller var det en 1-axlad som låg an på ramen med en spindelbult?

Hur såg denna ut isåfall?

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar
 

Spindelbultsstyrning

Inläggav Ove » 18 mar 2008, 14:10

Var det så svårt att förstå draget påverkade parelstagegt .Kronan hade sådana släp lite svårt att backa men med lite träning så var det inte svårare än andra släp Ove t. :)
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 23 mar 2007, 15:47
Ort: Avesta

Re: Spindelbultsstyrning

Inläggav Stellan » 18 mar 2008, 23:58

Ove skrev:Var det så svårt att förstå draget påverkade parelstagegt .Kronan hade sådana släp lite svårt att backa men med lite träning så var det inte svårare än andra släp Ove t. :)


Säger han som kan det :mrgreen: :wink:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: International Harvester

Inläggav arnfinn » 29 mar 2008, 19:39

Angående Ford Fargo; kanskje litt sykling nå så jeg uttaler meg med et klart uttalt kanskje! Jeg tror ikke den typen biler hadde to girkasser, det var noe som hørte til på de større bilene.

For øvrig kan jeg stolt erklære at jeg behersker dobbeltrampingens kunst. Når det er sagt kan jeg ikke fatte, (og kommer heller aldri til å gjøre det), hvorfor amerikanske sjåfører sverger til dette. Det er jo nærmest å be om å få senebetennelse i armer og skuldre :roll:
Det er aldri for sent å gi opp!
Intet er umulig for den som ikke skal gjøre det selv!
Det finnes ikke noe enkelt som ikke kan gjøres vanskelig!
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Re: International Harvester

Inläggav Per Thomson » 29 mar 2008, 23:18

arnfinn skrev: . . . For øvrig kan jeg stolt erklære at jeg behersker dobbeltrampingens kunst. Når det er sagt kan jeg ikke fatte, (og kommer heller aldri til å gjøre det), hvorfor amerikanske sjåfører sverger til dette. Det er jo nærmest å be om å få senebetennelse i armer og skuldre :roll:

Håller med, de kanske blivit utsatta för en IQ-test eller inte var så "goe i skolen" och detta var deras eget komplement till något som IQ-testet missat - detta behärskade de . . . :wink:

En episod från 60-talets Västtyskland - här fanns ju massor av Yankee-soldater då och på ett rastställe utanför Frankfurt tittade jag lite närmare på en USA army dragbil, glömt fabrikatet, och så kom den anvarige chaffisen och tänkte näst intill slå ner mig för jag varit "närgången" mot hans "truck". Jag försökte förklara att jag bara var tekniskt intresserad och frågade vad det var för motor i bilen. Svaret jag fick var: "Rubber Band" (=gummibandsmotor, som i modellflygplanen på farfars tid) :mrgreen:

Ja, ja, de har alltid varit stora på sig.

Dessa dragbilar var 6 x 6 och hade hytt av typ pressenning. De drog trailers från Bremerhafen till sydtyskland och hade chaufförsbyte efter den rutten. De sov i mobila trailers av typ camping tills nästa bil kom. Jag tror att de flesta var bensindrivna, de körde alltid om i nedförsluten men sen var de alltid "i vägen" när det gick uppför igen. Mången gång tvingades man bryta mot omkörningsförbuden som fanns redan då. Det ryktades om att de sörplade i sig så där en 10 liter bensin per mil.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7369
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: International Harvester

Inläggav arnfinn » 30 mar 2008, 00:40

På tale om bensinforbruk, da min far vinteren 1964-65 var sjåfør på GMC lykkedes han få bilen til å drikke som mest 22 liter på mila :shock: :lol: . Men da skal det være sagt at det var brøytetjeneste med mye fram og tilbake (backning/rygging). Det skal ikke gå an å stappe så mye i en 90 hesters motor :roll: så han anser vel selv at det som ble målt som ei mil kanskje i realiteten var 15 km fordi speedometeret rullet tilbake ved ryggingen og så var det jo kjettinger på alle hjul som jo selvsagt har en innvirkning på rullemotstanden.

Det var forøvrig på den typen biler at han lærte dobbeltramping :mrgreen:
Det er aldri for sent å gi opp!
Intet er umulig for den som ikke skal gjøre det selv!
Det finnes ikke noe enkelt som ikke kan gjøres vanskelig!
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Re: International Harvester

Inläggav S-V L44 » 07 okt 2008, 22:10

Jag vet inte hur många IH Loadstar som kom in i landet, men bilen började importeras till Sverige 1962/63. Modellen tillverkades ända fram till 1978, men de sista åren togs nog inga bilar in i Sverige.
De allra flesta var av modell 1600 med en bensin V8 som hade mellan 175 till 193 hk. Inte sällan var chassiet fyrhjulsdrivet.
Övervägande delen av sålda bilar blev brandfordon av allehanda slag, och många finns kvar i privat ägo än idag.
Några få var av de större modellerna 1700 och 1800 som också fanns att tillgå med en Perkins dieselmotor.
Jag växte bl.a. upp med en 1964-års 1700 väldigt lik den gröna tippbilen med Be-ge hytt som är ett foto från generalagenten i Norrköping.
Bilen var robust och slitstark och ett billigare alternativ än Scania och Volvo.

Jag lägger även in framsidan på en broschyr om IH Loadstar från mitten av 60-talet som jag sparat.

Drickabilar i USA hade ofta ett s.k. ”Monoframe” för att kunna få ner lasthöjden och fördela dirckabackarna längs bilens sidor.
Hur detta monoframe är uppbyggt framgår av bifogad bild. Det ser ju inte ut som chassiet skulle vara speciellt stabilt men denna biltyp är ju allenarådande sammanhanget i USA så det fungerar väl tillfredsställande i distributionstrafik.


Som nämnts tidigare finns det ett speciellt International Harvester forum men det är mestadels de mindre Scout, Travelall, etc. som avhandlas i det forumet.
http://www.ihsweden.com/forum/
Sedan finns det en entusiast som har en egen hemsida med IH Loadstar, främst CrewCab försedda bilar http://www.loadstar.se/

Inlagda bilder, förutom bilden av min broschyr, har jag ”knyckt” från dessa länkar.

// S-V L44
Bilagor
IH Loadstar - E158a - Norrköping.JPG
IH Loadstar - E158a - Norrköping.JPG (139.42 KiB) Visad 30107 gånger
IH Loadstar - USA Broschyr.JPG
IH Loadstar - USA Broschyr.JPG (92.7 KiB) Visad 30109 gånger
IH Loadstar - Monoframe.JPG
IH Loadstar - Monoframe.JPG (176.29 KiB) Visad 30109 gånger
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: International Harvester

Inläggav Lars-Gunnar » 08 okt 2008, 14:49

Det var en fint renoverad Loadstar med svensk BeGe hytt. Verkade som att den kom hyttlös hit.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: International Harvester

Inläggav S-V L44 » 08 okt 2008, 18:03

Fotot visar nog inte någon renoverad bil utan det är ett leveransfoto när bilen var ny.

Jag lägger även in ett par bilder på min fars IH Loadstar från 1964. Fotona är tagna omkring 1965-66.
Färgsättningen på hans bil var tämligen identisk förutom att han hade svarta skärmar. Hans hytt var också Be-Ge, annars är det något vanligare att finna Floby-hytter och mindre karosseritillverkares hytter på dessa bilar, i synnerhet som många brandbilar hade crew cab.

Jag tror att alla bilar kom in i landet som chassin eller de kanske t.o.m sattes samman i Norrköping och/eller Malmö, var man hade sina anläggningar i Sverige.

När farsans bil på egen hand körde ut ur garaget på startmotorn (p.g.a. ett svårlokaliserat jordfel) vid ett par tillfällen då bilen var relativt ny vet jag att han fick låna en Loadstar 1800 som faktiskt hade amerikansk hytt. Det är annars mycket ovanligt att bilarna hade den ursprungliga amerikanska hytten här i landet.

// S-V L44
Bilagor
IH Loadstar 1700-169 - 1964 - M3607.JPG
IH Loadstar 1700-169 - 1964 - M3607.JPG (84.68 KiB) Visad 30050 gånger
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: International Harvester

Inläggav Anders Ason » 09 okt 2008, 11:52

S-V L44 skrev:...
När farsans bil på egen hand körde ut ur garaget på startmotorn (p.g.a. ett svårlokaliserat jordfel) vid ett par tillfällen då bilen var relativt ny vet jag att han fick låna en Loadstar 1800 som faktiskt hade amerikansk hytt. ...
// S-V L44


    Spännade med en bil som lever ett eget liv :shock:
    Annars var ju detta en vanlig åkomma på-70 tals SAABar (tändlåset), de gick till det tog emot någonstan för att i många fall sedan ta eld. Klarade sig "Nalen" från probem i samband med sina rymningar?
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5610
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: International Harvester

Inläggav S-V L44 » 09 okt 2008, 12:38

Jodå, IH:n klarade sig bra och lyckades själv trycka upp garageportarna och gick som längst knappt två meter. Jag tror att detta hände vid minst två eller tre tillfällen. Tur att stoppknappen var utdragen så inte motorn självtände.
Enligt uppgift från början av 70-talet blev bilen så småningom traktorkärra, men de gamla registreringshandlingarna säger att bilen levt åtminstone fram till och med 18 juli 1972. Sen kom väl de nya registreringsskyltarna, och därmed har jag inte kunnat följa bilens vidare öden.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: International Harvester

Inläggav S-V L44 » 03 feb 2009, 21:47

Kangro,
När får vi se din fina IH Loadstar här i vårt forum?
Du har ju redan lagt ut bilen på IH Swedens forum http://www.ihsweden.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=476

Din bil ser ut som den bilen som var ute på Blocket i höstas i närheten av Norrköping.
Att det är en diesel är ju mycket ovanligt. Min far hade en 131 hästars Perkins rak dieselsexa i sin Loadstar 1700 av 1964-års modell.
Jag har endast lyckats lokalisera ett par dieselmotorförsedda Loadstar av ett 60-tal identifierade fordon så här långt.
De allra flesta är ju försedda med en bensin V8.
Undrar egentligen hur många Loadstar dieslar det såldes här i landet?
Du skriver i IH forumet att årsmodellen är samma som din Myrslok, men det kan väl inte stämma? Loadstar kom väl som 1963 års modell, eller?

Eftersom jag har upprättat ett litet register på de kvarvarande Loadstar så får du gärna skicka mig lite uppgifter på din bil till mig så jag kan lägga in dessa.

När jag blivit klar med renoveringen av mina Scania-Vabis skakfyror så hade jag tänkt ge mig ut och leta efter en Loadstar, helst en diesel.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

FöregåendeNästa

Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron