70 ton

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

70 ton

Inläggav Per Thomson » 02 jul 2010, 11:21

Två ekipage av den här typen transporterade tillsammans 250 000 ton svavelsyra per år i början av 70-talet från Helsingborg till Landskrona. Innan E6 blev färdig motorväg gick transporterna på den smala vägen över Glumslövs backar. Den som turistar Helsingborg bör åka denna fina turistväg och samtidigt betänka att vägen var huvudförbindelsen mellan dessa städer och trafikerades av dessa ekipage. 1973 när det blivit motorväg för denna sträcka drogs dispensen in och dessa två ekipage fick ersättas med tre st 51,4 tons ekipage för att klara samma transportuppdrag.

SJ försökte varje år att komma över denna transport men men var alltid för dyra.

SVS70009s3_1.jpg
SVS70009s3_1.jpg (36.75 KiB) Visad 12771 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7373
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: 70 ton

Inläggav S-V L44 » 02 jul 2010, 13:26

Jag har för mig att den ursprungliga dragbilen var en gråmålad Volvo FB88.

Det var väl också H Ekbergs Åkeri AB i Helsingborg som ägde transporterna?

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: 70 ton

Inläggav Kjell T » 02 jul 2010, 13:57

Ovanligt fint märke i Volvo grillen.
Kjell T
 
Inlägg: 2241
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: 70 ton

Inläggav Lars-Gunnar » 02 jul 2010, 22:34

Var svavalsyran tung eller var tankarna av extrem tjocklek för jag tycker inte dessa verkar rymma många kubik var för sig.
Vet ju att svavelsyra fräter men innandömet måste väl vara gjort i syrafast stål?

Beträffande märket så har en del chaufförer hållit på med diverse larv. Hade de velat att Volvon skulle varit en Scania-Vabis kunde de fortsätta att drömma. Jag har alldrig sett ett Volvomärke på en Scania. Den har för brett mellan "tänderna" för att fästa något snyggt där. :lol:

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: 70 ton

Inläggav S-V L44 » 03 jul 2010, 00:44

Vi har berört samma fordon tidigare i en annan tråd www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopi ... =13&t=2111

Lars-Gunnar skrev
Var svavalsyran tung eller var tankarna av extrem tjocklek för jag tycker inte dessa verkar rymma många kubik var för sig.
Vet ju att svavelsyra fräter men innandömet måste väl vara gjort i syrafast stål?


Densiteten på svavelsyra är hög så därför blir volymen relativt liten, därav de små tankarna.
Jag tror inte att "normalt" syrafast stål är tillräckligt motståndskraftigt mot korrosion orsakat av koncentrerad svavelsyra. Inom industrin har man ofta tankar som invändigt är klädda med glas.
Jag vet däremot inte hur transportfordonens tankar är uppbyggda.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: 70 ton

Inläggav Lars-Gunnar » 03 jul 2010, 01:22

S-V L44 skrev:Vi har berört samma fordon tidigare i en annan tråd viewtopic.php?f=13&t=2111

Lars-Gunnar skrev
Var svavalsyran tung eller var tankarna av extrem tjocklek för jag tycker inte dessa verkar rymma många kubik var för sig.
Vet ju att svavelsyra fräter men innandömet måste väl vara gjort i syrafast stål?


Densiteten på svavelsyra är hög så därför blir volymen relativt liten, därav de små tankarna.
Jag tror inte att "normalt" syrafast stål är tillräckligt motståndskraftigt mot korrosion orsakat av koncentrerad svavelsyra. Inom industrin har man ofta tankar som invändigt är klädda med glas.
Jag vet däremot inte hur transportfordonens tankar är uppbyggda.

// S-V L44


Ja, jag håller väl på att få Alsheimersjukan!

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar
 

Re: 70 ton

Inläggav Per Thomson » 04 jul 2010, 11:42

Jodå, det var H Ekbergs Åkeri i Helsingborg som utförde dessa transporter då för Boliden Kemi AB. Åkeriet heter idag AK Ekbergs Åkeri och utför fortfarande svavelsyra och även andra kemikalie transporter för samma industri men som idag ägs av Kemira. Landskrona transporterna utförs inte idag då konstgödsel-tillverkningen (SUPRA) är nedlagd.

Svaveltankarna var utförda i vanligt kolstål utan någon beläggning. Svavelsyra med så hög koncentration, tror det var 93%, korroderar minimalt. Då tankarna dimensionerades som tryckkärl (tömningen skedde med tryckluft) blev de så kraftiga att de kunde byggas fribärande, dvs utan ram. Tankarnas godstjocklek var 6 mm varav 1 mm av denna tjocklek var beräknad för bortgång genom korrosion under 5 års livslängd.

Cigarr formen på tankarna var förmodligen influerad från USA då Boliden konstruktörerna uppe i Boliden studerade hur dessa transporter utfördes i övriga världen (1950-talet). Tanktrailers och släp ägdes av Boliden medan gummi/däck utrustningen ägdes av åkeriet. Transportavtalen baserades på kalkylbasis av samma typ som idag används av SÅ.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7373
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: 70 ton

Inläggav S-V L44 » 04 jul 2010, 12:14

Per Thomson skrev:
Svaveltankarna var utförda i vanligt kolstål utan någon beläggning. Svavelsyra med så hög koncentration, tror det var 93%, korroderar minimalt.


Det är precis som med t.ex. vanligt salt. När koncentrationen är hög (t.ex. mättad saltlösning vid 26.4 %) är saltlösningen nästan inte alls korrosionsbenägen.
När salthalten är riktigt låg är den "livsfarlig" för vanligt kolstål, speciellt vid temperaturer runt fryspunkten och upp till 10 grader.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp


Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster