- Dia_S_SVS_vy_001r800.jpg (108.74 KiB) Visad 11469 gånger
Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
Anders skrev:Ett intressant ekipage. Undrar vad tanken i mitten lastades med?
Tankarna på för och akterkant verkar vara avsedda för syra medans mittentanken mer ser ut som en vanlig oljetank.
Anders
Per Thomson skrev:Anders skrev:Ett intressant ekipage. Undrar vad tanken i mitten lastades med?
Tankarna på för och akterkant verkar vara avsedda för syra medans mittentanken mer ser ut som en vanlig oljetank.
Anders
Eftersom jag och min kompis Janne B konstruerade ekipaget kan jag upplysa om att mittentankarna användes för transport av flytande svavel. Om man delförstorar en av skyltarna på hytten står det 140 grader C. Om temperaturen sjönk under 110 grader så övergick konsistensen från flytande till fast form (tänk från olja till betong) med en viss volymminskning. Volymminskningen innebar att tankarna måste dimensioneras för att klara det undertryck som uppstår vid volymminskningen. Mittentankarna avsedda för returlasten med svavel var isolerade för att temperaturen skulle kunna hållas under transporten från Luleå (kocksverk 75) till Skelleftehamn (Rönnskär). Flytande svavel har i likhet med svavelsyra en hög densitet, ca 1,8 (1800 kg/m3). Fordonet som normalt transporterade svavelsyra till pappersbruk norrut från Skellefteå skulle för 2/3 av av dessa turer få returlast av flytande svavel från Norbottens Jernverk i Luleå. Då tankarna för flytande svavlet hade en viss egenvikt kunde ca 5 ton ökad lastförmåga uppnås om svaveltankarna ställdes av för den 1/3 -del av turerna där kombinationstransport ej var möjlig.
Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster