Tanklast i båda riktningar

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Tanklast i båda riktningar

Inläggav Per Thomson » 29 dec 2009, 16:18

Dia_S_SVS_vy_001r800.jpg
Dia_S_SVS_vy_001r800.jpg (108.74 KiB) Visad 11469 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7373
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Tanklast i båda riktningar

Inläggav Lars-Gunnar » 30 dec 2009, 00:29

Är det en slambil? Den är väldigt olik dagens. Men det är ett maffigt ekipage med en riktig bil som dragare.Fyrkantigheten är nästan att föredra framför dagens Volvohytt.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Tanklast i båda riktningar

Inläggav S-V L44 » 30 dec 2009, 01:29

Boliden i Helsingborg försåg "skitan", dvs. Förenade Superforsfatfabriken i Landskrona med svavelsyra under senare delen av 1960-talet och början av 1970-talet.
Transporten skedde bl.a. med en FB88 och tillhörande släp.
Tankarna var förhållandevis små eftersom den specifika vikten på koncentrerad svavelsyra är hög. Materialet i tankarna var säkert också väl tilltaget så totalvikten uppnåddes snabbt.
Det finns en bild på ekipaget på följande länk
www.ekbergsakeri.se/normal.asp?pageid=4

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Tanklast i båda riktningar

Inläggav Anders » 30 dec 2009, 16:13

Ett intressant ekipage. Undrar vad tanken i mitten lastades med?
Tankarna på för och akterkant verkar vara avsedda för syra medans mittentanken mer ser ut som en vanlig oljetank.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Tanklast i båda riktningar

Inläggav Per Thomson » 30 dec 2009, 22:57

Anders skrev:Ett intressant ekipage. Undrar vad tanken i mitten lastades med?
Tankarna på för och akterkant verkar vara avsedda för syra medans mittentanken mer ser ut som en vanlig oljetank.

Anders

Eftersom jag och min kompis Janne B konstruerade ekipaget kan jag upplysa om att mittentankarna användes för transport av flytande svavel. Om man delförstorar en av skyltarna på hytten står det 140 grader C. Om temperaturen sjönk under 110 grader så övergick konsistensen från flytande till fast form (tänk från olja till betong) med en viss volymminskning. Volymminskningen innebar att tankarna måste dimensioneras för att klara det undertryck som uppstår vid volymminskningen. Mittentankarna avsedda för returlasten med svavel var isolerade för att temperaturen skulle kunna hållas under transporten från Luleå (kocksverk 75) till Skelleftehamn (Rönnskär). Flytande svavel har i likhet med svavelsyra en hög densitet, ca 1,8 (1800 kg/m3). Fordonet som normalt transporterade svavelsyra till pappersbruk norrut från Skellefteå skulle för 2/3 av av dessa turer få returlast av flytande svavel från Norbottens Jernverk i Luleå. Då tankarna för flytande svavlet hade en viss egenvikt kunde ca 5 ton ökad lastförmåga uppnås om svaveltankarna ställdes av för den 1/3 -del av turerna där kombinationstransport ej var möjlig.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7373
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Tanklast i båda riktningar

Inläggav Lars-Gunnar » 30 dec 2009, 23:20

Per Thomson skrev:
Anders skrev:Ett intressant ekipage. Undrar vad tanken i mitten lastades med?
Tankarna på för och akterkant verkar vara avsedda för syra medans mittentanken mer ser ut som en vanlig oljetank.

Anders

Eftersom jag och min kompis Janne B konstruerade ekipaget kan jag upplysa om att mittentankarna användes för transport av flytande svavel. Om man delförstorar en av skyltarna på hytten står det 140 grader C. Om temperaturen sjönk under 110 grader så övergick konsistensen från flytande till fast form (tänk från olja till betong) med en viss volymminskning. Volymminskningen innebar att tankarna måste dimensioneras för att klara det undertryck som uppstår vid volymminskningen. Mittentankarna avsedda för returlasten med svavel var isolerade för att temperaturen skulle kunna hållas under transporten från Luleå (kocksverk 75) till Skelleftehamn (Rönnskär). Flytande svavel har i likhet med svavelsyra en hög densitet, ca 1,8 (1800 kg/m3). Fordonet som normalt transporterade svavelsyra till pappersbruk norrut från Skellefteå skulle för 2/3 av av dessa turer få returlast av flytande svavel från Norbottens Jernverk i Luleå. Då tankarna för flytande svavlet hade en viss egenvikt kunde ca 5 ton ökad lastförmåga uppnås om svaveltankarna ställdes av för den 1/3 -del av turerna där kombinationstransport ej var möjlig.


Är/har du varit uppfinnare? Är det något USA-inspirerat då Janne varit med?

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: Tanklast i båda riktningar

Inläggav Per Thomson » 30 dec 2009, 23:34

Uppfinnare är fel ord, vi tog fram konstruktionsförutsättningarna och tog kontakt med två kända tankbyggare varav den ena inte ansåg sig ha möjlighet att klara bygget. På den tiden var det Boliden som var beställaren och ägde släp och bilpåbyggnad. Åkaren ägde bilchassiet och ersattes efter den kalkylprincip som idag blivit grunden till SÅ-kalkylen.

Detta var före Jannes USA-tid. Chr. Olsson i Göteborg svarade för byggnationen.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7373
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster