International Harvester

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: International Harvester

Inläggav Kjell T » 13 aug 2011, 08:40

De IH på "VETKU bilden"har använts vid Petäjäkoski kraftverksbygge, enligt texten.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: International Harvester

Inläggav Fredrik Klint » 13 aug 2011, 20:23

Drivaxlar 2+0 indikerar tandemboggie (6x4). Hade det stått 1+1 så innebär detta 4x4.
------------------------------------------------------
Sedan tidigare vet vi att det funnits allhjulsdrivna bilar (4x4) som fått stödaxel eftermonterad (utan drivning), och då uppstår lite knivigheter med benämning. "6x4" blir ju lite fel, "4x4+2" låter kanske lite bättre.
Bilregistrets system med 1+1 eller 2+0 (ibland står det 0+2) gör att man vet exakt vilka axlar som driver. En vanlig bil med 4x2 eller 6x2, där benämner man inte drivningen alls i bilregisterhandlingar då det anses normalt att (ena) bakaxeln driver.
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 22 dec 2007, 21:06

Re: International Harvester

Inläggav S-V L44 » 15 aug 2011, 17:46

Det är nog riktigt som du skriver, Fredrik. Jag har kollat runt bland andra bilar.
Jag har även sett två olika bilar var drivning skedde på framhjulen samt ena boggiaxeln (den andra var stödaxel) och då stod det 2+1 på en bil men endast 1+1 på den andra.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: International Harvester

Inläggav Fredrik Klint » 16 aug 2011, 15:28

Helt riktigt Kjell, 1+2 (eller 2+1) blir ju 6x6.
Att en bil med 1+1 i själva verket är treaxlig men har drivningen på framaxeln och ena bakaxeln får man ju hjälp att lista ut eftersom axelavstånd och dylikt finns benämt, och då ser man att fordonet har tre axlar men tydligen denna udda kombination. Kanske Rydhs boggie eftermonterad?

2+1 om drivningen var på endast ena bakaxeln låter konstigt, felskrivet?
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 22 dec 2007, 21:06

Re: International Harvester

Inläggav S-V L44 » 01 feb 2017, 10:11

International RS185-127 - 1955 - M3455 - Karl Nilsson Helsingborg.JPG
International RS185-127 - 1955 - M3455 - Karl Nilsson Helsingborg.JPG (149.06 KiB) Visad 23355 gånger

Den här bilen ägdes av den legendariske Helsingborgsåkaren Karl Leonard Nilsson. (Bilen övertogs av sonen Bengt vid Kalles frånfälle sommaren 1956.)
Bilden fanns med i en annonskampanj bl.a. införd i tidskriften Lastbilen 1956.
Bilens identitet (modell, registreringsnummer, etc.) har gäckat en hel del personer genom åren, men nu har uppgifterna äntligen dykt upp.
Modellen var RS185 och den ser kanske lite större och mäktigare ut än vad den egentligen var.
Den angivna årsmodellen var 1955, och den första registreringen skedde i augusti samma år.
Bilens totalvikt var "endast" 12700 kg (maxlast 7790 kg).
Bilen drevs av en 165 hästar bensinmotor och rullade på däck av den beskedliga dimensionen 9.00x20.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: International Harvester

Inläggav Bigmanstown » 01 feb 2017, 13:33

Ett underbart ekipage, undrar var släpvagnen är tillverkad?
Har haft nått liknande, som var ombyggd till trailer.
Det var en Alpus, helt klädd invändigt med lackad båtplywood.
Underbar!
Bilagor
IMG_1449.JPG
IMG_1449.JPG (171.95 KiB) Visad 23347 gånger
Bigmanstown
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:20

Re: International Harvester

Inläggav Bigmanstown » 03 maj 2017, 23:23

Urklipp från Ystads Allehanda 26 april. Tänkte detta kunde vara intressant
för er som är intresserade av IH lastbilar. Roligt med nån som har varit med.
Bilagor
IMG_1535.PNG
IMG_1535.PNG (293.35 KiB) Visad 23134 gånger
Bigmanstown
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:20

Re: International Harvester

Inläggav Per Thomson » 19 sep 2017, 18:48

S-V L44 skrev:
International RS185-127 - 1955 - M3455 - Karl Nilsson Helsingborg.JPG

Den här bilen ägdes av den legendariske Helsingborgsåkaren Karl Leonard Nilsson. (Bilen övertogs av sonen Bengt vid Kalles frånfälle sommaren 1956.)
Bilden fanns med i en annonskampanj bl.a. införd i tidskriften Lastbilen 1956.
Bilens identitet (modell, registreringsnummer, etc.) har gäckat en hel del personer genom åren, men nu har uppgifterna äntligen dykt upp.
Modellen var RS185 och den ser kanske lite större och mäktigare ut än vad den egentligen var.
Den angivna årsmodellen var 1955, och den första registreringen skedde i augusti samma år.
Bilens totalvikt var "endast" 12700 kg (maxlast 7790 kg).
Bilen drevs av en 165 hästar bensinmotor och rullade på däck av den beskedliga dimensionen 9.00x20.

// Kjell N

Lastförmågan är högre än för min L76:a från 1966 trots att den har totalvikt 16000 kg. Däckdimensionen är heller inte så dålig för att vara mitten 50-tal. Vi fick en ny Viking 1957 med 9.00x20 och det tyckte man var lite extra jämfört med Scania-4:ornas 8.25x20. Bilen är nog lite robustare utöver det vanliga, den svensktillverkade hytten skvallrar om det. Hyttfabrikat? Floby eller mer lokalt Gladsax?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: International Harvester

Inläggav peterhummel » 08 jul 2018, 03:53

Det ryckte till i magen, när jag såg bilden på Karl Nilssons RS 185. Mitt inlägg handlar ju inte om trafik i norden, utan min tid som interstate chaufför i Australien, i början på sjuttiotalet. IH hade sammansättningfabrik här, och R190 (förmodligen 185ans storebror) var mycket vanliga. Enkelaxlade dragbilar, med boggie, eller långboggie trailers var det vanligaste utförandet. Själv körde jag först en enkelaxlad Volvo F86, och senare en tandemdriven (Rockwell) G88, med långboggietrailer, nästan uteslutande på Adelaide-Melbourne, ungefär 75 mil. Numera är det till stor del dubbelfiligt, men då var det krokigt och backigt, och de här gamla International bensinarna låg och blockerade vägarna. Vridmoment och backtagningsförmåga var inte bensinmotorernas starka sida. När oljekrisen kom i slutet på sjuttiotalet, med kraftigt förhöjda priser på bränsle, försvann dessa gamla stenåldersbilar på endast något år.
peterhummel
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 04 jul 2018, 08:15
Ort: Australien

Föregående

Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster