Sida 1 av 1

Chevrolet

InläggPostat: 16 jul 2010, 06:56
av Anders Roger Larsson
Funderar på lite på denna bild som jag fått av Anders Willgård på en Chevrolet som troligen varit en bärgare. Fotograferad 1970 på Bil o Metall i Stockholm

Hytten/karossen - ser den inte lite engelsk ut?

Kan det ha varit en buss? Brandbil? Eller har någon någon gång kostat på en bärgare denna eleganta kaross?

Torkaren (en st) ser ut att ha varit monterad i vindrutans överkant på höger sida (högerstyrd tyder detta på då) fast en högerstyrd Chevrolet? Eller kan det det vara en GMC -41?

Sökarlyktans placering på v. a-stolpe tyder dock på vänsterstyrning (iofs så skall egentligen sökarlyktan vara placerad på passargerarplatsen - föraren kör och passageraren "lyser").

Baklämmen ser eftermonterad ut (efter sitt liv som bärgare?)

Wasa gummi - någon som känner igen detta?

Många frågor och funderingar - men frågar man inte så får man inga svar.

Bild
Bild

Re: Chevrolet

InläggPostat: 16 jul 2010, 10:21
av Anders Ason
Mjae .. men om det gäller skrotfirman på Storängsbotten på Östermalm så kan känner jag till desto mer, var mitt favorittillhåll under flera år, mest dock 1963 till -64 (en dag i veckan).

Re: Chevrolet

InläggPostat: 16 jul 2010, 20:45
av Nor1
Själva modellen ser ut att vara en -41:a men hytten är knappast "original" från cheva, den hytten följde linjerna bättre och "svälde" inte ut vid torpedväggen.

http://static.howstuffworks.com/gif/194 ... ckup-3.jpg

/Stefan

Re: Chevrolet

InläggPostat: 16 jul 2010, 23:03
av Lars-Gunnar
Det kan vara en Chevrolet Meapleleaf eller en 1941 års Chevrolet 1/2 ton

Här finns en modell med endast en torkare: http://www.hankstruckpictures.com/shelton2008.htm

Se länk: http://www.hankstruckpictures.com/jim_f ... ipment.htm

Lars-Gunnar :)

Re: Chevrolet

InläggPostat: 24 jul 2010, 19:05
av Stefan Blomberg
Va? Är Anders Ason stockholmare? Den skrotfirman vill vi höra mer om. Fram med bilder ur minnets arkiv!

Stefan

Re: Chevrolet

InläggPostat: 25 jul 2010, 09:57
av Anders
Det var ett par intressanta bilder! Tyvärr ligger ju detta helt utanför mitt kunnande. Men får man sticka emellan med en fråga?
Var låg Bil&metall någonstans?

Anders

Re: Chevrolet

InläggPostat: 25 jul 2010, 10:38
av Anders Ason

Det låg på Storängsbotten, gränsande norr på Östermalm. Ett område fullt med små firmor, bilverkstäder m m. Området är helt "bortsanerat" och där byggdes nya hyreshus, hotell (Tapto) m m .

Bodde i Stockholm 1963 till 1977 och mellan 1963 och 1964 var jag ledig en dag i veckan och den tillbringades oftast på Storängsbottens bilskrot. Köpte bl a en lätt krockad bil och gjorde i ordning (en Simca 1000). Minns att det fanns många Jaguarer (Mark 5, bl a) på gården som efterhand skrotades. De hade de vackraste motorerna man kunde se (mycket aluminium/silumin? och dubbla överliggande kammar). Basen för skroten var en mycket trevlig smålänning som lät mig härja helt fritt på området. Farsan hade sitt åkeri kvar i Småland men jag hade gjort ett aldrig ångrat vägval om att avböja ett erbjudande om att ta över åkeriet. Så var det med det.

Ska fundera och kolla efter bilder vid något tillfälle.

Re: Chevrolet

InläggPostat: 06 aug 2010, 09:28
av Fredrik Klint
Jag röstar för brandbil som byggts om till flak för att frakta däck. Det är väl inte helt otroligt att den skrotades strax efter att bilden togs, nästan 30 år gammal. Ju längre bak i tiden man går desto kortare levde lastbilarna, många blev inte ens tio år.
Vid tillfälle, om jag inte glömer bort, ska jag kolla upp denna på Länsstyrelsen. Där finns kanske svar...

Re: Chevrolet

InläggPostat: 11 jan 2011, 02:35
av kurtrolle
Oj Oj Oj ! Det är snart 40 år sen, som jag såg den där chevan.

Kuriosa: 1968 fick jag anställning på en gummiverkstad på Västbergavägen 23. Mitt första jobb efter skolan.

Det var Wasa Gummi, som då ägdes av familjen Ahlin. Och där stod den, röd och gul, blänkande. Har för mig att
dom sa att det var en ombyggd brandbil, men det var ju ett tag se´n, så där kan jag inte svära på det. Nåja.

Bak i dubbelhytten stod en luft-kompressor, som var kopplad till kardanaxeln via en fördelnings-låda. Den drevs altså
av bilens motor. Genialt egentligen, då det går åt en hel del tryckluft när man lagar punka på traktorer, lastbilar, sopbilar mm, ute på "fältet".

Det var ju en servicebil. På flaket längst bak satt en liten handpumpad lyftkran, som användes till att lyfta upp hela lastbils-hjul på flaket.
Minns att man fick dubbeltrampa när man skulle växla upp, och det var ett fasligt väsen från växellådan. Och bromsarna var väl knappast
servo-assisterade, för man fick formligen "stå på bromsarna" emellanåt. Det hände också ibland att fördelnings-växeln hoppade i när man
körde på gropiga vägar, och gissa om man höll på att göra ner sig, när kompressorn vrålade igång bakom ryggen.

Så småningom såldes Wasa Gummi till Åke Litborn. Firman utökades bla med uppköp av gummifirman JohnJohan, som låg på Ulvsundavägen 69
i Bromma, där det nu ligger en Shell-mack. Därav den nyare loggan på dörrarna på bilen.

Det var en otrolig upplevelse att få se den gamla trotjänaren igen, min första servicebil :P

/Rolle

Re: Chevrolet

InläggPostat: 11 jan 2011, 06:57
av Anders Roger Larsson
kurtrolle skrev:Oj Oj Oj ! Det är snart 40 år sen, som jag såg den där chevan.

Kuriosa: 1968 fick jag anställning på en gummiverkstad på Västbergavägen 23. Mitt första jobb efter skolan.

Det var Wasa Gummi, som då ägdes av familjen Ahlin. Och där stod den, röd och gul, blänkande. Har för mig att
dom sa att det var en ombyggd brandbil, men det var ju ett tag se´n, så där kan jag inte svära på det. Nåja.

Bak i dubbelhytten stod en luft-kompressor, som var kopplad till kardanaxeln via en fördelnings-låda. Den drevs altså
av bilens motor. Genialt egentligen, då det går åt en hel del tryckluft när man lagar punka på traktorer, lastbilar, sopbilar mm, ute på "fältet".

Det var ju en servicebil. På flaket längst bak satt en liten handpumpad lyftkran, som användes till att lyfta upp hela lastbils-hjul på flaket.
Minns att man fick dubbeltrampa när man skulle växla upp, och det var ett fasligt väsen från växellådan. Och bromsarna var väl knappast
servo-assisterade, för man fick formligen "stå på bromsarna" emellanåt. Det hände också ibland att fördelnings-växeln hoppade i när man
körde på gropiga vägar, och gissa om man höll på att göra ner sig, när kompressorn vrålade igång bakom ryggen.

Så småningom såldes Wasa Gummi till Åke Litborn. Firman utökades bla med uppköp av gummifirman JohnJohan, som låg på Ulvsundavägen 69
i Bromma, där det nu ligger en Shell-mack. Därav den nyare loggan på dörrarna på bilen.

Det var en otrolig upplevelse att få se den gamla trotjänaren igen, min första servicebil :P

/Rolle


Kul, Tack för att Du delade med Dig av detta.

Re: Chevrolet

InläggPostat: 11 jan 2011, 11:01
av gunnilse
Tummen upp för Rolle hur stor e chansen att få en sådan berättelse kanon//Thomas

Re: Chevrolet

InläggPostat: 11 jan 2011, 12:48
av kurtrolle
Åh,, jag ber...:oops:

Det är jag som ska tacka för bilderna
Mvh
Rolle

Re: Chevrolet

InläggPostat: 11 jan 2011, 19:16
av Anders Roger Larsson
kurtrolle skrev:Åh,, jag ber...:oops:

Det är jag som ska tacka för bilderna
Mvh
Rolle


Jag la även ut Ditt svar på http://tow.se/oldcar/s510403.htm - hoppas Du inte misstycker. Än en gång Tack.

Re: Chevrolet

InläggPostat: 11 jan 2011, 19:19
av Anders Roger Larsson
gunnilse skrev:Tummen upp för Rolle hur stor e chansen att få en sådan berättelse kanon//Thomas


Håller med... Men! det är inte helt ovanligt att folk hör av sig angående de bilder som tex ligger på http://www.tow.se/oldcar/s50ind.htm och berättar att de känner igen bilen eller tom har kört den eller att det är deras pappas bil m m, m m.