Sida 1 av 1

Saltsyra

InläggPostat: 02 apr 2010, 00:00
av Per Thomson
Ja, de flesta reagerar väl på denna bild därför att det är en Ford. Det som är än mer märkligt med detta fordon syns inte utanpå utan finns i tankcontainern.

Det var en experimentcontainer som skulle gå med last även på returen. Till kunden transporterades ren saltsyra och tillbaks till Boliden förorenad saltsyra, s k betbad. Järnkonstruktioner renas i saltsyrabad innan ytbehandling varvid glödskal och rost avlägsnas. Den smutsiga returlasten får inte förorena tanken inför nästa leverans av ren saltsyra. Någon egentlig tvättning av tanken görs inte och skulle bli för dyrbar. Hur är detta då löst? Jo tanken har ett längsgående membran av gummi som medelst tryckluft kunde fås att lägga sig åt endera sidan. Experimentet varade dock inte så länge då tanken plötsligt höll på att dela sig i två halvor :(

Det visade sig att vid monteringen av gummimembranet saknades två skruvar av syrafast material och montören tyckte att det gick lika bra med en annan typ av rostfria skruvar. Det gjorde det också men bara en begränsad tid.

SASKombi_001_2.jpg
SASKombi_001_2.jpg (79.96 KiB) Visad 12930 gånger

Re: Saltsyra

InläggPostat: 02 apr 2010, 00:19
av Lars-Gunnar
Intressant läsning, konstruktion och bil. Ford Contentitonal var en bil som gick an ett tag. Utmärkande för denna bil var den mycket höga hytten. Volvo som hade högsta sikten över mark blev här slagen med minst 20 cm tror jag.

Denna typ av transport finns väl ännu idag och då undrar man hur det är löst. Två bilar där den ena alltid kör ren syra och den andra hämtar det förorenade ur stora tankar som finns hos användaren/brukaren?

Lars-Gunnar :?

Re: Saltsyra

InläggPostat: 02 apr 2010, 09:01
av Anders Ason
"Det visade sig att vid monteringen av gummimembranet saknades två skruvar av syrafast material och montören tyckte att det gick lika bra med en annan typ av rostfria skruvar. Det gjorde det också men bara en begränsad tid."

Så otroligt dumt!

Re: Saltsyra

InläggPostat: 02 apr 2010, 09:47
av Thomas Almen
Mänskliga faktorn har släkt över hela landet. :wink:

Re: Saltsyra

InläggPostat: 02 apr 2010, 09:48
av Anders
Anders Ason skrev:"Det visade sig att vid monteringen av gummimembranet saknades två skruvar av syrafast material och montören tyckte att det gick lika bra med en annan typ av rostfria skruvar. Det gjorde det också men bara en begränsad tid."

Så otroligt dumt!


Instämmer! Man undrar ju lite vad det är för påbyggare som tillverkar syratankar och inte vet vad det innebär? :?

För övrigt ett väldigt intressant ekipage!

Anders

Re: Saltsyra

InläggPostat: 02 apr 2010, 19:38
av Anders Ason
Håller med om att det var ett intressant åkdon, dels för valet av en ovanlig bil och dels för den kreativa lösningen på tankfrågan. Hur var ADR:t på den tiden?

Re: Saltsyra

InläggPostat: 07 apr 2010, 10:39
av Per Thomson
Om jag minns rätt så infördes ADR-reglerna vid den här tiden, alltså 70-talet. Boliden inrättade en särskild internkonsult som enbart sysslade med sådana frågor och var delaktig i reglernas utformning. Innan ADR-bestämmelsernas införande hade Boliden särskilda instruktioner med i varje bil för information till räddningspersonal i händelse av en olycka. Vid ett sådant tillfälle i trakten av Skellefteå så voltade ett ekipage lastat med svavelsyra varvid ett smärre läckage uppstod. I orts-tidningen nämndes i texten att räddningspersonalen hade inga problem med att hantera olyckan då fordonet hade med en föredömlig instruktion i händelse av en olycka.

Om jag minns rätt så åtgärdades "spillet" med ett lass kalk som tippades på platsen för att återställa pH-värdet :mrgreen: