Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
kurtrolle skrev:Oj Oj Oj ! Det är snart 40 år sen, som jag såg den där chevan.
Kuriosa: 1968 fick jag anställning på en gummiverkstad på Västbergavägen 23. Mitt första jobb efter skolan.
Det var Wasa Gummi, som då ägdes av familjen Ahlin. Och där stod den, röd och gul, blänkande. Har för mig att
dom sa att det var en ombyggd brandbil, men det var ju ett tag se´n, så där kan jag inte svära på det. Nåja.
Bak i dubbelhytten stod en luft-kompressor, som var kopplad till kardanaxeln via en fördelnings-låda. Den drevs altså
av bilens motor. Genialt egentligen, då det går åt en hel del tryckluft när man lagar punka på traktorer, lastbilar, sopbilar mm, ute på "fältet".
Det var ju en servicebil. På flaket längst bak satt en liten handpumpad lyftkran, som användes till att lyfta upp hela lastbils-hjul på flaket.
Minns att man fick dubbeltrampa när man skulle växla upp, och det var ett fasligt väsen från växellådan. Och bromsarna var väl knappast
servo-assisterade, för man fick formligen "stå på bromsarna" emellanåt. Det hände också ibland att fördelnings-växeln hoppade i när man
körde på gropiga vägar, och gissa om man höll på att göra ner sig, när kompressorn vrålade igång bakom ryggen.
Så småningom såldes Wasa Gummi till Åke Litborn. Firman utökades bla med uppköp av gummifirman JohnJohan, som låg på Ulvsundavägen 69
i Bromma, där det nu ligger en Shell-mack. Därav den nyare loggan på dörrarna på bilen.
Det var en otrolig upplevelse att få se den gamla trotjänaren igen, min första servicebil
/Rolle
kurtrolle skrev:Åh,, jag ber...
Det är jag som ska tacka för bilderna
Mvh
Rolle
gunnilse skrev:Tummen upp för Rolle hur stor e chansen att få en sådan berättelse kanon//Thomas
Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster