Lokaltrafik

Kenneth Hedegård har bett mig att visa ett i Sverige inte så vanligt ekipage i slutet på 60-talet. Bilen väcker väl inte så stor förundran, däremot det som hänger på vändskivan. Boforsbolaget i Karlskoga hade fram till 1980 ståltillverkning. En hel del transporter utfördes mellan Bofors olika industrier i Karlskoga. Till att börja med användes en LS 75 och en Titan boggie, som med dispenslaster på 20 ton skötte uppdraget. Dispensen förutsatte 30 km/h. Sedan kom grensletruckar att användas, som dock broformeln satte stopp för. LTI, Linköpings Transport Industri, konstruerade då 2 st. bygeltrailrar som övertog jobbet. En LBS 110 hängdes framför, samt senare en LBT 140. Trailrarna var utrustade med trycklufthydrauliska bromsar, ett system som vållade mycket bekymmer. Redan vid lev.hämtningen fick man besöka en verkstad i Finspång, som kopplade bort dom, sedan dom börjat ligga på. Samtliga trailar i Bofors system hade dessutom 3,5 " tapp. Ett problem var att om ämnena stått ute under natten, särskilt under höst och vinter, kunde rimfrost göra godset till projektiler. Transportchefen sökte därför dispens för att få köra mot rött ljus!. Det avslogs. Den LT 110 som Kenneth nu har vårdnaden om användes som extradragare på den här körningen, och det blev rätt ofta, eftersom 140:an krånglade mycket. Den byttes 1978 ut mot en F 12:a. Boforsbolaget hade som mest 11.000 anställda, inkl. alla dotterbolag.
Samtliga bilder tillhör Kenneth Hedegård, och får inte publiceras utan hans tillåtelse.Nån som vet om det fanns liknande trailrar i trafik vid samma tidpunkt?.
Samtliga bilder tillhör Kenneth Hedegård, och får inte publiceras utan hans tillåtelse.Nån som vet om det fanns liknande trailrar i trafik vid samma tidpunkt?.