Lokaltrafik

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Lokaltrafik

Inläggav Thomas Almen » 08 mar 2009, 13:33

Kenneth Hedegård har bett mig att visa ett i Sverige inte så vanligt ekipage i slutet på 60-talet. Bilen väcker väl inte så stor förundran, däremot det som hänger på vändskivan. Boforsbolaget i Karlskoga hade fram till 1980 ståltillverkning. En hel del transporter utfördes mellan Bofors olika industrier i Karlskoga. Till att börja med användes en LS 75 och en Titan boggie, som med dispenslaster på 20 ton skötte uppdraget. Dispensen förutsatte 30 km/h. Sedan kom grensletruckar att användas, som dock broformeln satte stopp för. LTI, Linköpings Transport Industri, konstruerade då 2 st. bygeltrailrar som övertog jobbet. En LBS 110 hängdes framför, samt senare en LBT 140. Trailrarna var utrustade med trycklufthydrauliska bromsar, ett system som vållade mycket bekymmer. Redan vid lev.hämtningen fick man besöka en verkstad i Finspång, som kopplade bort dom, sedan dom börjat ligga på. Samtliga trailar i Bofors system hade dessutom 3,5 " tapp. Ett problem var att om ämnena stått ute under natten, särskilt under höst och vinter, kunde rimfrost göra godset till projektiler. Transportchefen sökte därför dispens för att få köra mot rött ljus!. Det avslogs. Den LT 110 som Kenneth nu har vårdnaden om användes som extradragare på den här körningen, och det blev rätt ofta, eftersom 140:an krånglade mycket. Den byttes 1978 ut mot en F 12:a. Boforsbolaget hade som mest 11.000 anställda, inkl. alla dotterbolag.
Boforstrpt.jpg
Här ser man Titanen som användes, det var alltså bara bilar man körde med. Därefter syns LBS 110:an med LTI-trailern
Boforstrpt.jpg (35.59 KiB) Visad 40185 gånger
Bygeltrailer Bofors.jpg
Så här såg trailern ut på lite närmre håll. Dessutom en av bygeltruckarna
Bygeltrailer Bofors.jpg (33.52 KiB) Visad 40186 gånger
Dragfordon Bofors copy.jpg
Övre bilden visar Lt 110:an som nu är i Kenneths ägo. Därunder syns F12:an som ersatte 140:an. Som synes är hjulbasen längre på Volvon, kan vara för att kunna utnyttja 23,5 tons tot.vikt på bilen.
Dragfordon Bofors copy.jpg (32.25 KiB) Visad 40188 gånger

Samtliga bilder tillhör Kenneth Hedegård, och får inte publiceras utan hans tillåtelse.Nån som vet om det fanns liknande trailrar i trafik vid samma tidpunkt?.
Thomas Almen
 

Re: Lokaltrafik

Inläggav Per Thomson » 08 mar 2009, 14:00

Hej Thomas!
Verkligen intressant material i mina ögon :wink:

Nej jag vet inte om det fanns fler sådana bygeltrailers i Sverige men idag har vi ju närbesläktade lösningar som inte är helt ovanliga på våra vägar som du också vet. Jag tror att mycket industriglas transporteras på detta sätt. Jag kommer strax att komplettera detta meddelande med en bild.

Bygeltrucken som du också visar förekom säkert på många av våra basindustrier, särskilt stålbruken. De transporterade ämnen, t ex 1 meter breda och 4 meter långa samt 1,5 dm tjocka stålklumpar (slabs), från ett grovvalsverk till ett plåtvalsverk. I det senare valsverket förvandlades den grova stålklumpen till en plåtrulle. I Avesta på 60-talet förekom anläggningar på två sidor om staden och truckarna hade dispens att köra på allmän väg mellan anäggningarna.

Vad var det för utrustning som LT110:an hade bakom hytten?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Lokaltrafik

Inläggav Thomas Almen » 08 mar 2009, 14:08

Bakom hytten på 110:an sitter det spel, ska återkomma med kapacitet. Men det är inget man drar ut tänder med, iallafall.
Thomas Almen
 

Re: Lokaltrafik

Inläggav Thomas Almen » 08 mar 2009, 15:50

Det ska vara Hägglunds spel som sitter på 110:an, med 2 x 20 tons kap., för att kunna dra upp havererade stridsvagnar på trailer.
Thomas Almen
 

Re: Lokaltrafik

Inläggav Per Thomson » 08 mar 2009, 16:20

OK, då är det nog lika grejor som satt på de militära dragbilarna av samma typ. I så fall har jag utbildning på dessa 8) (FAK).

Återkommer med bild på sentida lösning till bygelvagn, höjning/sänkning medelst hjulupphängning på trailer samt "King-Pin" -brygga i framänden på trailern. Hittade inget annat foto än detaljfoto på "King-Pin" -bryggan. Om jag minns rätt så finns det ett åkeri i Veddige som har sådana trailers och jag antar att de kör betongelement med dom.
IMG_2796small.JPG
IMG_2796small.JPG (16.67 KiB) Visad 40150 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Lokaltrafik

Inläggav Thomas Almen » 08 mar 2009, 16:42

Ja, inom betongfrakter verkar det finnas en del. Även Pilkingtons glas går väl från Halmstad med samma system. Men det skulle var intressant att veta var det började, om Boforsbolaget var först.
Thomas Almen
 

Re: Lokaltrafik

Inläggav bm1113 » 08 mar 2009, 16:57

Hej mycket kul läsning.
Stod i alla fall för några år sedan en liknande Bygeltruck hos Malmbanans vänner i Luleå

100_2320 (Small).jpg
100_2320 (Small).jpg (84.63 KiB) Visad 40138 gånger
bm1113
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 03 mar 2009, 21:11

Re: Lokaltrafik

Inläggav arnfinn » 10 mar 2009, 01:29

Thomas Almèn skrev:Transportchefen sökte därför dispens för att få köra mot rött ljus!. Det avslogs.

:mrgreen: :mrgreen:
Hvis det bare var nordmenn på forumet skulle man si at det bare var en svenske som kunne finne på å gjøre noe sånt, men det er det jo ikke så det kan man ikke si. :lol:
Det er aldri for sent å gi opp!
Intet er umulig for den som ikke skal gjøre det selv!
Det finnes ikke noe enkelt som ikke kan gjøres vanskelig!
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Re: Lokaltrafik

Inläggav Anders Ason » 10 mar 2009, 12:49

bm1113 skrev:Hej mycket kul läsning.
Stod i alla fall för några år sedan en liknande Bygeltruck hos Malmbanans vänner i Luleå


    Flera liknande truckar för virkespaket fanns det i hamnen hemma när jag växte upp. Vi ungar "roade" oss med att springa igenom trucken när den kom olastad. Föraren hade ju inte en chans att hinna ner o få tag i oss. (det ryktades om att truckens signalhorn aldrig höll)
    :mrgreen:
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Lokaltrafik

Inläggav Per Thomson » 10 mar 2009, 15:00

Var glad att du lever nu!

Även om detta är lite OT så kan jag inte låta bli att leverera följande historia:
Ålder kanske 6-7 år. En kamrat och jag såg plogbilen komma på håll och det hade kommit mycket snö. Vi begravde oss under snön på vägen men tydligen tillräckligt lång åt sidan för att inte träffas av plogspetsen eftersom vi lever nu, puh :shock:
Minns bara att vi tyckte luftfärden över plogvallen var rolig och vi bara skrattade.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Lokaltrafik

Inläggav Thomas Almen » 10 mar 2009, 19:30

Per Thomson skrev:Var glad att du lever nu!

Även om detta är lite OT så kan jag inte låta bli att leverera följande historia:
Ålder kanske 6-7 år. En kamrat och jag såg plogbilen komma på håll och det hade kommit mycket snö. Vi begravde oss under snön på vägen men tydligen tillräckligt lång åt sidan för att inte träffas av plogspetsen eftersom vi lever nu, puh :shock:
Minns bara att vi tyckte luftfärden över plogvallen var rolig och vi bara skrattade.
Ytterligare OT. Dans på vischan, snö och 10 grader kallt. Mitt i en dans kommer vakten in och äskar tystnad. "Inte för att det angår mig, men snart kommer plogbilen". Nån som anar anledningen till varningen?.
Thomas Almen
 

Re: Lokaltrafik

Inläggav BURTRÄSKARN » 10 mar 2009, 19:45

Thomas Almèn skrev:
Per Thomson skrev:Var glad att du lever nu!

Även om detta är lite OT så kan jag inte låta bli att leverera följande historia:
Ålder kanske 6-7 år. En kamrat och jag såg plogbilen komma på håll och det hade kommit mycket snö. Vi begravde oss under snön på vägen men tydligen tillräckligt lång åt sidan för att inte träffas av plogspetsen eftersom vi lever nu, puh :shock:
Minns bara att vi tyckte luftfärden över plogvallen var rolig och vi bara skrattade.
Ytterligare OT. Dans på vischan, snö och 10 grader kallt. Mitt i en dans kommer vakten in och äskar tystnad. "Inte för att det angår mig, men snart kommer plogbilen". Nån som anar anledningen till varningen?.

ja inte var det läsk dom hade i plogkanten, det är då säkert.Men som jag har hört den historien (finns säkert flera varianter) så var det ett riktigt rallarslagssmål och ordningsvakten var ensam,så vad göra,och då så kom han på den lysande iden om plogbilen,men vad vet man? :lol:
Användarvisningsbild
BURTRÄSKARN
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 mar 2008, 08:38
Ort: BURTRÄSK

Re: Lokaltrafik

Inläggav Thomas Almen » 10 mar 2009, 21:01

Ja, det hade nog haft en lugnande effekt på slagskämparna. Ytterligare en fördel med att vara bosatt i Norrland. (Bor där i sinnet, även om jag lever i exil i södra Sverige :wink: )
Thomas Almen
 

Re: Lokaltrafik

Inläggav Thomas Almen » 14 mar 2009, 15:40

Anders Ason skrev:
bm1113 skrev:Hej mycket kul läsning.
Stod i alla fall för några år sedan en liknande Bygeltruck hos Malmbanans vänner i Luleå


    Flera liknande truckar för virkespaket fanns det i hamnen hemma när jag växte upp. Vi ungar "roade" oss med att springa igenom trucken när den kom olastad. Föraren hade ju inte en chans att hinna ner o få tag i oss. (det ryktades om att truckens signalhorn aldrig höll)
    :mrgreen:


Varför cykla under trucken, när man kan åka LT 110:a?
Bilagor
Gränsletruck copy.jpg
Gränsletruck copy.jpg (53.74 KiB) Visad 39842 gånger
Thomas Almen
 

Re: Lokaltrafik

Inläggav Anders Ason » 14 mar 2009, 19:33

Thomas Almèn skrev:Varför cykla under trucken, när man kan åka LT 110:a?


    :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Nästa

Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron