Har länge sökt efter den stora Opel Blitzen, alltså den med hög markfrigång och 4 hjulsdrift. Denna arbetshäst tillverkades i stora antal under kriget, men tyvärr så är det ytterst få som idag finns kvar. Efter kriget (de som fanns kvar) så användes de flitigt till att bygga upp tyskland igen. Min Blitz hittade jag via kontakter i östra tyskland, i staden Wismar. Lastbilen var i bra skick men naturligtvis så fanns det att göra. Blitzen gick för egen maskin till färjeläget i Rostock, men för vidare resa från Trelleborg till närke slätten gick den på trailer transport. Jag har kompleterat utrustningen, men vad som nu återstår är att montera körrikningsvisare, bensindunksfästen, verktygslådor under flaket, gevärshållare samt en bakre lastlucka. Blitzen är en mycket trevlig lastbil att köra och förvånanande bra att köra med i terängen. Men med tanke på de lervällingsvägar de hade att köra på under fälttåget i ryssland så förstår man att de var tvugna att köra 4 hjulsdrivna fordon. Dock var den 2 hjulsdrivna Blitzen mycket vanligare än den 4 hjulsdrivna. Tillverkningskostnaderna var väldigt höga för denna modell och tillverkningen slutade 1944.
Min Krupp lastbil fann jag i sverige. Som ny rullade den hos Axel Perssons Busstrafik i Riddarhyttan. Lastbilen brann i slutet av 30-talet. Eldsvådan förstörde lastbilens hytt så lastbilen stäldes undan och vart stående till början av 2000-talet då en man i Kinna fann lastbilen och började smida planer för en renovering. Mot alla ods så hittades en ny hytt 70 år efter att den stäldes undan. Denna hytt var monerad på ett scania chassi och var lite modifierat för att passa chassit. Jag övertog lastbilen från honom för ca 1½ år sedan. Jag har funnit en del delar men jag är väldigt tacksam att lastbilen är så komplett som den är då det är väldigt svårt att hitta reservdelar. Ramen är i ett mycket bra skick, alla sido lämmar med fästen är med. Motorn som är en mycket udda fågel är byggd på licens från Junkers Werke som tillverkade flygplan under kriget. Motorn är två cylindrig, dock har den 4 kolvar, alltså två kolar i varje cylinder, en liten kolv upptill och en stor nertill. Har lyckats att finna en svensk manual för denna motor...vilket behövs
Motorn går runt så det är jag tacksam för. Enligt utsago så finns det bara yttligare ett känt exemplar till av denna Krupp modell (i tyskland).
Gamladatorn258.jpg
0_ce2b_2a094e58_L.jpg