Traffik eller Traffic

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Traffik eller Traffic

Inläggav Bengt Dahlberg » 05 dec 2009, 10:27

Min far, född 1911, berättade att han som pojk ofta vid färjeläget på Alnö såg och hörde en lastbil av fabrikatet Traffik eller Traffic.
Det speciella med den bilen var att den hade ett signalhorn anslutet till avgasröret vilket lär ha gett en ovanligt ljud.
Bilen var antagligen en surplus-bil importerad efter 1a världskriget.
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: Traffik eller Traffic

Inläggav Anders Ason » 05 dec 2009, 17:58

Intressant då jag själv börjar få mer och mer fokus på lastbilarnas barndom.
Sökte på nätet där jag "lånade" bilden nedan och kollade lite i de böcker jag har, men det var mycket magert om detta märke. Bilden är en förlaga till beställningsbar musmatta!
Något textmaterial hittade jag inte men bilen är högst sannolikt tillverkad i USA. Om det nu "förirrade" sig några till Sverige kan det nog inte ha varit särskilt många. Den ser ut att vara försedd med både kardan och luftgummiringar, så den var modern för sin tid.

Bilen är av 1919 års modell och på reklambilden ser man ju både vad den kostar (i USA) och lastar.

När det gäller signalhornslösningen har jag hört talas om den i andra sammanhang, men minns inte var. Lösningen kanske inte var helt unik?


    traffictruck1919.jpg
    traffictruck1919.jpg (147.78 KiB) Visad 6314 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5614
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Traffik eller Traffic

Inläggav Anders » 05 dec 2009, 18:39

Det var väl Traffic som var ensamma om att använda en böjd bit av ramen som kofångare?

I boken "Alla våra lastbilar" finns det bilder på ett par olika svenska Traffic, men det är nog den enda bok där jag har stött på dem.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Traffik eller Traffic

Inläggav Anders Ason » 05 dec 2009, 18:51

Kollade boken också (vilket jag inte gjorde förut!) och de två? bilar som finns där ser ut att vara av samma modell, dock är hytterna olika så vi kan väl utgå från att bilarna såldes som chassier och byggdes på av någon lokal vagnsbyggare.

Rent allmänt är det knepigt att få fram uppgifter om så gamla bilar, men å anda sidan kanske jag inte lärt mig hur man söker?

Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5614
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping


Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst