Sommargåta!

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Sommargåta!

Inläggav Cliff Ellingsworth » 28 jun 2009, 20:38

Troligen en gammal brandbil som jag hittade på Österlen, någon som känner igen kärran :?:
1.jpg
1.jpg (61.52 KiB) Visad 16479 gånger
Mvh Cliff
Användarvisningsbild
Cliff Ellingsworth
 
Inlägg: 226
Blev medlem: 18 jun 2008, 17:44
Ort: Löderup / Ystad

Re: Sommargåta!

Inläggav Anders Ason » 30 jun 2009, 20:52

IH, ganska vanlig faktiskt. Det är jag helt säker på, tror jag!
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Sommargåta!

Inläggav Cliff Ellingsworth » 01 jul 2009, 19:08

Anders Ason skrev:IH, ganska vanlig faktiskt. Det är jag helt säker på, tror jag!


Kort beskrivning,Anders! jag har ju ingen aning vad IH är :shock:
kan du bli lite mer precis om märket :mrgreen:
Mvh Cliff
Användarvisningsbild
Cliff Ellingsworth
 
Inlägg: 226
Blev medlem: 18 jun 2008, 17:44
Ort: Löderup / Ystad

Re: Sommargåta!

Inläggav Anders » 01 jul 2009, 20:08

Men är det en Loadestar eller Firestar? :wink:
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Sommargåta!

Inläggav Anders Ason » 01 jul 2009, 20:12


Lite kort då, då det finns hur mycket som helst om detta märke:

IH, International Harvester, ett gammalt märke som möjligen hade sin storhetstid i vår land på 40-50 talet. Min pappa körde en IH, eller "Nalen" som vi sade. Det var en tvåaxlad bil med enaxlad kärra och som tillsammans lastade 9 ton - dåtidens riktiga långtradare. Märket har senare funnits i lite olika utföranden, både som grusbil, tankbil och som mest inom räddningstjänsten (tror jag). Märket upphörde (kursade?) någon gång på sjuttiotalet och var på slutet mest känt för sin Intrnational Scout (en Chevrolet Blazerkopia). Mest känt var nog märket ändå hos bönderna då det fortfarande finns gott om IH-traktorer kvar.

Din bild visar ett typiskt bygge, d v s med en svensk hytt. Bilen är tillverkad på 60-70 talet.

De riktigt stora IH-bilarna var sällsynta här (om ens någon), möjligen p g a av våra numera borttagna slagprovskrav på hytterna. IH är ganska rikligt beskrivet i flera andra trådar på detta forum och har även en egen märkesklubb på nätet. Vi har även IH-ägare som medlemmar på forumet.

viewtopic.php?f=13&t=273

Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Sommargåta!

Inläggav Cliff Ellingsworth » 01 jul 2009, 22:05

Tack Anders för all info :D jag blev klart upphetsad när jag hittade den på en bakgata i lilla Löderup. Något fordonsmärke hittade jag dock inte på bilen! det enda som står på sidan av motorhuven (fortfarande utan rost) "All Wheel Drive, International Loadstar 1600" Om jag nu får tag på ägaren, frågan är om bilen är till salu och vad prisbilden kan vara vid en ev försäljning :wink:
Mvh Cliff
Användarvisningsbild
Cliff Ellingsworth
 
Inlägg: 226
Blev medlem: 18 jun 2008, 17:44
Ort: Löderup / Ystad

Re: Sommargåta!

Inläggav Anders Ason » 01 jul 2009, 22:35

En gammal brandbil som denna har kanske inte så många mil på mätaren men kan vara sönderskuren i fronten p g a vattenpumpen. Detta och dubbelhytten och avsaknad av byggnation borde ge ett lågt pris på kanske enbart några tusenlappar - det blir då milen och däcken som får en avgörande betydelse för priset. En törstig bensinare (sannolikt en 6-a, men tror att de även fanns med V8) gör ju sitt till att den inte är billig att köra med.

(Annars kan det ju komma en o annan gammal bil från Löderup som rullar, en SCANIA LBS85 från Hagströms exempelvis! :)
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Sommargåta!

Inläggav alfscout » 06 jul 2009, 11:08

Är det tillåtet för en IH-fantast att komma med några rättelser till föregående inlägg? International Harvester är faktiskt världens äldsta lastbilstillverkare - den första lastbilen tillverkades 1907. I början på 80-talet bytte lastbilsdivisionen namn till Navistar International och är idag återigen ett av de ledande företagen i branschen. Med andra ord gick företaget inte i konkurs. Bland de lätta lastbilarna var Scout en storsäljare med över en halv miljon tillverkade bilar 1961 - 80. Någon Chevrolet Blazer-kopia var det definitivt inte, eftersom varken Ford Bronco eller Blazer ens var påtänkta när Scout föddes. Beträffande Loadstar var det en av Internationals mest populära modeller under 1960- och 70-talen. På export levererades modellerna vanligen som chassin. I vårt land försågs de med svenska hytter på grund av dåtida myndighetskrav. I Loadstar sitter vanligen en V8 på 5 eller 6 liter. Enligt fordonsregistret finns det runt 200 st Loadstar kvar i Sverige. En del av dem är fint renoverade och har fått "civila" flak i stället för skåp och tankar. Det tycks som om ägaren till den nu aktuella bilen har för avsikt att montera ett flak. Tyvärr ser det också ut som om rosten fått fäste i fronten. Priserna för sådana här gamla kämpar kan ligga mellan 5.000 och 20.000 kr beroende på skick. Räkna med minst 10.000 kr i kostnader för renovering.
alfscout
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 03 mar 2009, 11:04

Re: Sommargåta!

Inläggav Anders Ason » 06 jul 2009, 13:11

Absolut, tack för din rättning och komplettering, jag drog bara som hastigast något ur minnet så ditt inlägg tas tacksamt emot. Var själv på väg att köpa en Scout en gång men det blev inte av och när jag tänker efter så stämmer det nog det du skriver att det var väl snarare GM som kopierade? Häftigt med Scouten var det avtagbara taket.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Sommargåta!

Inläggav Cliff Ellingsworth » 06 jul 2009, 19:26

alfscout skrev:Är det tillåtet för en IH-fantast att komma med några rättelser till föregående inlägg? International Harvester är faktiskt världens äldsta lastbilstillverkare - den första lastbilen tillverkades 1907. I början på 80-talet bytte lastbilsdivisionen namn till Navistar International och är idag återigen ett av de ledande företagen i branschen. Med andra ord gick företaget inte i konkurs. Bland de lätta lastbilarna var Scout en storsäljare med över en halv miljon tillverkade bilar 1961 - 80. Någon Chevrolet Blazer-kopia var det definitivt inte, eftersom varken Ford Bronco eller Blazer ens var påtänkta när Scout föddes. Beträffande Loadstar var det en av Internationals mest populära modeller under 1960- och 70-talen. På export levererades modellerna vanligen som chassin. I vårt land försågs de med svenska hytter på grund av dåtida myndighetskrav. I Loadstar sitter vanligen en V8 på 5 eller 6 liter. Enligt fordonsregistret finns det runt 200 st Loadstar kvar i Sverige. En del av dem är fint renoverade och har fått "civila" flak i stället för skåp och tankar. Det tycks som om ägaren till den nu aktuella bilen har för avsikt att montera ett flak. Tyvärr ser det också ut som om rosten fått fäste i fronten. Priserna för sådana här gamla kämpar kan ligga mellan 5.000 och 20.000 kr beroende på skick. Räkna med minst 10.000 kr i kostnader för renovering.


Tack för infon, klart spännande historia om just denna lastbil. Jag har fått veta att den just gick som brandbil i Skåne och har under flera år blitt av med delar! Det är absolut inget som renoveras på denna lastbil, utan den står bara och förfaller :cry: Tiden får utvisa om jag eller någon annan tar hand om den....
Mvh Cliff
Användarvisningsbild
Cliff Ellingsworth
 
Inlägg: 226
Blev medlem: 18 jun 2008, 17:44
Ort: Löderup / Ystad


Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster