Bilen på den andra bilden har blivit lite mer komplicerad än jag trott, då det skulle vara en danskbyggd Thrige från tiden strax före 1920.
Man kan beskåda den vidare här
https://arkiv.dk/vis/2276784Jag hämtade hem bilden och beskrivningen redan i oktober 2022, men ser nu att man faktiskt ändrat bildtexten till ”Dion Bouton-omnibus, ombygget til lastbil, ca. 1920” från tidigare ”Dansk bygget Thrige lastbil, muligvis i Vejle, ca. 1920”. Så nu vet jag inte vad som egentligen gäller. Det kanske är en DeDion-Bouton i alla fall som vissa tror.
Som ”Bigmanstown” också lade märke till, så är fordonet M-registrerat.
Men i det här fallet innebär det att fordonet var registrerat i Odense amt (= län) i Danmark, som hade bokstaven ”M” först i regnumret.
Denna typ av registreringsskyltar i Danmark användes mellan 1906 och 1919, men fick nyttjas fram till 1921.
1918 gick de tre danska biltillverkarna Thrige, Anglo-Dane och Jan ihop till att bilda Triangel genom bolaget De Förenade Automobilfabrikerna AS.
Thrige var annars ganska vanligt förekommande i Danmark både som lastbil och personbil, men vad jag kan se (åtminstone i våra fyra sydligaste län) letade inget fordon av märket sig över Öresund till Sverige. Däremot har jag sett endast ett exemplar av märket Anglo-Dane, en lätt lastbil av årsmodell 1907, men som togs i trafik av en cykelhandlare i Malmö i Malmöhus län först i november 1921 troligen som begagnad och importerad från Danmark.
Märket Jan förekommer emellertid i några exemplar på denna sidan sundet, som personbil dock.
Triangel fanns det däremot en hel del av i slutet av 1920-talet och början av 1930-talet.
Eftersom bilen på bilden är dansk-reggad så har jag tyvärr inga specifika data kring bilen och kan därför inte helt verifiera märket.
Men, här är i alla fall ytterligare en bild på en Thrige med en last av jordbruksplogar 1918.
https://arkiv.dk/vis/4842949Jag har dock tillåtit mig att beskära och förstora denna bild från Arkiv.DK.

- Thrige - M194 - Fraugde Plovfabrik - 1d1e9997ce7a4ba39b0818c886e8c914 - (Beskuret & Förstorat).JPG (351.46 KiB) Visad 6457 gånger
Bilen har ett annat registreringsnummer M194 och är definitivt en Thrige, vilket också framgår av texten på kylarpaketet.
Även denna bil är högerstyrd. DeDion-Bouton-bussarna var vänsterstyrda (mestadels i alla fall), så ...?
Ursäkta förvirringen, men jag får försöka forska vidare kring M1101 (och även M194) om det går och ber att få återkomma, men det kan tyvärr kanske ta sin tid.
// Kjell N