
Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
Anders Ason skrev:IH, ganska vanlig faktiskt. Det är jag helt säker på, tror jag!
alfscout skrev:Är det tillåtet för en IH-fantast att komma med några rättelser till föregående inlägg? International Harvester är faktiskt världens äldsta lastbilstillverkare - den första lastbilen tillverkades 1907. I början på 80-talet bytte lastbilsdivisionen namn till Navistar International och är idag återigen ett av de ledande företagen i branschen. Med andra ord gick företaget inte i konkurs. Bland de lätta lastbilarna var Scout en storsäljare med över en halv miljon tillverkade bilar 1961 - 80. Någon Chevrolet Blazer-kopia var det definitivt inte, eftersom varken Ford Bronco eller Blazer ens var påtänkta när Scout föddes. Beträffande Loadstar var det en av Internationals mest populära modeller under 1960- och 70-talen. På export levererades modellerna vanligen som chassin. I vårt land försågs de med svenska hytter på grund av dåtida myndighetskrav. I Loadstar sitter vanligen en V8 på 5 eller 6 liter. Enligt fordonsregistret finns det runt 200 st Loadstar kvar i Sverige. En del av dem är fint renoverade och har fått "civila" flak i stället för skåp och tankar. Det tycks som om ägaren till den nu aktuella bilen har för avsikt att montera ett flak. Tyvärr ser det också ut som om rosten fått fäste i fronten. Priserna för sådana här gamla kämpar kan ligga mellan 5.000 och 20.000 kr beroende på skick. Räkna med minst 10.000 kr i kostnader för renovering.
Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster