Vågar man fresta med ytterligare en bildgåta?

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Vågar man fresta med ytterligare en bildgåta?

Inläggav S-V L44 » 13 feb 2009, 23:39

Lars-Gunnar skrev för ett bra tag sedan
Ingen som saknar Veteranbilder? Jag tycker det blir för mycket "Gissa vilken bil" och slänga in udda och mer nya bilar som inte är svenska veteraner. Fram för mer av det Svenska!

Tror det är viktigt att inte forumet spårar ur och det tänkta hamnar på soptippen.


Detta verkar ha tagit udden ur forumet lite grand även om Anders just lade in ett par andra gåtor.

Jag håller i princip med Lars-Gunnar att det inte bör bli alltför mycket av denna vara och helst skall det ju ha en svensk anknytning, även om jag tycker att det alltid är intressant att ta del av omvärldens fordons också.
Här hemma blir det tämligen mycket Volvo och Scania. De skall naturligtvis få mycket utrymme, men absolut inte allt. Det säger jag trots att jag är en riktig fanatiker av Scania-Vabis, speciellt fordonen producerade mellan 1945 fram till 1960.

Men jag vågar ta risken och visa en ny bild av en lastbil som i sig är tämligen ovanlig. Och om den nu verkligen fanns i Sverige är den troligen än mer unik. Det är därför jag frågat om tillåtelse att föra in bilden och även göra en liten retuschering av bilmärkesemblemet. Bildägaren vet inte var bilden är tagen, så om någon i forumet känner igen bilen eller byggnaden så är man välkommen att ge förslag.

Retuscherad bild på lastbil från SLs arkiv.jpg
Retuscherad bild på lastbil från SLs arkiv.jpg (107.24 KiB) Visad 8563 gånger


Bilden är publicerad med personlig tillåtelse från Spårvägsmuseet, AB Storstockholms Lokaltrafik.
OBS. Tillåtelsen att kopiera bilder från deras bildarkiv är inte generell för forummedlemmarna eller övriga individer. Vänligen respektera detta.

Eftersom jag nu avslöjat var bilden finns, så blir svaret kanske väldigt enkelt, men försök att inte att tjuvtitta. Jag ser att man lagt till bilmärket efter min kontakt med dem.

När märket är avslöjat kan vi ju diskutera om bilmärket verkligen fanns i Sverige eller inte.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Vågar man fresta med ytterligare en bildgåta?

Inläggav Anders » 13 feb 2009, 23:43

Den ser ju otvetydigt tysk ut. Jag hade nog lagt min gissning på antingen VOMAG eller Kaelble.

BTW, bilderna jag lagt ut som gåtor är mera för att det är gåtor för mig. Bilder som vore trevligt att få reda på mera om :D

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Vågar man fresta med ytterligare en bildgåta?

Inläggav Per Thomson » 14 feb 2009, 00:15

Varför inte franskt ursprung?
Saviem eller Berliet?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7373
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Vågar man fresta med ytterligare en bildgåta?

Inläggav S-V L44 » 14 feb 2009, 11:41

Visst är bilen en Vomag, men hur många sådana har det funnits i Sverige?
Vad kan det vara för årsmodell?
Var kan fotografiet vara taget? Är det i Sverige eller i Tyskland?
Huset tycker jag ser mera svenskt ut än tyskt. Snön på marken gör ju också att det ser mera Nordiskt ut.

Spårvägsmuseet på AB Storstockholms Lokaltrafik hade inga noteringar om fotografiet, inte ens vad det var för bilmärke.

Kanske någon här i forumet kan bidra med lite mer information.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Vågar man fresta med ytterligare en bildgåta?

Inläggav Anders » 14 feb 2009, 16:59

VOMAG har funnits i sverige i små antal.
De som jag känner till figurerar på bild i boken "Alla våra lastbilar" och verkar ha kommit hit som surplus efter första världskriget.

Om det importerades några hit senare under mellankrigstiden låter jag vara osagt.

VOMAG eller Vogtländische Maschinenfabrik AG hörde ju till de större tyska lastbilstillverkarna under tiden före andra världskriget. Under kriget blev det rustningsproduktion och fabriken blev grundligt bombad. Efter kriget la ryssarna beslag på det av utrustningen som fortfarande gick att använda och sprängde därefter resten.

För den som vill läsa mer rekommenderas bla.
http://de.wikipedia.org/wiki/Vogtl%C3%A ... inenfabrik
http://www.vomag.com/

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund


Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster