Chenard Walcker CPV

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Chenard Walcker CPV

Inläggav S-V L44 » 19 okt 2009, 21:13

När jag gick igenom lite registreringshandlingar på Landsarkivet för ett tag sedan stötte jag på ett fordonsnamn som jag aldrig tidigare hört talas om, nämligen Chenard Walcker.
Jag är lite osäker på den riktiga stavningen. I registreringshandlingen stavades det Chenard Walcker men på internet ser man också stavningen Chenard Walker.
Det var tydligen fråga om en mindre varubuss, e.dyl. (totalvikt endast 2800 kg) som gick i Malmö och Helsingborg på sin tid.
Fordonet var av 1949-års modell med 30 hk fyrcylindrig bensinmotor, och som nämnts med en modell beteckning som hette CPV.
Regnumret var M2211.

Man lär sig alltid något nytt.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Chenard Walcker CPV

Inläggav Lars-Gunnar » 19 okt 2009, 23:20

Är det på Vadstena landsarkiv?

//Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Chenard Walcker CPV

Inläggav Kjell T » 21 okt 2009, 09:40

Var det inte detta märke som blev uppköpt av Peugeot och senare såldes bilarna med Peugeot motorer och emblem.
Kjell T
 
Inlägg: 2238
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Chenard Walcker CPV

Inläggav Anders Ason » 21 okt 2009, 10:28

Lars-Gunnar skrev:Är det på Vadstena landsarkiv?

//Lars-Gunnar :)


    Där har jag varit och letat i böckerna - stora, tunga och lite svårlästa men framför allt i "fel" böcker! D v s man måste kunna ganska väl var man ska leta. De har dock mycket trevlig personal och en mycket tålmodig vaktmästare som sprang åtskilliga gånger upp och ner i de mörka källarvalven. Tyvärr fann jag inte vad jag sökte, men har inte gett upp utan ska dit igen.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Chenard Walcker CPV

Inläggav Lars-Gunnar » 22 okt 2009, 23:30

Anders Ason skrev:
Lars-Gunnar skrev:Är det på Vadstena landsarkiv?

//Lars-Gunnar :)


    Där har jag varit och letat i böckerna - stora, tunga och lite svårlästa men framför allt i "fel" böcker! D v s man måste kunna ganska väl var man ska leta. De har dock mycket trevlig personal och en mycket tålmodig vaktmästare som sprang åtskilliga gånger upp och ner i de mörka källarvalven. Tyvärr fann jag inte vad jag sökte, men har inte gett upp utan ska dit igen.


Ja han som är Landsarkivarie har arbetat på Statens Pensionsverk (SPV) där jag är och han är amerikan men gift med en svenska och har varit och hälsat på oss 2 gånger. Har inte hans namn i skallen men han är ju inte den man träffar där utan det är hans medarbetare.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 


Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster