Sida 1 av 2

Ny på forumet men inte nya bilar i garaget

InläggPostat: 25 mar 2010, 21:21
av Magnus Wiksten
Hej på er, Magnus heter jag och jag hittade detta forum av en slump idag och naturligtvis så måste jag ju vara med och babbla med er, mina nya lastbils vänner.
Till vardags utbildar jag gymnasie elever i tung trafik, alltså lär dem allt och lite till om lastbilar och att ratta dem rätt.
I mitt egna privata garage så har jag en fin Volvo N84 från 1966. En rostfri rar norrlänning med 16000 mil på mätaren. Tre vägs tipp och nyrenoverad Hiab kran. D50 motorn har en underbar skön gång. Tyvärr så ska jag så småningom sälja denna pärla till förmån till annat. Jag har även två mycket ovanliga lastbilar, en Opel Blitz 3,6-6700A från 1944, alltså en fyrhjulsdriven krigare. Denna är i utställningsskick. Den tredje lastbilen är en 1936 års Krupp LD 3,5 M 22 med en 2 cylindrig Junkers diesel. Denna lastbil är ett renoveringsobjekt men ett bra sådant. Finns inte allt för många av dessa kvar på vårt runda klot.
Lägger upp en bild på min Opel Blitz samt en bild på hur min Krupp ska se ut när den är klar.

bz1.JPG

Re: Ny på forumet men inte nya bilar i garaget

InläggPostat: 25 mar 2010, 22:24
av Anders
Hej Magnus och välkommen till forumet!
Hoppas att du kommer att trivas här!

och vilka bilar du har!
Opeln var ju verkligen en arméarbetshäst, så det är riktigt roligt att det finns en sådan i vårt avlånga land! :D
En Krupp som din har jag bara sett på bild i böcker, så det var en riktigt trevlig överaskning!
Har du någon aning om dina bilars historia?

Än en gång välkommen hit!

Anders

Re: Ny på forumet men inte nya bilar i garaget

InläggPostat: 26 mar 2010, 11:33
av Magnus Wiksten
Har länge sökt efter den stora Opel Blitzen, alltså den med hög markfrigång och 4 hjulsdrift. Denna arbetshäst tillverkades i stora antal under kriget, men tyvärr så är det ytterst få som idag finns kvar. Efter kriget (de som fanns kvar) så användes de flitigt till att bygga upp tyskland igen. Min Blitz hittade jag via kontakter i östra tyskland, i staden Wismar. Lastbilen var i bra skick men naturligtvis så fanns det att göra. Blitzen gick för egen maskin till färjeläget i Rostock, men för vidare resa från Trelleborg till närke slätten gick den på trailer transport. Jag har kompleterat utrustningen, men vad som nu återstår är att montera körrikningsvisare, bensindunksfästen, verktygslådor under flaket, gevärshållare samt en bakre lastlucka. Blitzen är en mycket trevlig lastbil att köra och förvånanande bra att köra med i terängen. Men med tanke på de lervällingsvägar de hade att köra på under fälttåget i ryssland så förstår man att de var tvugna att köra 4 hjulsdrivna fordon. Dock var den 2 hjulsdrivna Blitzen mycket vanligare än den 4 hjulsdrivna. Tillverkningskostnaderna var väldigt höga för denna modell och tillverkningen slutade 1944.

Min Krupp lastbil fann jag i sverige. Som ny rullade den hos Axel Perssons Busstrafik i Riddarhyttan. Lastbilen brann i slutet av 30-talet. Eldsvådan förstörde lastbilens hytt så lastbilen stäldes undan och vart stående till början av 2000-talet då en man i Kinna fann lastbilen och började smida planer för en renovering. Mot alla ods så hittades en ny hytt 70 år efter att den stäldes undan. Denna hytt var monerad på ett scania chassi och var lite modifierat för att passa chassit. Jag övertog lastbilen från honom för ca 1½ år sedan. Jag har funnit en del delar men jag är väldigt tacksam att lastbilen är så komplett som den är då det är väldigt svårt att hitta reservdelar. Ramen är i ett mycket bra skick, alla sido lämmar med fästen är med. Motorn som är en mycket udda fågel är byggd på licens från Junkers Werke som tillverkade flygplan under kriget. Motorn är två cylindrig, dock har den 4 kolvar, alltså två kolar i varje cylinder, en liten kolv upptill och en stor nertill. Har lyckats att finna en svensk manual för denna motor...vilket behövs :D Motorn går runt så det är jag tacksam för. Enligt utsago så finns det bara yttligare ett känt exemplar till av denna Krupp modell (i tyskland).
Gamladatorn258.jpg
0_ce2b_2a094e58_L.jpg

Re: Ny på forumet men inte nya bilar i garaget

InläggPostat: 26 mar 2010, 14:28
av S-V L44
Fantastiskt att det fortfarande går att göra sådana fina och unika fynd.

// S-V L44

Re: Ny på forumet men inte nya bilar i garaget

InläggPostat: 26 mar 2010, 19:34
av Anders
Det var ju ett helt otroligt fynd! Att hitta en undanställd bil som stått så länge är ju nästintill otroligt! :D
Har för mig att Blitzen byggdes i ungefär 100´000 exemplar under kriget. Även Mercedes Benz var ju tvugna att bygga Blitzen i och med att den var en bättre bil än Mercedes egen konstruktion.

Tror förresten att jag har bild på genomskuren en Junkers motkolvsmotor från ett museum, måste bara hitta och scanna den först innan jag kan lägga upp den.

Re: Ny på forumet men inte nya bilar i garaget

InläggPostat: 27 mar 2010, 02:33
av Magnus Wiksten
Anders skrev:Tror förresten att jag har bild på genomskuren en Junkers motkolvsmotor från ett museum, måste bara hitta och scanna den först innan jag kan lägga upp den.


Vore underbart :)

Re: Ny på forumet men inte nya bilar i garaget

InläggPostat: 27 mar 2010, 13:05
av Kjell T
Mycket intressant med KRUPP bilen. Vore trevligt med mera information om den. En av de få Krupp jag sett i användning hade tvåtakts diesel och var troligen från 50-talet.
Har du möjligen en VW Schwimmvagen också?

Re: Ny på forumet men inte nya bilar i garaget

InläggPostat: 27 mar 2010, 17:41
av Magnus Wiksten
Jag forskar med historien runt min Krupp. Jag har fått några trådar att dra i så vi får se vad det leder till. Jag ska ta några fler bilder på bilen.
Jo, det stämmer att jag har en Schwimmwagen. Min är från 1943 och är nu under renovering.

Re: Ny på forumet men inte nya bilar i garaget

InläggPostat: 27 mar 2010, 23:13
av Anders Ason
En bil med paddel! Vad i alla glödheta ... :)

Re: Ny på forumet men inte nya bilar i garaget

InläggPostat: 27 mar 2010, 23:45
av Anders
Anders Ason skrev:En bil med paddel! Vad i alla glödheta ... :)


Har du aldrig sett en Schwimmwagen Anders? :mrgreen:
Paddel måste man ju ha ifall motorn lägger av :D

Anders

Re: Ny på forumet men inte nya bilar i garaget

InläggPostat: 28 mar 2010, 06:33
av Magnus Wiksten
Anders Ason skrev:En bil med paddel! Vad i alla glödheta ... :)


Det stämmer, om motorn la av så kom nog paddeln till nytta :D
Bild på en schwimmwagen och en Opel Blitz som rullar fram i bakgrunden.
11thPzDivSurrender_to_90th.jpg

Bild på en schwimmwagen och lastbilar som är lastade på järnvägsvagnar (ser ut som en ford). De bakre fordonen är band drivna Steyr RSO/1
pasdecalaisrso1944.jpg

Re: Ny på forumet men inte nya bilar i garaget

InläggPostat: 28 mar 2010, 10:14
av Magnus Wiksten
Lägger upp några bilder på hur Kruppen ska se ut
Krupp 1.JPG
krupp 2.JPG
Krupp 4.JPG

Re: Ny på forumet men inte nya bilar i garaget

InläggPostat: 28 mar 2010, 11:14
av Anders
Har du tänkt dig att Kruppen ska förbli civil eller ska du bygga den som en WH-bil?

Bilden med en Schwimmwagen samt en Blitz brevid en Sturmgeschütz, är den tagen på västfronten?

Anders

Re: Ny på forumet men inte nya bilar i garaget

InläggPostat: 28 mar 2010, 15:44
av Magnus Wiksten
Anders skrev:Har du tänkt dig att Kruppen ska förbli civil eller ska du bygga den som en WH-bil?
Bilden med en Schwimmwagen samt en Blitz brevid en Sturmgeschütz, är den tagen på västfronten?
Anders


Den kommer att förbli civil. Lastbilen har en svensk historia vilket är riktigt kul och detta är inget jag vill ändra på.
Jag hoppas att jag på någotvis lyckas finna något gamalt foto på denna lastbil via de trådar jag har. Vore kul att återskapa Axel Perssons gamla lastbil med det utsende den hade.

Ja, bilden är från västfronten.

Re: Ny på forumet men inte nya bilar i garaget

InläggPostat: 28 mar 2010, 15:50
av Böll
De e nåt ja skulle vilja se på riktigt,din Schwimmvagen,om man e snäll skulle man ev kunna få hälsa på å se den då???Har sett med en Kubelwagen som Terräng hade,men skulle gärna vilja se din med.... :D