Sida 1 av 1

Legendarisk vogntog fra 1948

InläggPostat: 19 maj 2025, 09:44
av Per Thomson
TungtNo:
Legendarisk vogntog fra 1948: Nå starter restaureringen
Bildet er tatt i 1948, da vogntoget var nytt. Det kunne frakte utrolige 30.000 liter olje. Ti ganger mer enn de fleste andre tankbiler på den tiden. For å mestre vinterføre hadde den et mannskap på to, sandstrøere foran første drivaksel og dobbelt girsystem. På snøføre var det krav om kjettinger på seks hjul. Foto: Kulturminnefondet
ORMEN LANGE: Nå skal vogntoget bygges opp med støtte fra Kulturminnefondet, men den bakerste hengeren mangler. – Si ifra hvis du vet hvor den er, oppfordrer eieren.

Norsk Brændselolje A/S tok i bruk det som vel må kunne kalles nåtidens modulvogntog allerede i 1948.

Mack’n med 200 hestekrefter og totalvekt på 45 tonn, var en del av Marshallhjelpen...

TungtNoBPtank1948.jpg
TungtNoBPtank1948.jpg (321.11 KiB) Visad 336 gånger

Re: Legendarisk vogntog fra 1948

InläggPostat: 19 maj 2025, 11:29
av Drängen
Har ett nummer av saligen insomnade Veteranlastebilen där ekipaget beskrivs ingående. Ska se om jag kan hitta det och scanna reportaget.

Re: Legendarisk vogntog fra 1948

InläggPostat: 25 maj 2025, 10:04
av Drängen
Här kommer några bilder från artikeln i Veteranlastebilen.
20250525_092802.jpg
20250525_092802.jpg (229.35 KiB) Visad 150 gånger
Ekipaget gav även uppslag för folkhumorn.
20250525_092835.jpg
20250525_092835.jpg (537.46 KiB) Visad 150 gånger
Från nåt slags jippo, med eldsflammor :shock: påhängda längs ekipaget.
20250525_092940.jpg
20250525_092940.jpg (324.46 KiB) Visad 150 gånger
Reklam för Cummins motorer.
20250525_092921.jpg
20250525_092921.jpg (363.64 KiB) Visad 150 gånger
Efter avslutad tjänstgöring hos BP blev det tuffare uppgifter hos firma Bratvold.
Med 243 cm bredd och 18,65 m längd måste den ha varit imponerande 1948. Det tog åtminstone 20 år innan hela Norge hade liknande mått.

Re: Legendarisk vogntog fra 1948

InläggPostat: 29 maj 2025, 12:14
av Per Thomson
Tack Drängen för de mycket intressanta bilderna! :D
Det skulle ha varit intressant att få veta mer om tandemboggins konstruktion. Av bilden framgår att fjäderstockarna är infästa på drivaxlarnas undersida. Leyland hade snäckväxlar mot kronhjulen på deras boggie som har testats på ett par Svania-Vabis här i Sverige innan Scania lanserade tandemdrift på 75:an år 1958. Prototypbilen ägdes av Stora Kopparbergs Bergslags AB som länge efterfrågat tandemdrift och också stod för försöken med Leylandboggie under tidigt 50-tal. En snäckväxel kan besktivas som en spiralgängad skruv som arbetar mot kronhjulet. Försöken med Leylandboggin föl ej väl ut.
Av bilden tycker jag mig se att det inte handlar om snäckväxlar i det här fallet.
Nog om nostalgi och nörd-kunskaper. :oops: