International Loadstar

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: International Loadstar

Inläggav Anders » 31 maj 2010, 22:06

Anders Ason skrev:
    Din farfar, eller menar du en riktig diskmaskin?
    Annars en juste deal.
    :mrgreen:


Det var en riktig diskmaskin :lol: Som det berättades så sades det att "kan du köpa bandtraktor kan jag minsann köpa en diskmaskin!" och så blev det :mrgreen:

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: International Loadstar

Inläggav Anders Ason » 24 mar 2011, 21:25

Uppdaterad 2011 03 24.

Bilarna kvar men "tidens tand" eller vad det nu är har gnagt ...
P1010112 (Small).JPG
P1010112 (Small).JPG (60.5 KiB) Visad 34671 gånger
P1010113 (Small).JPG
P1010113 (Small).JPG (44.36 KiB) Visad 34671 gånger
P1010114 (Small).JPG
P1010114 (Small).JPG (68.23 KiB) Visad 34671 gånger
P1010115 (Small).JPG
P1010115 (Small).JPG (67.28 KiB) Visad 34671 gånger
P1010116 (Small).JPG
P1010116 (Small).JPG (71.28 KiB) Visad 34671 gånger
P1010117 (Small).JPG
P1010117 (Small).JPG (62.18 KiB) Visad 34671 gånger
P1010118 (Small).JPG
P1010118 (Small).JPG (54.24 KiB) Visad 34671 gånger
P1010119 (Small).JPG
P1010119 (Small).JPG (52.94 KiB) Visad 34671 gånger
P1010120 (Small).JPG
P1010120 (Small).JPG (53.34 KiB) Visad 34671 gånger
P1010121 (Small).JPG
P1010121 (Small).JPG (53.29 KiB) Visad 34671 gånger
P1010122 (Small).JPG
P1010122 (Small).JPG (64.88 KiB) Visad 34671 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: International Loadstar

Inläggav S-V L44 » 17 sep 2011, 21:33

Här är den ena av dagens "skörd" av utrangerade IH Loadstar.

Denna har jag haft ögonen på en tid, men inte kunnat komma så nära så att jag sett dess regnummer. Bilen står inom ett välbevakat inhägnat område. Men idag var det öppet så jag passade på att fråga om jag fick ta några bilder och även identifiera bilen.
IH Loadstar 1600-151 - 1966 - ENO272 - 01 - Rolsberga.JPG
IH Loadstar 1600-151 - 1966 - ENO272 - 01 - Rolsberga.JPG (222.31 KiB) Visad 34432 gånger

IH Loadstar 1600-151 - 1966 - ENO272 - 02 - Rolsberga.JPG
IH Loadstar 1600-151 - 1966 - ENO272 - 02 - Rolsberga.JPG (202.25 KiB) Visad 34432 gånger

IH Loadstar 1600-151 - 1966 - ENO272 - 03 - Rolsberga.JPG
IH Loadstar 1600-151 - 1966 - ENO272 - 03 - Rolsberga.JPG (138.17 KiB) Visad 34432 gånger


// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: International Loadstar

Inläggav S-V L44 » 17 sep 2011, 21:45

Här är den andra av dagens "skörd" av utrangerade IH Loadstar.

Denna såg jag först bara som en hastig skymt av taket av en crewcab, och kunde inte identifiera ens vad det var för bilmärke från landsvägen 100 meter från bilen.

IH Loadstar 1600 - SDM794 - 01 - Långaröd.JPG
IH Loadstar 1600 - SDM794 - 01 - Långaröd.JPG (229.58 KiB) Visad 34432 gånger

Men man kunde ana en gammal brandbil som stod bland lite annat skrot på en äng. När man upptäcker något sådant kan ju inte bara passera som om ingenting hänt, så det blev naturligtvis tvärnit. Stället såg lite halvt deserterat ut men jag knatade ändå upp till boningshuset med parabolantenn på taket och tänkte fråga om tillstånd att ta några bilder. Den enda varelse som uppenbarade sig var en tvärilsken stor hund. Så jag ville inte utmana ödet och passera. Hunden var lyckligtvis bunden i en kraftig kätting. Men det dök inte upp någon mänsklig varelse under de fem minuter som jag väntade, och trots att hunden skällde oavbrutet, så jag knallade bort på ängen i alla fall och tog mina bilder utan egentligt tillstånd. Jag hoppas att jag blir förlåten för mitt upptåg om ägaren råkar läsa detta inlägg.
Bilen har uppenbarligen gått på Räddningsskolan i Revingehed med kännetecknet SDM794 i sitt förra liv. Bilen saknade regnummer (fram i alla fall). De ovanligt höga och ettriga brännässlorna brände genom allt i klädesväg så jag ville inte runda bilen och se om det fanns någon gammal registreringsskylt baktill. Nu när jag kommit hem ser man faktiskt på bilderna en liten skylt till vänster om ratten. Den hade nog kunnat ge vissa viktiga uppgifter om t.ex. chassinummer, så det lär nog bli ett återbesök framöver.

IH Loadstar 1600 - SDM794 - 02 - Långaröd.JPG
IH Loadstar 1600 - SDM794 - 02 - Långaröd.JPG (204.66 KiB) Visad 34432 gånger

IH Loadstar 1600 - SDM794 - 03 - Långaröd.JPG
IH Loadstar 1600 - SDM794 - 03 - Långaröd.JPG (152.52 KiB) Visad 34432 gånger


// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: International Loadstar

Inläggav Lars-Gunnar » 17 sep 2011, 22:03

Vad skulle hända om kommunen kom och sa att personen måste göra sig av med grejorna p.g.a. sanitär olägenhet och klagomål från grannarna? Nej, det så ut att vara rätt god ordning och en bra bit från grannen på detta stället.

Annars kan jag berätta att en person här uppe fått en skrivelse från kommunen om att han har en viss tid på sig att städa bort på tomten. Grannarna hade klagat och menat att det kan vara miljöfarligt att ha så många personbilar på tomten. Det kunde ju läcka från dom. På frågan om bilarna så var det inte hans utan han upplät bara sin tomt åt ägarna som förvarade dom där i väntan på att skrotpriset skulle öka. Någon som tror att skrotpriserna kommer att höjas inom en nära framtid?

Annars låter hans uttalande mest som svammel i mina öron.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: International Loadstar

Inläggav Lasse Hsand » 18 sep 2011, 08:34

Var IH en vanlig brandbil förr? Minns när min far jobbade på Räddningsskolan så fanns det 3st sådana IH i mitten på 80talet. Gissar att dom då var utbytta och fick käna på skolan istället. Minns även en magirus stegbil. Men den for till balkan i början av 90talet.
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: International Loadstar

Inläggav S-V L44 » 18 sep 2011, 11:35

IH Loadstar blev allra vanligast här i Sverige just som brandbil.
Dels var chassit betydligt billigare än t.ex. Volvo och Scania, och dels fanns ju alternativet med bensinmotorer (antalet Loadstar med dieselmotor sålda här i Sverige är ytterst få). Vissa chassin var även 4x4.
Dessa fördelar gentemot Volvo och Scania attraherade väl kommunernas räddningstjänster för det lättare och medeltunga segmentet. Bilarna hängde ju med i brandstationerna runt om i landet i många år, men de allra flesta fordonen hade ändå inte hunnit rulla många mil innan de togs ur tjänst.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: International Loadstar

Inläggav corvinius » 15 apr 2013, 14:25

Anders Ason skrev:Uppdaterad 2011 03 24.

Bilarna kvar men "tidens tand" eller vad det nu är har gnagt ...


har nu spårat upp ägaren...
får se vart de leder.... (de e kul me språk-utveckling...)
har du inte tid att göra det rätt från början...
måste du ta dig tid att göra det en gång till...
http://www.loadstar.se
Användarvisningsbild
corvinius
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 aug 2010, 12:18
Ort: STUVSTA

Re: International Loadstar

Inläggav Per Thomson » 27 apr 2013, 10:33

S-V L44 skrev:IH Loadstar blev allra vanligast här i Sverige just som brandbil.
Dels var chassit betydligt billigare än t.ex. Volvo och Scania, och dels fanns ju alternativet med bensinmotorer (antalet Loadstar med dieselmotor sålda här i Sverige är ytterst få). Vissa chassin var även 4x4.
Dessa fördelar gentemot Volvo och Scania attraherade väl kommunernas räddningstjänster för det lättare och medeltunga segmentet. Bilarna hängde ju med i brandstationerna runt om i landet i många år, men de allra flesta fordonen hade ändå inte hunnit rulla många mil innan de togs ur tjänst.

// Kjell N


Bensindrivna fordon ansågs länge bland militär och ansvariga för utryckningsfordon som ett säkrare alternativ kanske främst ur försörjningssynpunkt i händelse av krig eller andra politiska konflikter. Att bensinvarianterna av bilarna dessutom kostade mindre kanske hade än större betydelse. Driftsekonomin hade ju ingen större betydelse för brandbilar då de inte användes särskilt många mil under sin tjänsteperiod.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: International Loadstar

Inläggav DynaFloo » 04 jun 2015, 17:57

Hej

Finns några av dessa kvar? Den blå har ju trevligt takräcke och keps. Vi har två IH Loadstar 1600, en är en komplett brandbil och den andra är en fd brandbil ombygg till lastbil, takräcke och keps vore ju helkul, fästen och remskivor för hydralik vore trevligt också eftersom vi har både tipp och kran liggande. Det är ju alltid enklare när saker passar direkt.

MVH D och O

PS: Båda våra är i körbara och i ganska gott skick. Lastbilen används flitigt för att frakta all sorts skrot ;).
DynaFloo
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 jun 2015, 17:46

Re: International Loadstar

Inläggav S-V L44 » 09 dec 2015, 16:39

Ända sedan Fredrik Klint för snart åtta år sedan lade in denna bild på SOS-Stockholm.se (Sveriges största bästa onlinesnack för Bärgare och Räddningspersonal – en website som nu tyvärr verkar ha försvunnit), så har den avbildade Internationalens historik gäckat mig.

IH Loadstar 1700 - Räddningskåren (451) - Theanders - Lund.JPG
IH Loadstar 1700 - Räddningskåren (451) - Theanders - Lund.JPG (137.67 KiB) Visad 30370 gånger

Men nu har jag fått fram uppgifter om bärgningsbilen med identifieringsnummer 451.
(För de som undrar är EEJ851 en Volvo Titan L49517 Tip-Top av årsmodell 1965 importerad till Sverige 1971 och i villaträdgården i bakgrunden står nog en annan Volvo som det ser ut, föremålet för bärgningsoperationen. Bilden är tagen i Värpinge i Lunds utkant.)

Den mest ovanliga bilen är som synes en International Loadstar modell 1700 S och årsmodellen var 1963.
Bilen hade registreringsnumret M10343 (som framgår av bilden har bärgningsbilen också kommit in i det nyare registreringssystemet som infördes 1972, men detta nummer är tyvärr oläsligt och därmed ännu okänt).
Lastbilen började sin tjänst som ”vanlig” lastbil, flakbil hos Borgeby Tegelbruk strax väster om Lund.
I april 1970 övertogs den av Theanders Bilservice AB i Lund som lät bygga om den till bärgningsbil. (Theanders har numera ingen bärgningstjänst utan enbart hand om den lokala BMW-återförsäljningen.)

Det visar sig att chassinumret ligger alldeles intill det chassinummer som min fars Loadstar 1700 av årsmodell 1964 hade.
Det märkliga är att sex olika IH Loadstar med intill varann löpande chassinummer (SB-278079 till SB-278084) har angivits som årsmodell 1962, 1963 samt 1964, men 1963 är nog den "mest korrekta" årsmodellen.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: International Loadstar

Inläggav Anders Ason » 09 dec 2015, 18:27

Spännande Kjell.

De bilar som jag inledningsvis och även senare skrivit om är borta sedan något år tillbaka. Den skrot som ligger närmast och vars innehavare jag känner har inte tagit in dem dit, så vart tog de vägen egentligen? Virkesupplagstaket finns kvar dock och jag kör ganska ofta förbi där.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: International Loadstar

Inläggav Per Thomson » 10 dec 2015, 12:01

Otroligt utförlig historik Kjell, intressant läsning. :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: International Loadstar

Inläggav S-V L44 » 20 jan 2017, 15:31

Här är ytterligare bilder på några skånska IH Loadstar.

Först en snygg, men tyvärr lite otydlig, samlingsbild på några av Malmö Stadsbudsförenings bilar. Bilden är tagen utanför Jägersro travbana.

IH Loadstar - Samlingsbil över Malmö Stadsbudsförenings bilar cirka 1968-69.JPG
IH Loadstar - Samlingsbil över Malmö Stadsbudsförenings bilar cirka 1968-69.JPG (128.97 KiB) Visad 26686 gånger

Bilen längst till vänster, en 1700, har jag lyckats identifiera genom registreringsnumret. Bilen blev såld till Dalarna hösten 1971.
De två till höger är också av modell 1700, medan den i mitten är av modell 1600. Samtliga är dieseldrivna.
Om det är någon som har tillgång till originalfotot eller vet respektive bilars registreringsnummer så vore jag tacksam om ni kunde skicka ett PM till mig.
Malmö Stadsbudsförening hade åtminstone sju Loadstar av årsmodellerna 1964-1969 och dessutom två Fleetstar av 1971-års modell (en av dessa Fleetstar syns här viewtopic.php?f=39&t=3864 ).
Bilarna på bilden är utrustade med Foco-kranar men några andra av Stadsbudsföreningens mindre Loadstar hade äldre Hiab varjerkranar.

Den här bilden nedan lyckades jag se av en ren slump baserat på företagsnamnet som ägde bilen.

IH Loadstar 1890 - 1965 - Sydferniss - Helsingborg - Färjan-Carola-Helsingborg-Helsingör.JPG
IH Loadstar 1890 - 1965 - Sydferniss - Helsingborg - Färjan-Carola-Helsingborg-Helsingör.JPG (139.18 KiB) Visad 26686 gånger

Den visar en IH Loadstar 1890 av årsmodell 1965, som ägdes av AB Sydferniss i Helsingborg, under en färjeöverfart mellan Helsingborg och Helsingör.
Sydferniss ägde vid samma tid dessutom en något mindre IH Loadstar 1600.
Båda bilarna var utrustade med löstankar för transport av lösningsmedel.

Notera att flertalet av de större bilarna från International Harvester ofta var försedda med Trilex-fälgar istället för normala tallriksfälgar av stål.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: International Loadstar

Inläggav S-V L44 » 01 feb 2017, 00:44

I föregående inlägg efterlyste jag om någon kände till identiteten på Malmö Stadsbudsförenings bilar som syns på bilden ovan.
Ikväll ringde en man från norra Skåne till mig. Han hade sett efterlysningen i forumet, men om han var medlem eller inte glömde jag tyvärr att fråga.
Han ägde i alla fall en IH originalbroschyr vari bilden fanns och kunde därmed meddela mig de fem bilarnas registreringsnummer.
Stort TACK.

Nu visade det sig att bilen i mitten inte alls var en 1600 som jag trodde, utan samtliga bilar var av modell 1700.
Årsmodellerna (enligt registreringshandlingarna) är därmed från vänster till höger 1964, 1965, 1966, 1966 respektive 1969.

Trots de synbara olikheterna bilarna emellan så skiljer det endast fyra chassinummer mellan de två bilarna till vänster. Bilarna med "omgivande" chassinummer ägdes av ett annat åkeri i Malmö respektive ett företag i Skurup.
Det kan kanske också vara intressant att veta att chassinumret på den blå bilen som syns på flertalet bilder i trådens början också ingick i samma chassinummerserie, med numret precis efter Skurupsbilen.
Möjligtvis har även den brunröda bilen ingått i samma chassinummerserie (eftersom den dels hade dieselmotor och dels var utrustad på ett liknande sätt, hytt, kran, etc.), men jag har tyvärr ännu inte lyckats identifiera just den bilen.

Chassinumren på de två påföljande Stadsbudsbilarna, av årsmodell 1966 - och som även de ser lite olika ut, skiljer endast tre nummer från varandra. Bilarna med "omgivande" chassinummer ägdes av andra privata åkerier i Malmö.

Som åkar- och företagsägd lastbil var IH Loadstar 1700 ganska vanligt förekommande i västra Skåne och då i synnerhet Malmötrakten, medan de allra flesta bilarna av den här modellen (Loadstar 1600) annars hamnade som brandbilar (då i princip uteslutande bensindrivna) i övriga delar av landet, från norr till söder.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

FöregåendeNästa

Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster